Nieuw verhaal is gestart: Trouw

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
Oliver
Beheerder
Berichten: 821
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Nieuw verhaal is gestart: Trouw

Bericht door Oliver » wo 27 mar 2013, 23:49

Hè hè, het werd ook wel eens tijd.
Met excuses dat het zo lang geduurd heeft (er waren even wat andere dingen in de eigen omgeving die de aandacht opeisten), is hier dan toch het eerste deel van een nieuw verhaal.

Het verhaal draait om Stan, die dingen doet die eigenlijk niet mogen. Maar hij kan het niet laten en dat gaat toch wringen...

Meer zeg ik niet, het ontrolt vanzelf.

(En wat ben ik blij dat ik dit weer eens gewoon kan zeggen: ) Lees ze!

Oliver

cor van dongen
Berichten: 322
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 23:39

Re: Nieuw verhaal is gestart: Trouw

Bericht door cor van dongen » do 28 mar 2013, 01:39

Hoi Oliver,
Mooie situatieschets, en meteen een duidelijke sfeertekening. Beloofd wat. Eindelijk weer eens iets om naar uit te kijken.
Lieve groet
Cor

Hans Bernard
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 07 dec 2008, 01:13
Vul het getal in: 0
Locatie: Heemskerk

Re: Nieuw verhaal is gestart: Trouw

Bericht door Hans Bernard » do 28 mar 2013, 08:29

Oliver,

Inderdaad lang geleden dat ik een nieuw verhaal van je voorgeschoteld kreeg. Mijn compliment, je bent er weer in geslaagd mij meteen te pakken en nieuwsgierig te maken. Wel heb ik het gevoel dat het dit keer in het begin wat stroever liep dan normaal. We weten echter dat je, zo gauw je aan een dialoog begint, jij je helemaal in je element voelt en je teksten dan als een trein gaan lopen. Een extra pluim ook voor het slot van dit eerste deel : ongelooflijk hoe jij in een enkele zin zoveel spanning kunt leggen.
Laten we het erop houden dan het begin het gevolg is van te lang niet geschreven te hebben. Je moest er weer even inkomen. Ik weet zeker dat je ons de komende maanden opnieuw een prachtig verhaal brengen.

Succes, Hans

Cor, ook jij weer zoals gewoonlijk present met een eerste commentaar, alleen wat magertjes. Blij je weer te treffen. Ook voor jou
een hartelijke groet, Hans

Jablan
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 19:54
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Re: Nieuw verhaal is gestart: Trouw

Bericht door Jablan » do 28 mar 2013, 11:15

Mooi begin. Heeft Oliver iemand geïnterviewd voor dit verhaal? Ik zag tijdens het lezen opeens een school in Gouda voor mij.

Sterk: de beklemmende sfeer. Als er nog iets meer aandacht voor 'de eer/naam van de familie' in zou zitten, kun je het verhaal één op één overzetten naar een migrantenfamilie uit een land aan de Middellandse Zee.

'Zwak': de aparte harde schijf. In streng christelijke kringen komt Internet via Solcon tot de gelovigen en vergeet maar dat je via die provider van alles binnen kunt halen. Bovendien zijn er tegenwoordig makkelijke programma's waarmee je als ouder al het internetverkeer in huis kunt volgen. Oftewel: Stan moet heel snel aan het mobiele internet.
Op dit moment vind ik het een minder sterk punt - zul je zien dat het later bij de plot hoort ;)

cor van dongen
Berichten: 322
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 23:39

Re: Nieuw verhaal is gestart: Trouw

Bericht door cor van dongen » do 28 mar 2013, 12:29

Ja Hans, een wat mager commentaar vind jij.
We zijn pas aan het begin. Ik ben het eens met Jablan, dat het geheel nog een stuk levendiger zal worden wanneer er meer dialogen komen, al is dat voor mij niet altijd nodig, zeker niet als je op sfeer de nadruk legt. Ik vind het wel iets hebben, dat Oliver zich juist nu meer van deze beschrijvende kant laat zien.

En ja Jablan, dat de schijf straks gewonden wordt, ligt voor de hand. Maar dat alle streng gereformeerde ouders helemaal op de hoogte zijn van de nieuwste snufjes op technisch gebied weer niet, lijkt me.
Groetjes
Cor

PS: Misschien een idee, Oliver, om dit verhaal als feuilleton aan te bieden aan het landelijk dagblad met dezelfde naam :lol:

Jablan
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 19:54
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Re: Nieuw verhaal is gestart: Trouw

Bericht door Jablan » do 28 mar 2013, 13:49

dat de schijf straks gewonden wordt, ligt voor de hand.
Dan zou het verhaal erg gaan lijken op 'Voorbeel/Uit Beeld' waar de vader al met de naakte feiten werd geconfronteerd.

