Geloof, hoop en liefde

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
Jablan
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 19:54
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Re: Geloof, hoop en liefde

Bericht door Jablan » vr 18 okt 2013, 11:37

Michael,

Geen paniek. Je bent nog steeds wie je bent, inclusief een aanhanger vol leuke, interessante bagage.

Je kunt jouw situatie vergelijken met een kettingbotsing in de mist. Jij zit ergens in een van de auto's, je kijkt om je heen en het enige wat je ziet, zijn andere auto's, die op elkaar zijn geknald en andere bestuurders, die net zo weinig als jij beseffen, wat er is gebeurd.
Wij als lezers zitten in de rol van politie-brandweer-ambulance, organiseren een helikopter om de mist weg te blazen, zodat we een beetje zien, wat er nu echt is gebeurd en welke bestuurder de kettingbotsing heeft veroorzaakt. Of we zijn een motorrijder, die slingerend tussen de wrakken, probeert verder te rijden.

Voordat je het outing-gaspedaal tot de bodem indrukt, is het belangrijker, dat jij jezelf een paar veren in je achterwerk stopt, jezelf een stuk positiever gaat bekijken. Dan kan heel simpel beginnen - schrijf de goede dingen en eigenschappen van jezelf eens op, ook alle leuke dingen, die je de afgelopen 25 jaar hebt meegemaakt. De rest volgt vanzelf.

Aanleiding: Zoals m'n moeder ooit zei toen ze ontdekte waardoor Annemarie zwanger was geraakt
De meeste vaders, die ik ken, zouden zeggen: Zoals m'n moeder ooit zei, toen ze ontdekte, door wie Annemarie zwanger was geraakt. Jij zegt het anders en daar schrik ik van - je cijfert jezelf weg, net alsof een buitenaards wezen Annemarie zwanger heeft laten worden.
Nog zoiets. Jezelf groot houden. Flauwekul. Je hebt het mooi wel allemaal tegelijk gedaan. Je hèbt gestudeerd, je bènt vader, je hèbt je dagelijks leven op orde. De instelling Faalzorg, ook bekend als Jeugdzorg, kan je alles vertellen over jongens en meisjes, die dat allemaal niet kunnen combineren. En nu schiet mij opeens een andere gedachte te binnen: je bent ontzettend multi-tasking. Het wordt alleen tijd, dat je jezelf meer bewust wordt van je eigen kwaliteiten. Niet alleen voor jezelf, maar vooral voor je zoon en man/vriend.

Ja, je bent altijd al homo geweest, maar je hebt je er ook lang tegen verzet en na het overlijden van je vrouw - je hebt wel degelijk van haar gehouden, alleen niet in seksueel opzicht - heb je ervoor gekozen geen nieuwe relatie met een vrouw aan te gaan, omdat die relatie dan op een leugen zou zijn gebaseerd. Met deze verklaring zal niemand je iets kwalijk nemen. De mensen, die nog lid zijn van jouw oude kerk, zullen je hooguit nog voorhouden, dat je nu een man/vriend hebt, maar dat is de drilinstructie vanuit de kerk en ook een makkelijke manier om er niet over te hoeven nadenken, het weg te stoppen.

Hier in huis zeggen we af en toe tegen elkaar, dat we levenslang hebben. Om de zoveel tijd duiken er weer nieuwe mensen in ons leven op en begint het verhaal weer van voren af aan. Dan schakelen we over op onze voorlichting-modus, geven de ander de tijd aan ons te wennen en zorgen ook voor ruimte, dat de andere alle vragen ook durft te stellen. Want het muntje stopt niet met rollen bij het feit, dat we twee kerels zijn, die munt rolt door.

