Gedoe, reacties op elkaar

Voor alle onderwerpen die je kwijt wilt.
Hans Bernard
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 07 dec 2008, 01:13
Vul het getal in: 0
Locatie: Heemskerk

Re: Gedoe, reacties op elkaar

Bericht door Hans Bernard » za 30 nov 2013, 23:51

Lieve vrienden,

Zo ongeveer begon ik vanmorgen mijn reactie, niet wetende, dat het zoveel teweeg zou brengen.
Voor mijn gevoel, nu achteraf gezien, is het goed geweest, heeft men duidelijk naar elkaar gecommuniceerd
en is er veel goede wil getoond. We zijn weer op de goede weg, mede dankzij Oliver die zijn verantwoording nam.
Zo zijn we ineens uit de donkere dagen samen op weg naar het licht.
Ikzelf heb er, denk ik, zelfs vrienden aan over gehouden. Daarnaast voel ik me niet langer meer een vreemde eend in de bijt
maar weer volledig opgenomen in de groep van lezers en schrijvers.
Dus zeg ik tegen mezelf: "Vooruit aan de slag met een nieuwe aflevering van 'Donkere dagen'.

Een hartelijke groet voor iedereen, Hans.

Jablan
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 19:54
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Re: Gedoe, reacties op elkaar

Bericht door Jablan » zo 01 dec 2013, 11:52

Cor,


Het gaat niet alleen om mij, het gaat om je algehele manier van reageren hier.

1. Ik heb de eerste poginig van Geoff juist teruggehaald, omdat je daar laat zien, dat jij eerst oordeelt of veroordeelt, maar geen vragen stelt. Dit doe je veel vaker en is meer dan irritant. Tegelijk piep en zeur jij, als iemand anders jou dezelfde reactie laat toekomen. Respectvolle omgang met anderen op internet is meer dan aandachtspunt voor jou.
In hetzelfde straatje hoort de opmerking van Hans over het basisschoolniveau van sommige verhalen thuis. Het is voor andere schrijvers een uiting van minachting voor de tijd en energie, die zij in hun teksten steken. Zo ga je toch niet met elkaar om?

2. Jij dicht mij en anderen eigenschappen toe, die ver buiten de werkelijkheid zijn. Communicatie op internet is maar 10% van de normale communicatie in het dagelijks leven en veel te weinig om iemand te kennen of goed in te kunnen schatten. Welke karaktertrekken ik wel/niet heb, kun je niet weten. Blijf bij jezelf en praat niet voor anderen!

3. Met mijn reacties kun je meestal alle kanten op. Heb je zelf een slecht humeur, zal je mijn woorden ook negatief uitleggen. Sta je positiever in het leven, pak je er de positieve bedoeling uit.
Ik reageer het liefste zo kort mogelijk, om anderen de ruimte te laten en uit te nodigen ook te reageren - Een schrijver heeft meer aan reacties van zoveel mogelijk verschillende mensen. Denkanstöße. Wanneer ik 100 in plaats van 10 woorden zou gebruiken, dan maai ik teveel gras voor de voeten van anderen weg en blijft het akelig stil. Daar heeft een schrijver ook niets aan. Dat ik hierdoor af en toe onduidelijk of uiteindelijk belerend overkom, neem ik op de koop toe.
Als slechts één manier van reageren en één toon in de reacties opduikt, is het ook saai.

4a. In je laatste alinea doe je het weer.
De verleiding om een recensie over de roman OVER DE GRENS hier te plaatsen, heb ik weten te weerstaan.
Dit soort opmerkingen maak je bij herhaling de laatste twee-drie maanden in mijn richting, meestal duidelijk onder de gordel.
Respectloze valse nicht op leeftijd, denk ik dan.
Maar ook: Help, CvD voelt zich te goed om te recenseren, maar wil de wereld wel laten weten dat er een recensie is.
Het is het gedrag van een baasje, dat zijn huisdier een snoepje voorhoudt om het vervolgens zelf op te eten.
Had je maar een recensie achtergelaten, dan had je al die kutopmerkingen de laatste tijd niet eens nodig gehad.
Nu ben je te laat: op een recensie van jou zit ik niet meer te wachten.
Het is allang duidelijk, dat OdG niet aan jou besteed is.
So what?
Niet elk verhaal glijdt als Olvarit-babyvoeding naar binnen.

