Gedoe, reacties op elkaar

Voor alle onderwerpen die je kwijt wilt.
Hans Bernard
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 07 dec 2008, 01:13
Vul het getal in: 0
Locatie: Heemskerk

Donkere dagen

Bericht door Hans Bernard » vr 29 nov 2013, 20:48

Lieve lezers criticasters,

Donkere dagen gaat bijna op mij slaan. Wat ik zag als een verkennen van mijn eigen kunnen
loopt uit op onaardigheden naar elkaar en kwalificaties waar ik me echt door aangevallen ga
voelen. Jullie houden weinig rekening met het feit dat ik voor deze site en voor dit publiek
weer moet leren schrijven. In het verleden kreeg je daarom krediet van lezers. Nu wordt er niet
meer gekeken naar achtergronden maar rucksichtloss geoordeeld. Wat een leuk uitstapje moest worden
in het wereldje waar ik schrijf, is zo langzamerhand een spitsroeden lopen geworden.
Ik mag natuurlijk niet alle schapen over één kam scheren, dus de goeden niet te na gesproken.
Nog een slotopmerking: het met twee maten meten getuigt ook niet van objectiviteit. Het valt
op dat beginnende (jonge) schrijvers nogal eens de hemel in geprezen worden terwijl hun schrijverscapaciteiten
niet zouden misstaan op een basisschool. Ik vraag me af waarom hen zo de hand boven het hoofd gehouden wordt
en anderen onder het fileermes komen.

Hans.

Michael87
Berichten: 458
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 08:22
Vul het getal in: 123
Contacteer:

Re: Donkere dagen

Bericht door Michael87 » za 30 nov 2013, 00:18

Ik kan me daar alleen maar bij aansluiten. De reactie topics zijn m.i. niet bedoeld voor lezers om elkaar aan te vallen en/of te bekritiseren op hun reacties. Het zou erg prettig zijn als onderlinge strubbelingen op een andere plek 'uitgevochten' worden zodat wij als schrijvers niet voortdurend geconfronteerd worden met de problemen die anderen met elkaar hebben.

Ik kan me heel goed voorstellen dat Hans zich daardoor aangevallen voelt. Dus... kappen met die flauwekul. Jullie ontmoedigen schrijvers op deze manier om door te gaan. En dat zal toch niet de bedoeling zijn?

Groet,
Michael
[i]**Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen**[/i]

Oliver
Beheerder
Berichten: 821
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: Donkere dagen

Bericht door Oliver » za 30 nov 2013, 09:59

Ik kan dit alleen maar onderschrijven. Dank, Hans en Michaël.
Overigens Hans, trek het je niet persoonlijk aan.

Jowima
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 07 dec 2008, 00:48

Re: Donkere dagen

Bericht door Jowima » za 30 nov 2013, 11:48

Het kan toch niet waar zijn?
Dat enkele muggezifters, op deze gewaardeerde site, het de amateur schrijvers en hun lezers de moed tot het publiceren van verhalen ontnemen. Het merendeel van de lezers is dik tevreden, dus ga door met schrijven en laat ons deelgenoot zijn.
Niet elk verhaal is even goed, dat maakt deze site juist zo charmant.
Dus Hans wees gesterkt met gedachte dat je verhalen door veel lezers worden gewaardeerd.

Jablan
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 19:54
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Re: Donkere dagen

Bericht door Jablan » za 30 nov 2013, 12:09

Nou Jowima, het is waar :D

Geen idee wat het is met ome Cor, maar sinds een maand of twee-drie heeft hij er een gewoonte van gemaakt om te pas en vooral te onpas mij aan te vallen. Hier heb ik Cor aangegeven, wat ik verwacht en daar heeft hij geen gebruik van gemaakt. Dus wat zijn probleem ook is, ik laat het vooral zijn probleem zijn.

Kijk hier eens naar: Geoff's eerste poging om zijn verhaal hier te plaatsen. Cor heeft hem afgebrand. Ik help Geoff zijn teksten leesbaar te krijgen. Klein verschil in hoe je omgaat met anderen, hoe je anderen kunt aan- of ontmoedigen.

Muggeziften?
Ik kan kritisch reageren - ik heb nu eenmaal een neus voor Schwachstellen, maar ik doe mijn best, mijn opmerkingen zo te verpakken, dat een schrijver er iets aan heeft, zichzelf kan verbeteren, zonder een duidelijke voorkeur voor de ene of andere oplossing uit te spreken. Als je je eraan ergert, lees er lekker overheen. Het is tenslotte allemaal hobby en dat willen we leuk houden.

Ik ben allang tevreden met deze kleine oase vol verschillende verhalen en het is goed, dat zoveel verschillende mensen hier hun best doen een verhaal achter te laten.

Goed weekend ;)

Oliver
Beheerder
Berichten: 821
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Gedoe, reacties op elkaar

Bericht door Oliver » za 30 nov 2013, 14:03

In het topic over donkere dagen ontstond een opmerking over reacties op elkaar. Berichten zijn naar dit topic verplaatst, met de oproep van Hans als eerste.

Na ook wat vragen en verzoeken via PM te hebben ontvangen heb ik besloten het niet op zijn beloop te laten.
Dat leek me in eerste instantie prima, vrijheid van meningsuiting is een groot goed tenslotte, maar het ziet er naar uit dat het zich niet in alle redelijkheid zelf gaat oplossen. Vandaar deze interventie.