Anekdote. Een gescheiden manager, die mij had ingehuurd, vond het enorm leuk voortdurend seksistische grappen te maken - vooral over vrouwen en homo's. Dat deed hij ook tijdens een lunchpauze, terwijl ik recht tegenover hem zat. Ik kan zelf wel lachen om dat soort grappen, heb de man uitgedaagd nog meer grappen te vertellen ... daar ging hij. Op zich was het leuk, hilarisch. Totdat ik aan het einde van de pauze zei: 'dank je, ik zal ze vanavond mijn man vertellen, die vind ze ook wel leuk.' Het gezicht van die vent ... goud waard. Later heb ik van collega's begrepen, dat hij nog het meeste is geschrokken van het feit, dat ik al langer in een relatie leef, dan zijn hele huwelijk heeft geduurd. Kortom, al zijn vooroordelen heb ik in een paar woorden opgeblazen (en daarmee veel vrienden onder de vrouwelijke collega's gemaakt)
Dit soort valkuilen voor een ander kan ik alleen graven, omdat ik lekker in mijn vel zit en alle vervelende dingen langs mij heen laat waaien. In dit geval ging het niet om mij persoonlijk, maar om een manager met allerhande frustraties en vooroordelen. Zijn probleem.


Laten we wel zijn: jouw leven is af en toe lastig, soms zelfs extreem verlopen. Maar jouw verhaal is wel uniek en fantastisch tegelijk. Als je het als gewoon verhaal had gepresenteerd, dan zouden sommige lezers zich afvragen waar je het allemaal vandaan haalt en anderen het zwaar over de top vinden. Nu is het echt. Overleg daarom met Oliver of je dit reactietopic hier wel wilt laten staan, wanneer je het laatste deel hebt geplaatst. Ik kan mij voorstellen, dat je dit over een jaar niet meer wilt zien/lezen omdat het te persoonlijk is, teveel van jezelf bevat. (Wel eerst voor jezelf bewaren)

Overigens heb je verteltalent. Net als Cor ben ik benieuwd of je meer gaat schrijven en hoe die tekst dan uitpakt.

Goed weekend!

;)
Laatst gewijzigd door Jablan op vr 18 okt 2013, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: Geloof, hoop en liefde

Bericht door Sjack013 » vr 18 okt 2013, 12:51

Hoi Michael,
Ik hoop dat je al terug bent van dat uurtje lopen, anders lees je dit later wel. ;)

Één zin spraak mij enorm aan: "Misschien was ik weliswaar minder eenzaam geweest, als ik dat niet had gedaan. Maar gelukkig was ik er zeker niet door geworden,” merkte ik op". Dit is de kern van jouw verhaal. Er is een groot verschil tussen eenzaamheid en alleen zijn. Voordat je Nicolas kende streed jij jouw strijd alleen, samen met Thomas. Als het ware in een geïsoleerde wereld. Zo kon jij jouw draai vinden. Verstand op nul en jouw blik op oneindig. Naast jouw ouders vond jij alleen maar steun bij Hem. Dat was voldoende in jouw kleine wereld.
Door Nicolas werd jouw wereld groter en dus gecompliceerder. Je werd gedwongen strijd te voeren met anderen. Dat was je niet gewend en dankzij de enorme steun van Nicolas lukt het je dat, wonderwel.
Met de interpretatie van Jablan, wat betreft het gesprek met de dominee, ben ik niet eens. Het oogt vriendelijk en positief, maar dat is een valkuil. Het is een standaard techniek vanuit de Kerk. Schuld- en schaamtegevoel aanpraten, vooral op emotionele vlakken. Bijna was dit gelukt, maar dankzij Nicolas kon jij de aangeprate eenzaamheid omzetten in het geluk met Nicolas. Wat is hij toch belangrijk voor jou!! Wees er zuinig op, Michael.
Ik krijg een beeld van jou, dat je, vooral in die fase van je leven, gemakkelijk beïnvloedbaar ben en (teveel?) rekening houdt met de verwachtingen van anderen. Logisch, maar toch soms funest. Het geeft aan, dat je in een groeiproces zit en jouw onzekerheden regelmatig opspelen.
Het afscheid op het kerkhof is mooi en integer beschreven, het raakte me.
Bedankt Michael,

Sjack

p.s Het hierboven reactie van Jablan is uit mijn hart gegrepen. Ik ben 100% met hem eens!!