4b. Ongeveer een jaar geleden heb ik al eens geprobeerd het gesprek met je aan te gaan. De PM bleef een maand lang ongelezen...
Het is heel typerend voor jou: qua mening vooraan, maar als het erom gaat, echt met anderen te communiceren of iets voor een ander te doen, dan ben je nergens te vinden en stel je je ontoegankelijk op.

5. De toon die de muziek maakt? Goed zo. Je eigen toonzetting roept namelijk deze reactie op. Ik ben normaal veel vriendelijker, maar na twee maanden irrelevante reacties van jou, ben ik er klaar mee en krijg je alleen de toon terug, die jij verdient en die jij begrijpt.

Samengevat: denk aub langer na over hoe jij je gedraagt op internet en vooral op deze site. Aangezien een mens nooit te oud om te leren is, blijven we hopen.

:)

Voor de anderen: Sorry, dat ik nu uithaal, maar het moet een keer gezegd worden. Anders komen we nooit van die ***sfeer af hier en ik wil heel graag dat hier meer mensen durven te experimenteren en meer mensen durven te reageren. Dan heb ik nl. minder vaak een aanleiding om te reageren ^^

Michael87
Berichten: 458
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 08:22
Vul het getal in: 123
Contacteer:

Re: Gedoe, reacties op elkaar

Bericht door Michael87 » zo 01 dec 2013, 15:27

Dag Cor, dag Jablan,

Ik voel me geroepen om toch nog maar een reactie te geven naar jullie beiden (jawel... met 'n' ;) )

@ Jablan: Je brengt het messcherp maar ik kan er weinig tussen krijgen. Ongezouten kritiek op een schrijver kan heel hard aankomen. Als dat mij gebeurd was in het begin van Geloof, hoop & liefde, was ik weggeweest. Dan had ik niet meer gedurfd… Ben blij dat ik niet dyslectische ben zoals Geoff. En ook dat jij hem helpt. Want fantasie heeft dat jong beslist…

Tegelijkertijd snap ik ook wel dat jouw, soms wat boute, reacties, mensen voor het hoofd kunnen stoten. Je doet dat om schrijvers aan het denken te zetten en discussies op gang te brengen. Tenminste, zo interpreteer ik dat. Misschien kun je proberen iets genuanceerder te zijn. Bijvoorbeeld door het dichter bij jezelf te houden. Zoals Oliver ergens schreef, de dingen minder als vaststaande feiten brengen maar meer als jou mening of op basis van jouw ervaring. Voorbeeldje: als reactie op Bas’ reactie in Dubbelleven toen hij vermoedens kreeg dat Sjors wel eens zijn halfbroer zou kunnen zijn, stelde jij als een soort vaststaand feit dat die reactie niet klopte. Dat komt over alsof jij precies weet hoe iemand in zo’n situatie reageert. Ik weet inmiddels wat je ermee bedoelde omdat ik je er een PM over gestuurd heb die jij heel uitvoerig, genuanceerd en absoluut niet belerend, hebt beantwoord. Je had op het forum ook wel iets meer nuance aan kunnen brengen door bijvoorbeeld te schrijven dat je iets soortgelijks in je werk aan de hand hebt gehad en dat die ervaring je heeft geleerd dat … etc. Dan komt het ineens heel anders over. Begrijp me niet verkeerd, voor mij hoef je dat niet te doen. Ik snap jouw bedoeling wel. Maar andere lezers hebben er blijkbaar meer moeite mee.

@ Cor: Genadeloos afmaken is voor een schrijver, hoe beroerd het verhaal ook is, echt geen leuke binnenkomer en zeker geen stimulans om door te gaan. Wat betreft de situatie waar Jablan op doelt, moet ik hem gelijk geven. Geoff deed een eerste poging die, gezien de reacties (niet alleen van jou btw) niet echt succesvol was. Bij zijn tweede poging, toen Jablan hem blijkbaar onder zijn hoede had genomen, was het resultaat al een stuk beter. Overigens ken ik de eerste poging van zijn verhaal niet, toen kwam ik nog niet op het forum.

