Uit beeld deel 6

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
Oliver
Beheerder
Berichten: 823
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: Uit beeld deel 6

Bericht door Oliver » di 12 jun 2012, 21:20

Ik denk dat lookatme het goed verwoord heeft.
Stijn heeft Jarno destijds buitengesloten (letterlijk uit beeld verdwenen zonder te zeggen waar en hoe) en zonder overleg dringt hij (vooral stiekem ook nog) nu ineens weer binnen in het meest dierbare wat Jarno heeft: zijn broer. Sorry, maar ik zou ook laaiend zijn denk ik.
Ruben heeft niet het vermogen om dat door te hebben. Die vindt die aandacht van iemand die misschien nog vaag in zijn geheugen zit natuurlijk best.
Ik denk dat je daar jouw reden waarom hebt. Nou, dat weet ik eigenlijk wel zeker.

Misschien dat het anders was gelopen als Stijn eerst weer eens contact had gezocht met Jarno zelf. Maar goed, dat is nou eenmaal zo.

En meer zeg ik niet, om begrijpelijke redenen. ;) :lol:

bas
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 07 dec 2008, 02:17

Re: Uit beeld deel 6

Bericht door bas » za 16 jun 2012, 23:49

ja de kwestie stijn. ik wil er toch 2 opmerkingen over maken.

1. ja stijn is plotseling uit beeld gegaan, maar ook wel begrijpelijk met zijn situatie op dat moment
2. het meest dierbare wat jarno heeft wordt opeens 'zonder' verklaring helemaal vrolijk en zo. en als die verklaring nu stijn is zou ik ook wel eerst even gepikeerd zijn. maar om wie gaat het? om jarno? Nee, ik denk dat jarno een beetje egoïstisch en bezitterig reageert. het is 'mijn' broertje en daar moet je van af blijven ook al vind hij het leuk.

verder hoor ik een paar keer of floris hoofdfiguur ander verhaal wordt? wie weet worden we wel op het verkeerde been gezet, net als in dat verhaal van die drummer 'Rammen'

en verder jablan! hij weet wel steeds alle goeie vragen uit het verhaal te halen! zouden we misschien te maken kunnen hebben met een alias? dat is hier op het forum wel meer gebeurd met een vogel.

ja en dan wijnand en jarno. 1,5 jaar handje vasthouden is het geweest volgens mij. ja daar zit ook geen warmte in of ze moeten beide zweethanden hebben.

ik wil nog even op het antwoord van lookatme terug komen. je signaleert daar iets dat het 'olinasme' heet. het is voor het eerst gebruikt in het verhaal Luc ....... daar staan een heleboel voorbeelden

Jablan
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 19:54
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Re: Uit beeld deel 6

Bericht door Jablan » zo 17 jun 2012, 14:48

bas schreef:en verder jablan! hij weet wel steeds alle goeie vragen uit het verhaal te halen! zouden we misschien te maken kunnen hebben met een alias? dat is hier op het forum wel meer gebeurd met een vogel.
:lol: Dank voor de complimenten en ik hopo je gerust te stellen: Jablan bestaat slechts in de orginele uitgave. Alhoewel de alias-gedachte wel interessant is, met wie wil je mij vergelijken? :?

bas
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 07 dec 2008, 02:17

Re: Uit beeld deel 6

Bericht door bas » zo 17 jun 2012, 23:55

met wie wil ik je vergelijken. niet met cor, want daar bestaat er maar 1 van! ik denk nog het meest met oliver, alhoewl de stijl van de verhalen onder Jablan toch wel heel anders is...

cor van dongen
Berichten: 322
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 23:39

Re: Uit beeld deel 6

Bericht door cor van dongen » di 19 jun 2012, 11:59

Hoi Oliver,
Je hebt gelijk. Als je echt van de ene op de andere dag zomaar in de steek wordt gelaten door degene op wie je dol bent, dan kan dat een zeer frustrerende en misschien zelfs een traumatiserende gebeurtenis zijn. En dat kan zeker een reactie zoals je later beschrijft verklaren. Alleen..........ik had die belangrijke gebeurtenis gewoon niet meegekregen. Volgens mij heb je dat echt nergens letterlijk ook zo verteld, of heb ik ergens over heen gelezen?

Bas, jouw bijdragen zijn steeds ontzettend aardig en vaak reden om nader op allerlei zaken in te gaan. Dat ik als uniek ben beschreven deed me zelfs rode koontjes krijgen. Ook leer ik er het een en ander van. Deze keer b.v. een nieuwe term: olinasme. Wel zou ik echter graag een korte toelichting bij dit fenomeen hebben, omdat ik ook in het woordenboek niet heb kunnen ontdekken wat het betekent. Moet ik het misschien zien als een neologisme, zoals de eerder door Jablan uitgevonden "oliveradar"?

Groetjes :D
Cor

bas
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 07 dec 2008, 02:17

Re: Uit beeld deel 6

Bericht door bas » wo 20 jun 2012, 00:01

he cor, jij bent toch zon nederlandse taal expert ? en je kent de term 'olinasme' niet?
maar goed hier komt de betekenis : het is een stelletje waarbij de eerste letter van de voornaam het zelfde is. het is begonnen in het verhaal Luc.... . een voorbeeld daar is Lau en Luc, Maarten en Marike en nog een paar anderen.
en nu komt lookatme met nog een mogelijkheid : Jurre & Jarno (double J)
jaja ik denk dat oliver wat dat betreft het licht weer eens heeft gezien..we zullen afwachten.

groetjes Bas

cor van dongen
Berichten: 322
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 23:39

Re: Uit beeld deel 6

Bericht door cor van dongen » wo 20 jun 2012, 09:06

Bedankt Bas voor de uitleg. Ik zal het ook aan meneer Van Dale doorgeven :lol:
Groetjes
Cor

Jablan
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 19:54
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Re: Uit beeld deel 6

Bericht door Jablan » wo 20 jun 2012, 12:24

cor van dongen schreef:Moet ik het misschien zien als een neologisme, zoals de eerder [...] uitgevonden "oliveradar"?
Een neologisme lijkt mij beter. Voor zover ik weet, bestaat er geen speciale term voor paren, die dezelfde beginletter in hun namen hebben. Alliteratie komt nog het meest in de buurt. ;)

Plaats reactie