mart
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 11 jan 2013, 06:49
Vul het getal in: 123
Locatie: Boskoop

Re: Geloof, hoop en liefde

Bericht door mart » vr 18 okt 2013, 14:44

Ha Michael .
Elk hoofdstuk kan ik het weer niet droog houden.Ik herken veel in het verhaal en dan vooral de twijfels van michael en theo. Ik ben eigenlijk de theo uit het verhaal, door opmerkingen van familie vrienden en mindere mate de kerk ben ik nooit eerlijk geweest tegenover mij zelf en
ben dus op latere leeftijd getrouwd met een kanjer van een vrouw die van mijn gevoelens weet sinds afgelopen kerst. ze accepteert het maar kan zich verder niet inbeelden hoe ik vecht met mijn gevoelens . Helaas moet ik toegeven dat ik mijn behoeftes nu haal op schimmige parkeerplaatsen langs de weg. ik schaam me hier voor maar besef ook dat dit mijn manier is om door te gaan .het is niet goed te praten maar ik heb bewust gekozen voor het geluk van vrouw en dochter en laat mijn gevoelens en geluk achter langs de weg . Ik wacht met spanning de volgende hoofdstukken af en wie weet ga je nog wat verder door over de problemen van theo. Zoniet zal mijn enkele anderen mannen met de zelfde problemen een mooi onderwerp kunnen zijn voor een nieuw verhaal. mvg Mart

Michael87
Berichten: 458
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 08:22
Vul het getal in: 123
Contacteer:

Re: Geloof, hoop en liefde

Bericht door Michael87 » vr 18 okt 2013, 17:43

Dag Jablan,

't Is allemaal minder zwaar dan je misschien denkt hoor. Ik ben inmiddels een jaar verder en het gaat hartstikke goed met me. Ok, d'r zijn nog wel wat zaken waar ik mee aan de slag moet maar dat komt wel. Jouw input, waarvoor nogmaals dank, kan ik daarbij zeker gebruiken. Je hebt het voor elkaar gekregen me op sommige gebieden een andere kant te laten zien waar ik anders nooit op was gekomen. Daar ga ik zeker wat mee doen! Voor nu focus ik me liever op mijn leven hier. Op Thomas, die het enorm naar zijn zin heeft. Op Nicolas die nog altijd mijn grote liefde en steun en toeverlaat is. En op mezelf. Ik heb m'n draai hier gevonden, heb nieuwe vrienden gemaakt, ben actief op Thomas' school en ben weer in verenigingsverband aan het sporten. Zonder Nicolas… En dat laatste voelt erg goed. Alsof ik al zonder zijwieltjes kan fietsen. ;)

Ik ben blij met mezelf, vind dat ik het allemaal best goed gedaan heb. Ik weet echt wel dat het hartstikke knap is om studie, kind en huishouden met elkaar te combineren als je net twintig bent. Het was alleen allemaal altijd zo krampachtig. Bijna dwangmatig omdat ik persé wilde laten zien dat ik het kon. Dat gevoel heb ik nu niet meer. 't Is meer 'Comme ci comme ça' geworden en dat voelt goed. Maar ja, als je een tijd met Nicolas omgaat, komt dat vanzelf. Die man is ongelooflijk makkelijk. In alles. Hij past zich overal razendsnel aan aan, gooit gewoon het stuur om en gaat een andere kant op. Omdat hij er zin in heeft. Zijn kijk op het leven heeft me veranderd. Hoezo vandaag moet de was gedaan worden? 't Is mooi weer, we gaan naar het strand… Gevolg is dat het bij ons thuis toch redelijk vaak een zootje is. Boeit me zelfs niet eens meer als er onverwacht iemand langs komt! We hebben het gewoon fijn met z'n drietjes. Daar gaat het om.