Ik kan me voorstellen dat je vindt dat iemand die niet goed kan schrijven, geen verhaal moet publiceren. Ik zou zeggen, als een verhaal in jouw ogen te slecht is om gepubliceerd te worden, reageer er dan gewoon niet op. Ik heb ooit een post van jouw gelezen waarin je zelf zegt dat je over het algemeen niet vaak op verhalen van bezoekers reageert omdat je ze meestal niet de moeite waard vindt. Doe dat dan ook niet.

Dan jouw duidelijke weerstand tegen Jablan. Zit dat niet gewoon in het feit dat jij niet gecharmeerd bent van zijn schrijfkunst? Je zegt weliswaar inhoudelijk niks over zijn boek maar laat tegelijkertijd ook duidelijk merken wat je ervan vindt. Het komt op mij over dat jij Jablan als schrijver niet echt hoog hebt zitten. Alsof je vindt dat hij naast zijn schoenen loopt en ons amateur schrijvers wil laten voelen dat wij de mindere Goden zijn… Lief van je dat je ons tegen hem in bescherming wilt nemen (want zoiets is het volgens mij) maar dat hoeft niet hoor. Jullie onderlinge vete doet behoorlijk meer pijn dan Jablan’s, soms wat ongenuanceerde feedback.

En verder voor beiden… C’est le ton qui fait la musique kunnen jullie beiden op jezelf betrekken. Ik speel zelf een aardig deuntje piano en ik weet uit ervaring dat er echt niks moois voortkomt uit ergernis, irritatie en boosheid. In tegendeel zelfs, het venijn is voor een luisteraar dan duidelijk voelbaar.

Tot slot… Als Thomas mot heeft met een vriendje, probeer ik duidelijk te krijgen wat de oorzaak is, doe ik m’n best om te helpen de ruzie op te lossen, laat ik ze ‘sorry’ zeggen en laat ik ze elkaar omhelzen. Zelfs een vijfjarige begrijpt dat je er ook een streep onder moet kunnen zetten…

Groet,
Michael

En nu hou ik erover op. Ik moet nog een verhaal schrijven... ;)
[i]**Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen**[/i]

Oliver
Beheerder
Berichten: 821
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: Gedoe, reacties op elkaar

Bericht door Oliver » zo 01 dec 2013, 16:47

Ik denk dat het meeste nu wel gezegd is.
Kleine aanvulling op het eerste punt waar Michaël net op doelde, de reactie van Bas die niet zou kloppen.
Daar kwamen vragen over die niet beantwoord werden, of hooguit met een "Ik heb er beroepshalve mee te maken (gehad). ;) "

Dat komt eigenwijs, zelfs hautain over.
Ook de opmerking over het "U" zeggen en de opvolgende reacties is bij verschillende mensen in het verkeerde keelsgat geschoten.
Jammer, niet nodig, zeker als er een stukje soepelheid en meer empathie in praktijk wordt gebracht.

Voor de rest: mooi verwoord, Michaël.

Gezien de reactes van zowel Cor als Jablan kan ik wel de conclusie trekken dat ze elkaar nog steeds niet begrijpen, of misschien zelfs niet wat wij in het algemeen met dit topic bedoelden. het zij zo, hou er rekening ermee.

En nu zand erover, kusje erop.

cor van dongen
Berichten: 322
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 23:39

Re: Gedoe, reacties op elkaar

Bericht door cor van dongen » zo 01 dec 2013, 18:58

Beste allemaal,
Ik had verwacht dat het uitschelden van mensen voor een algemeen beschaafd lezerspubliek een brug te ver zou zijn, tenminste gehoopt. Nu dat niet het geval blijkt te zijn moet ik concluderen, dat ik daar dan niet meer bij wil horen.
Gegroet.
Cor

Oliver
Beheerder
Berichten: 821
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: Gedoe, reacties op elkaar

Bericht door Oliver » zo 01 dec 2013, 19:09

Wie goed doet, goed ontmoet.

En die mogen jullie in dit geval beide in de zak steken.

En nou ben ik er klaar mee.

Plaats reactie