Oliver schreef:Het is een heftig onderwerp, en hoop dat het inderdaad een goede discussie oplevert.
Lastig, omdat veel mensen er niet over durven te praten/schrijven. Ik heb gemerkt, dat je mensen ervan af kunt houden, door er wel op in te gaan. Daarom ook mijn reacties op je verhaal.
Sjack013 schreef:Ik noem dit "verzelfmoorden". Iemand zo gek krijgen dat hij zelfmoord pleegt. Zo'n voorval kent ook een dader en dat is niet het slachtoffer. [...] Ik hoop echt dat de school hier actie in onderneemt, want dit kan niet!!!
In het algemeen: Er zijn zoveel meer factoren, die een rol spelen bij een suïcide. Sommige mensen hebben een lotsbestemming over zich - wat je ook doet, ze zullen op een dag uit het leven stappen omdat dat hun diepste verlangen is. Ook kinderen kunnen al manisch depressief zijn.
Hier in dit verhaal lijkt het nu, dat Jordy is aangezet tot zelfmoord, maar we zien het door de ogen van Duco. Van Jordy's achtergrond weten we heel erg weinig. Daarom weet ik nog niet of je anderen verantwoordelijk kan of mag houden.
Oliver schreef:Wat betreft de keuze van de manier waarop Jablan: je hebt helemaal gelijk. Maar is dit niet de "makkelijkste" manier? Dat maakt het extra wrang, Er is weinig voorbereiding nodig wat de uitvoering betreft. Ik schat zo in dat vooral jongeren naar deze manier grijpen. Het enge daaraan is dat het makkelijk is, waarmee ik bedoel: het kan in een opwelling. Ze rijden iedere dag. Zonder weg terug.
De makkelijkste manieren zijn achtereenvolgens jezelf ophangen, een slagader opensnijden, een overdosis medicijnen of van een hoog gebouw springen. Afhankelijk van hoeveel rekening je houdt met de nabestaaden.
Op het spoor zijn het vooral twintigers en dertigers, juist geen tieners, die zelf ervoor kiezen. Als bij een 'aanrijdingen met een persoon' het om scholieren gaat, is het altijd een gevolg van 'niet opletten' oftewel oversteken terwijl er nog een trein aankomt - geen opzet, echt een ongeluk.
Het is niet voor niets, dat suïcide op de rails nooit in het nieuws wordt genoemd: voorbeeld doet volgen en dat moet je niet willen. Gelukkig staan op de bekende plaatsen - waar vroeger veel mensen sprongen - tegenwoordige hele hoge hekken, zodat het juist niet meer een makkelijke manier is.
Als betalezer had ik je aangeraden een torenflat bij de spoorwegovergang in te bouwen...
Afgezien van dit punt: prima ontwikkeling, goed uitgewerkt (Duco's zelfverwijt) en sluit mij aan bij Dolphinboy's reactie: haal het volgende deel naar voren. Is voor jezelf misschien ook makkelijker - iets langere pauze in verband met de feestdagen

Overigens denk ik, dat 'Zwarte Doos' als titel ook goed gepast zou hebben - Een zwarte doos in een vliegtuig legt wel alles vast, maar pas als het te laat is, komt alles naar buiten ^^