Maar dat alle streng gereformeerde ouders helemaal op de hoogte zijn van de nieuwste snufjes op technisch gebied weer niet, lijkt me.
Als je de media van deze subcultuur volgt, dan zou je kunnen weten welke discussies er allemaal worden gevoerd over internet. Eén artikel in het Reformatorisch Dagblad is meestal genoeg om mensen in beweging te krijgen, het gezamenlijk koffiedrinken na een kerkdienst doet de rest.
Grappig fenomeen: geen televisie in huis en via internet programma's kijken.

Oliver
Beheerder
Berichten: 821
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: Nieuw verhaal is gestart: Trouw

Bericht door Oliver » do 28 mar 2013, 20:14

Dank jullie voor de eerste reacties!
Beetje met verbazing gelezen, dat wel.
Er worden (te snelle?) aannames gedaan die ik zelf niet terug heb kunnen vinden.
Wat ik bedoel: de familie is niet zo gruwelijk streng christelijk dat er totaal geen tv is en internet zwaar aan de monitor ligt.
Over snelle conclusies en vooroordelen gesproken zeg... Jongens jongens toch..... Foei. :D :D

dkz09
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 29 mar 2010, 17:56

Re: Nieuw verhaal is gestart: Trouw

Bericht door dkz09 » do 28 mar 2013, 21:26

heey Oliver

Wat een mooi eerste deel.
Ik ben nu al benieuwd naar het vervolg.
groetjes Geoff
©Geoff(dkz09), 2015

*Wees wie je bent en wees daar trost op*

cor van dongen
Berichten: 322
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 23:39

Re: Nieuw verhaal is gestart: Trouw

Bericht door cor van dongen » do 28 mar 2013, 22:55

Jablan,
ik denk dat ze bij de soap op tv misschien wel zo vooruitstrevend zijn, maar dat komt waarschijnlijk, omdat die geschreven worden door mensen vanuit een andere achtergrond........denk je niet?
De mensen van de zwartekousenkerk zie ik echt niet bij de meest futuristische technologische ontwikkelingen hoor. Dat is nou net weer het verkeerd inschatten van de mensen die die over veel meer kennis beschikken.
Maar goed, dit terzijde. Volgens Oliver zijn we op de verkeerde weg, dus laten we ons oordeel maar opschorten tot nader order en we over wat meer kennis beschikken over de werkelijke feiten.
Groetjes
Cor

Lookatme
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 28 jan 2009, 18:31

Re: Nieuw verhaal is gestart: Trouw

Bericht door Lookatme » vr 29 mar 2013, 00:04

Ik krijg in dit verhaal inderdaad associaties met het Driestar College in Gouda, maar ik zie dat er ook vestigingen zijn in Leiden en Lekkerkerk ;-) Het zou echter ook een evangelische school kunnen zijn, zoals De Passie :) Maar, laten we het er maar op houden dat het een fictieve school is, dat is het verhaal immers ook, toch? :P En Oliver, deze assumpties over de school komen wel voort uit het feit dat de dag of les begint met een gebed, dat gebeurt naar mijn weten alleen nog maar op scholen als de Passie of de Driestar. Daarnaast moet er voor de school ver gereisd worden per trein, en ook dat is een aanwijzing :P Ik heb bijvoorbeeld ook op een christelijke school gezeten, maar die kun je ook dichter bij huis vinden en daar werd niet gebeden aan het begin van de dag of les. 90% van de leerlingen en 80% van de docenten was dan ook niet christelijk, maar enfin :) Ik ga er op basis van het voorgaande voor alsnog vanuit dat het enigszins streng christelijk gezin is.

Wat betreft het internet. Binnen écht christelijke gezinnen, en dat geldt voor alle gezinnen die hun kinderen naar een school als de Driestar of Passie sturen, is er of geen internet aanwezig, of is het inderdaad van de provider Solcon, en dan is het goed gebruik om daar ook Filternet bij te nemen waarbij je niet eens Facebook kunt bereiken omdat er op Facebook foto's kunnen staan met een aanstootgevende feestende sfeer (en het is natuurlijk zo wat een datingsite). Google kun je ook niet bereiken trouwens, welke vunzigheden je daar mee kan vinden :P Interessant is dat er bij dit gezin geen filternet aanwezig is, een vreemde eend in de bijt. Ze lijken dan dus ook minder streng gelovig te zijn, maar het blijft om voorgaande een curieuze, maar natuurlijk altijd mogelijke, combinatie :)

Nou ja, ik ben benieuwd hoe het verder gaat! :)

Plaats reactie