Alleen Nederland. Dat ligt moeilijker. Misschien komt het over alsof ik wegloop voor een aantal zaken. Ik voel dat niet zo. Soms is het beter de omgeving waar je je niet thuis voelt te verlaten dan te proberen om te gaan met hetgeen je in die omgeving niet bevalt. Althans, zo kijk ik er op dit moment tegenaan. Wat niet wel zeggen dat ik niet een stuk alerter ben geworden op hoe ik hier met mensen en dingen omga. Want ik snap heel goed dat ik, zonder dat ik het in de gaten heb, vaak automatisch terugval in gedrag en/of houding dat voortkomt uit mijn verleden. Aan de andere kant heb ik iemand naast me die me er elke keer weer doorheen sleurt als dat nodig is.

Voorlopig mag deze topic wat mij betreft blijven staan. Er komen weliswaar soms hele persoonlijke dingen in naar voren, echter het zit me niet in de weg dat anderen dat lezen. Maar mocht dat ooit veranderen, dan zal ik Oliver vragen het te verwijderen. Voor nu is't goed.

Groet,
Michael
[i]**Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen**[/i]

Michael87
Berichten: 458
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 08:22
Vul het getal in: 123
Contacteer:

Re: Geloof, hoop en liefde

Bericht door Michael87 » vr 18 okt 2013, 18:03

Hoi Sjack,

Ik neig ook meer naar de kant die jij noemt. Die dominee wist voor mijn gevoel heel goed waar hij mee bezig was en pikte ook precies dat eruit waar hij me het meeste mee raakte. Toch is de kijk van Jablan op dat gesprekje wel verhelderend. Ik had er namelijk nog nooit bij stilgestaan dat zijn intenties wel goed waren. Vanuit die gedachte kan ik het een stuk makkelijker naast me neer te leggen.

En op Nicolas ben ik heel erg zuinig. Die man heeft mij weer leren genieten van het leven. Die laat ik echt niet meer gaan hoor!

Groet,
Michael
[i]**Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen**[/i]

Michael87
Berichten: 458
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 08:22
Vul het getal in: 123
Contacteer:

Re: Geloof, hoop en liefde

Bericht door Michael87 » vr 18 okt 2013, 19:22

Dag Mart,

Lastige situatie zit jij in zeg. Ik heb mezelf vaak afgevraagd hoe dat voor mij zou zij geweest als Annemarie niet was overleden en ik kom er niet uit. Aan de ene kant denk ik dat ik me verplicht had gevoeld bij haar te blijven. Hoofdzakelijk omdat ik beloofd had voor haar en Thomas te zorgen maar ook absoluut omdat scheiden niet mocht van de kerk. Maar goed, over dat laatste had ik me waarschijnlijk uiteindelijk wel heen gezet. Aan de andere kant hoeft 'zorgen voor' natuurlijk niet per definitie te betekenen dat je met elkaar getrouwd bent. Het enige dat ik erover kan zeggen, is dat ik blij ben dat ik niet in die situatie terecht ben gekomen.

Ik moet je helaas teleurstellen. Er gaat (in ieder geval voorlopig) geen verhaal komen over een situatie zoals die van Theo. Voorlopig ga ik eerst eens proberen een veel luchtiger verhaal op het spreekwoordelijke papier te krijgen. Voor mij een pittige klus want ik weet zelf absoluut niet of het wel gaat lukken. Ik ken alleen maar de moeizame weg. Maar goed, ik heb gelukkig een man die er anders in staat en me aardig op weg kan helpen. Dus wie weet…

Groet,
Michael
[i]**Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen**[/i]

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: Geloof, hoop en liefde

Bericht door Sjack013 » vr 18 okt 2013, 19:30

Even een mededeling voor Mart (en misschien ook voor anderen). Er is in Nederland een vereniging, dat zich richt op homoseksuele gehuwden. Die organisatie heet: Orpheus. Misschien kan jij, Mart, daar de steun vinden, die je kunt gebruiken in het omgaan met jouw situatie.
Veel sterkte,

Sjack

Michael87
Berichten: 458
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 08:22
Vul het getal in: 123
Contacteer:

