Homoseksualiteit in 'reguliere' boeken

Voor alle onderwerpen die je kwijt wilt.
Plaats reactie
drekes
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 10:21
Vul het getal in: 123

Homoseksualiteit in 'reguliere' boeken

Bericht door drekes » di 20 dec 2016, 16:22

Al enige tijd verbaas ik me erover dat er ondanks alle ontwikkelingen op het gebied van 'homoemancipatie' en - acceptatie, er eigenlijk maar weinig tot geen reguliere boeken te vinden zijn waarin homorelaties voorkomen. Nu ben ik niet echt een speurneus op dat gebied, en wellicht ligt het ook wel aan het genre wat ik normaliter lees (spanning, detectvie, thriller), maar goed, daar komt het dus eigelijk niet in voor. Wat dat betreft zijn we ook eigenlijk veroordeeld tot sites als deze (wat overigens totaal geen straf is :D )
Ik herinner me ooit wel eens boek te hebben gelezen in mijn tienerjaren, waarin wel biseksuele relaties voorkwamen. Tamelijk expliciet ook, waardoor ik bepaalde pagina's bijna heb versleten ;). Dat hoeft nu ook weer niet perse, maar toch is dat in veel boeken de normaalste zaak van de wereld als het heterorelaties/-seks betreft en blijft het mi dus in de homoseksuele relaties ver achter.
Kennen jullie boeken die via de reguliere media (bruna, bibliotheek etc.) worden verspreid waarin er wel plaats is voor deze relaties? Zo ja, welke zijn dat?

caprys
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 04 jun 2017, 03:19
Vul het getal in: 123

Re: Homoseksualiteit in 'reguliere' boeken

Bericht door caprys » wo 07 jun 2017, 20:43

'De kronieken van de wilde regenlanden' van Robin Hobb. Het is een fantasy-serie van vier boeken over draken. Er komen heel wat homo's in voor. Helaas geen enkele homoseksuele draak :lol:

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: Homoseksualiteit in 'reguliere' boeken

Bericht door Lucky Eye » zo 25 jun 2017, 19:13

Ook in de Young Adult/Fantasy boeken van Cassandra Clare komen homoseksuele relaties voor.

Ze schreef eerst zes boeken in de reeks 'Kronieken van de Onderwereld' (org. Engels 'Mortal Instruments'). Daarna een driedelige voorloper hierop. En dit jaar verscheen in een vervolgreeks het tweede deel.

Maar je hebt helemaal gelijk ... in de meeste boeken komen homoseksuele relaties niet voor. Laatst las ik in een nieuwsbrief (weet al niet meer welke) dat hetzelfde geldt voor mannelijk bloot in films en tv. Het is heel gewoon om alles van een vrouw te zien maar bij mannen blijft het vaak beperkt tot de billen.

Groeten,

degil57
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 18 feb 2011, 12:52
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Re: Homoseksualiteit in 'reguliere' boeken

Bericht door degil57 » ma 07 aug 2017, 11:07

dag,

mag ik jullie onze catalogus voorstellen van de holebibib antwerpen.
Heel veel 'reguliere' boeken.

De selectie om tot de bib te worden 'toegelaten' is ofwel heeft het boek een holebitrans onderwerp of de schrijver is gekend als holebi.

veel zoekplezier in onze boekenlijst.

http://www.holebibib.be/zoek-in-catalogus


Degil,
degil, boekenhebeerder bij de holebibib antwerpen.

StarryNight1980
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 23 jul 2017, 11:01
Vul het getal in: 123
Locatie: Amsterdam

Re: Homoseksualiteit in 'reguliere' boeken

Bericht door StarryNight1980 » vr 09 feb 2018, 12:27

Goede ideeën om eens uit te proberen allemaal!

Maar net als Drekes in het eerste bericht, kom ik in het spanning/detective/thriller en misdaad-genre maar bitter weinig homo's en homoseksualiteit tegen. Het hoeft niet het belangrijkste onderwerp te zijn, maar 'gewoon' een homo-hoofdfiguur zou leuk zijn.

Ik ben zelf aan het broeden op een homo detective, maar niemand tips over reeds bestaande boeken?

degil57
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 18 feb 2011, 12:52
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Re: Homoseksualiteit in 'reguliere' boeken

Bericht door degil57 » zo 15 apr 2018, 23:15

Dag
Probeer Josh lanyon... Een 3 tal detective boeken met een gay karakter
Sluuuuu
Bert
degil, boekenhebeerder bij de holebibib antwerpen.

StarryNight1980
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 23 jul 2017, 11:01
Vul het getal in: 123
Locatie: Amsterdam

Re: Homoseksualiteit in 'reguliere' boeken

Bericht door StarryNight1980 » vr 20 apr 2018, 15:29

Dank! Toevallig had ik (onder andere) Josh Lanyon enkele dagen geleden ook al als suggestie gekregen, via 'suggestmeabook' op Reddit.

Voor de andere geïnteresseerden hier de andere suggesties die me werden gedaan (betreft wel Engelstalige schrijvers, maar vast ook in vertaling beschikbaar). Mijn vraag was of iemand me misdaadverhalen in de breedste zin van het woord met een homopersonage kon noemen. Ik heb ze niet allemaal al opgezocht, dus misschien zijn de suggesties niet allemaal even goed.

- Ha'Penny serie, van Jo Walton
- Steele Resolve (e.a.), van Kimberley Amato
- Kate Martinelli serie, van Laurie R. King
- Dark Peak serie, van Cari Hunter
- Hap and Leonard serie, van Joe Lansdale
- The Steel Remains, van Richard K. Morgan
- Lindsay Gordon serie, van Val McDermid
- Charlie Parker serie, van John Conolly
- Moonlight City Drive, van Brian Paone
- The Amazing Adventures of Kavalier and Clay, van Chabon
- The Murder Games, van James Patterson en Howard Roughan
- Last Exit to Brooklyn, van Hubert Selby Jr.
- The Long Firm, van Jake Arnott

Plaats reactie