Ik wil iedereen met klem verzoeken elkaar hier met respect te benaderen.
Lees eigen posts nog eens terug voordat je op "bevestig" klikt.
Meninsgverschillen mogen, maar op steken onder water zitten we niet te wachten hier. Hoe belerend een post van de ander ook kan zijn. Reageren met inhoudelijke vragen kan ook.
Mochten jullie de drang om te blijven vitten niet kunnen onderdrukken, gebruik PM of, nog beter, ga verder via mail of Skype.

Laten we er met zijn allen voor blijven zorgen dat deze site uitnodigend blijft voor mensen die eens wat willen uitproberen, voor velen hier is het de eerste keer dat ze hun schrijfsels in de openbaarheid gooien en dat is al spannend genoeg. Als reacties daarop ontaarden in een onderhuids steekspel tussen verschillende mensen, dan nodigt dat niet uit om verder te gaan hier.

Ik chargeer het misschien, maar ik ben het graag voor, voordat het écht uit de hand gaat lopen.

Bedankt iedereen.

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: Gedoe, reacties op elkaar

Bericht door Sjack013 » za 30 nov 2013, 20:03

Ook ik wil graag wat kwijt. Het is misschien flauw of gemakkelijk, maar mijn drang om te reageren op verhalen van Michael en Hans is tot het nul-punt gedaald.
Hoewel ik het fatsoen heb om mijn waardering en respect voor de schrijvers te uiten, heb ik vorige week al voor mezelf besloten om niet meer te reageren. Ik kan best tegen kritiek en ik weet dat ikzelf alles behalve perfect ben, maar ik ben geen masochist.

Uitzondering maak ik voor het verhaal van Lucky Eye, omdat ik me als een geestverwant met hem voel en blijkbaar één van de weinige ben, die op zijn verhaal reageer.

Sorry, het zij zo.

Sjack

Michael87
Berichten: 458
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 08:22
Vul het getal in: 123
Contacteer:

Re: Gedoe, reacties op elkaar

Bericht door Michael87 » za 30 nov 2013, 20:18

Jammer Sjack. Ik stel je reacties erg op prijs, dat weet je wel. Het voelt een beetje alsof ik gestraft wordt voor iets wat anderen doen. PM dan? Ik hoor graag van je.

Groet,
Michael
[i]**Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen**[/i]

Oliver
Beheerder
Berichten: 821
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: Gedoe, reacties op elkaar

Bericht door Oliver » za 30 nov 2013, 20:24

Zeker jammer Sjack.
Vooral ook omdat jij de oorzaak niet bent. Wat mij betreft blijf je jouw visie geven, daar is het voor hier.

cor van dongen
Berichten: 322
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 23:39

Re: Gedoe, reacties op elkaar

Bericht door cor van dongen » za 30 nov 2013, 22:30

Hallo Olivier, Hans en Michael,

Ik heb het advies van Oliver maar opgevolgd en een paar uurtjes over nagedacht voor ik reageer. Uitstekende ingreep Oliver. Je hebt gelijk dat deze discussie niet thuis hoort bij de verhalen van de schrijvers.

In het algemeen verwelkom ik nieuwe schrijvers met een stimulerend woord, al moet je natuurlijk altijd een zekere vorm van kwaliteit nastreven. Als er werkelijk geen touw aan vast te knopen is, dan is presentatie van een verhaal – hoe goedbedoeld ook – weinig zinvol. Dat je zo’n creatieve geest dan onder je hoede neemt en hem begeleidt, is lovenswaardig. Kritiek moet echter op een site als deze kunnen en de meeste schrijvers vragen daar ook om en kunnen daar ook positief mee omgaan.

Misschien lijken Jablan en ik wat karakter wel teveel op elkaar omdat ik het soms wat belerende aspect in de commentaren bij beiden herken. Daarbij is echter vooral de manier waarop iets gezegd wordt van belang. Cést le ton qui fait la musique. Ik moet bekennen dat de zelfvoldane toon in sommige commentaren mij heeft verleid tot wat spitse, onaardige opmerkingen op de site. Mijn vertrekpunt is in het algemeen, dat je bij kennis van zaken best wel met een duidelijk standpunt mag komen, maar dat kritiek de ander altijd in zijn waarde moet laten. Dat probeer ik steeds na te streven. Ik erger me eraan als ik dat laatste bij een ander niet herken, omdat die teveel van eigen kunde of kennis overtuigd is en dit tot een min of meer denigrerende houding leidt in de “positieve commentaren”of “uitgesproken betweterige opmerkingen”. Dat heeft die schrijver niet verdient en dan gaan er wel eens haren overeind staan.

Maar ik zal het advies van Jablan opvolgen en niet meer reageren op de irritaties die worden opgeroepen in de toekomst. Laat hem dus vooral doorgaan. Reacties mijnerzijds blijken weinig zinvol voor de persoon in kwestie en voor jouw mooie site geen goede bijdrage. De verleiding om een recensie over de roman OVER DE GRENS hier te plaatsen, heb ik weten te weerstaan. Mocht er interesse in zijn dan is het een kleine moeite die toe te zenden per mail.
Wel moet ik nog even verklaren, dat een uitnodiging tot een PM vanuit de opmerking dat de ander zeurt weinig uitnodigend is. Voorts dient Ome Cor natuurlijk de meest wijze in dit soort gehakketak te zijn gezien zijn leeftijd, hoe je die benaming verder ook wilt waarderen of welke gevoelswaarde je daaraan wilt toekennen, aangezien er geen familieband is voor zover ik weet.

Ik wens jullie alle drie veel succes met nieuwe verhalen en blijf vooral doorgaan.
Lieve groet
Cor

PS. Sorry Sjack, ik heb zeker niet bedoeld jou te kwetsen. Je commentaren waren voor mij een aanwinst.

Plaats reactie