Re: Geloof, hoop en liefde

Bericht door Michael87 » vr 18 okt 2013, 19:43

Lieve lezers,

Ik heb vandaag heel veel nagedacht over wat er de afgelopen weken allemaal geschreven is n.a.v. mijn verhaal en ben tot een conclusie gekomen. Ik heb besloten het laatste deel van Geloof, hoop & liefde niet te publiceren, althans niet nu. Toen ik het verhaal schreef, voelde het laatste deel echt als een einde van het verhaal. Nu niet meer. Nu blijkt het eerder het begin van een nieuw verhaal te zijn. Wat ik overigens nog lang niet ga schrijven (en misschien zelfs wel nooit) want we zitten pas op bladzijde twee, zal ik maar zeggen. Het afscheid van Annemarie en het bevrijdende gevoel dat ik daarbij had in deel 19, is bij nader inzien een beter einde voor dit verhaal.

Terugkijkend heb ik een goed gevoel overgehouden aan het schrijven en publiceren. Ik ben echt onvoorstelbaar blij met alle reacties die ik van jullie heb gekregen en heb het als hartverwarmend ervaren dat een aantal mensen zich zo betrokken is gaan voelen bij mijn situatie. Het heeft me vaak flink aan het denken gezet maar wel op een goeie manier. Ik wil iedereen die gereageerd heeft op mijn verhaal, zowel op het forum als in PM’s, dan ook heel erg bedanken voor hun input. Ik heb er veel aan (gehad).

Tot slot wil ik nog kwijt dat niet alles in het verhaal is zoals het lijkt. Rekening houdend met de privacy van alle personages heb ik er voor gekozen om met name locaties, achtergronden en namen van personen naar eigen inzicht in te kleuren om herkenning te voorkomen.

Groet,
Michael
[i]**Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen**[/i]

cor van dongen
Berichten: 322
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 23:39

Re: Geloof, hoop en liefde

Bericht door cor van dongen » vr 18 okt 2013, 20:20

Hoi Michael,
Tjonge, wat een heftige reacties vandaag. Maar ik vind het echt wel geweldig dat het hierin over zulke essentiële dingen gaat in het/ons leven. Ik dacht even Michael, dat je je omver had laten blazen door de argumentatie van Jablan, maar gelukkig blijf je met je man samen met beide benen op de grond staan en laat je je geen schuldgevoelens meer aanpraten, die echt niet op zijn plaats zijn. Dat een dominee het echt meent wat hij zegt, geloof ik onmiddellijk, maar dat hij gelijk heeft is een heel ander verhaal.

Er zijn trouwens gelukkig wel geestelijke begeleiders in verschillende geloofsgemeenschappen, die de liefde stellen boven de dode teksten uit boeken van eeuwen her.

Gelukkig ga je jouw verhaal niet weg laten halen, want ik ben ervan overtuigd dat je echt aan heel veel mensen uit de christelijke hoek, die het nog steeds moeilijk hebben met hun geaardheid, heel erg ondersteunt door dit verhaal, en dat je ze een houvast biedt in hun leven.
Je verhaal overstijgt door je persoonlijke getuigenis de non- fictie en is daarom erg belangrijk.

Ga door Michael. Ook met een ander verhaal, waar je wat meer afstand kunt nemen van je eigen geschiedenis, juich ik van harte toe.
Lieve groet,
Cor

Jablan
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 19:54
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Re: Geloof, hoop en liefde

Bericht door Jablan » vr 18 okt 2013, 21:38

@Cor: Zou jij misschien je bericht nog eens willen bewerken? Voor mij leest het nu alsof ik Michael een schuldgevoel zit aan te praten. Precies wat ik al weken aan alle kanten probeer te vermijden.

Nog over de dominee: ik kijk voorbij de gesprekstechniek, voorbij de combi schuldgevoel & zonde, puur naar de intenties. Dan blijft van die dominee niet veel meer over dan een treinpassagier, die op het perron de wegrijdende trein naar de toekomst uitzwaait. Dat zulke mensen ook gevaarlijk kunnen zijn, heb ik al eerder aangegeven.

Plaats reactie