Uit beeld deel 5

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
Jablan
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 19:54
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Re: Uit beeld deel 5

Bericht door Jablan » ma 04 jun 2012, 13:09

Het zijn echt forse taalfouten, omdat een betrekkelijk voornaamwoord terugslaat op een manlijk, vrouwelijk of onzijdig woord.
Hier zit je al direct in het onderwijs: bij Nederlands als vak op school bestaan alleen 'de' of 'het' woorden. Of iets mannelijk, vrouwelijk of onzijdig is, wordt niet meer aangeleerd; het past niet in het gezellige lesprogramma.

Spellingscontrole. Ik heb het niet goed uitgeschreven (struikel over mijn eigen gedachten), ik bedoelde dat een spellingscontrole juist lui maakt en bepaalde fouten in de hand werkt. Als ik proeflees voor anderen, dan is de top drie altijd hetzelfde:
- werkwoordsvervoegingen.
- verwijzingen en interpunctie.
- nengels oftewel verkeerd gebruik van woorden uit andere talen.
Deze top drie glipt per definitie door de spellingscontrole.

Hij schoof zijn been over die van hem.
Volgens jou is het een fout, voor mij is het dialect. Ik zou zelf eerder 'dat' in plaats van 'die' schrijven, maar ... als 'die' terugwijst naar de voorafgaande zin, kan het zomaar een goede verwijzing zijn.
Bovendien leeft een taal: vergelijk een krant van 40 en 20 jaar geleden eens met een krant van nu. Totaal andere zinsbouw en woordkeuze om te melden dat oma van 88 is overvallen en nu haar handtas zoekt.

Zo en dit uitstapje richting kommaneuken, puntkommaneuken, mierenneuken of hoe iedereen het wil noemen, brengt mij op de gedachte dat tot nu toe in 'Uit Beeld' nog geen seksscène voorbij is gekomen. Niet dat ik het mis, maar Jarno en Stijn in de buitenlucht met Oliver als schrijver vraagt gewoon om zijn handtekening in de vorm van zo'n scène. Toch benieuwd wat deel zes te bieden heeft ...

cor van dongen
Berichten: 322
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 23:39

Re: Uit beeld deel 5

Bericht door cor van dongen » ma 04 jun 2012, 16:38

Ja aardige directe associatie: van kommaneuken naar neuken (is dat nou een dialectisch woord of niet?) ;) :D :lol:
gr.Cor
PS. en die moet dat zijn omdat het terugslaat op "het been"...een zgn "het-woord" en het dus geen betrekking heeft op een zin.
Ja de taal die leeft. Dat weet ik ook wel, hoewel Middel-Nederlands ook heel mooi kan zijn. Maar dan is het wel al gauw een goedkope smoes om alle fouten dus maar goed te keuren, vind je ook niet?

Oliver
Beheerder
Berichten: 821
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: Uit beeld deel 5

Bericht door Oliver » ma 04 jun 2012, 19:33

Dat van die dialecten klopt wel. Daar worden vaker 'mannelijk' en 'vrouwelijk' door elkaar gehaald of 'samengevoegd'. Toen ik net in Eindhoven werkte (en wat is nou eigenlijk de afstand tussen Tilburg en Eindhoven), moest ik daar erg aan wennen. Ik kreeg daar op één van mijn eerste werkdagen te horen "Vroag mar an Peet, daar komt-ie net aan."
Ik zag wel een vrouw lopen, maar wist ik veel. "Peet" bleek officieel Petra te heten en mannen of vrouwen worden daar steevast aangeduid met "hem" of in dit aaneengeklonken geval "-ie". Zo zie je maar.
Wat de Word spellingcontrole betreft, ik geef mensen die daar blindelings op vertrouwen altijd het volgende voorbeeld:

"Als ik typ dat de minister van landbouw op werkbezoek gaat bij de hoeren, dan vindt Word dat heel normaal, maar ik zie toch kamervragen komen."

;)

Geruststelling wat de sex (seks?) betreft: die komt er aan. Ik zeg nog niet in welk deel.

Plaats reactie