Het laatste deel van Trouw...

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
Oliver
Beheerder
Berichten: 821
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Het laatste deel van Trouw...

Bericht door Oliver » do 07 nov 2013, 20:16

Deel 17 staat online, met daarna meteen een kleine epiloog.

De stroomversnelling was niet te stoppen, Stan komt tot een eindconclusie. En hij niet alleen....

Lees ze!

Ik ben benieuwd wat jullie er over te zeggen hebben. En te vragen misschien wel. Kom maar op, nu het verhaal klaar is kan ik eindelijk "vrij" reageren.
:D

Oliver

dkz09
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 29 mar 2010, 17:56

Re: Het laatste deel van Trouw...

Bericht door dkz09 » do 07 nov 2013, 22:13

Hoi Oliver,

Wat moet ik zeggen. Ben gewoon ontroerd. Had dit niet verwacht. Leuk dat Milan ook nog even voorbij kwam.
Wel jammer dat het er op zit. Wat moet ik nu de komende maanden lezen/doen?
Had geen beter einde kunnen bedenken. In ieder geval erg bedankt voor al het lees plezier van de afgelopen maanden.

Groetjes

Geoff.
ps. succes met een nieuw verhaal.
pps. die komt er toch wel???
©Geoff(dkz09), 2015

*Wees wie je bent en wees daar trost op*

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: Het laatste deel van Trouw...

Bericht door Sjack013 » do 07 nov 2013, 22:22

Hoi, Oliver,

Voor mijn gevoel toch een open eind. De situatie is getolereerd met wederzijds respect, maar feitelijke acceptatie laat op zich wachten. Emiel is nog steeds niet welkom, de ouders zitten vooralsnog bij hun "oude"Kerk. Loek blijft zoekende naar een middenweg, dat niet bestaat. Sarah en Sjoerd ontmoeten elkaar nog steeds in het geniep. Jacco blijft bij zijn veroordeling. Kortom, nog volop open vragen!
Daarnaast schreef je in het begin over een skateclub op het pleintje, waar Emiel blijkbaar lid van geweest is. Dat gegeven komt niet meer terug in het verhaal.

Volgens mij, zit hier een vervolg in????? :?:
Oliver, hartstikke bedankt voor dit verhaal!!!!!!!!

Sjack

Michael87
Berichten: 458
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 08:22
Vul het getal in: 123
Contacteer:

Re: Het laatste deel van Trouw...

Bericht door Michael87 » do 07 nov 2013, 22:27

Wat is het toch een prachtig mechanisme... Alles wat ze niet goedkeuren, negeren ze gewoon. Maar... niet zonder hun afkeuring erover keer op keer te laten merken. Stan staat gelukkig stevig genoeg in z'n schoenen en kan zichzelf overeind houden. Jammer genoeg geldt dat voor een heleboel andere jongens niet.

Ik vond het een moeilijk verhaal. Pijnlijk herkenbaar. Goed geschreven, dat wel. Je hebt Stan gelukkig behoorlijk sterk gemaakt. Hij heeft mensen achter zich staan en dat heeft hij wel nodig. Want de afkeurende blikken, het praten achter zijn rug om, dat blijft. Althans zolang hij in dezelfde omgeving blijft.

Bedankt Oliver. Trouw heeft me op een bijzondere manier een andere kant van m'n eigen verhaal laten zien. Ik hoop dat jouw verhaal ook andere jongens in vergelijkbare situaties een kans biedt om als het ware vanaf de zijlijn naar hun eigen situatie te kijken. Want dat is wel nodig… Het is verrekte lastig als je er zelf middenin zit, dat vertel ik je.

Groet,
Michael
[i]**Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen**[/i]

guido
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 27 jul 2009, 13:32

Re: Het laatste deel van Trouw...

Bericht door guido » do 07 nov 2013, 23:25

Mooi geschreven Oliver, ik heb deel 1-16 in 1 dag gelezen. En kon het zoals vanouds niet neerleggen.
Kusje van je ex-proeflezer.

cor van dongen
Berichten: 322
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 23:39

Re: Het laatste deel van Trouw...

Bericht door cor van dongen » vr 08 nov 2013, 01:39

Hoi Oliver,
Heel onverwacht, maar een geweldig mooie afsluiting. Zo open is dat einde niet, zoals een van de commentaren luidt. Inderdaad heb je Stan met behulp van steun uit een omgeving waarin hij zich thuis kan voelen en toch niet van zijn geloof hoeft te vallen, zo sterk gemaakt, dat de jongen het leven aankan. Dat kan voor veel lezers uit deze christelijke sfeer een enorme steun betekenen.
Maar los daarvan, was ik ook geroerd door de manier waarop je in dit laatste deel zowel de erotiek als de persoonlijke keuze beide een eerlijke rol liet spelen.
De afsluiting in het gesprek on line met Milan is voorts ook wat de compositie van je verhaal betreft heel mooi en evenwichtig.
Chapeau en bedankt voor alle uren gefascineerd leesplezier.
Lieve groet,
Cor

Jablan
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 19:54
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Re: Het laatste deel van Trouw...

Bericht door Jablan » vr 08 nov 2013, 11:01

Beslist een van de sterkere verhalen, met een uitkomst, waar (bijna) iedereen mee kan leven. Dunne evenwichtsbalk. Mijn vraag van een paar maanden geleden mag ik nu herhalen: hoeveel research zit hierin? Ik had in het begin heel sterk het gevoel, dat je een paar mensen hebt geinterviewd hiervoor?

Wat mij betreft, is dit een half-open einde. Een vervolg wordt pas interessant, wanneer Stan op eigen benen komt te staan, de middelbare school achter zich heeft gelaten. Zoals de ouders zijn neergezet, zal hun houding nog wel verder veranderen in positieve zin, al is dat een proces van jaren. De basis is er en daarmee is alles gezegd.

@Sjack: De skateclub van het plein is teruggekomen, Emiel heeft met een van die jongens iets gehad.

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: Het laatste deel van Trouw...

Bericht door Lucky Eye » vr 08 nov 2013, 17:23

Hoi Oliver!

Een heel mooi verhaal is aan het laatste hoofdstuk (epiloog) gekomen.

Zoals altijd heel mooi en goed geschreven.

Een onderwerp dit keer dat erg gevoelig ligt en die gevoeligheid was in alle hoofdstukken heel goed merkbaar. Een evenwichtskunstje voor Stan om om te gaan met dat wat hem bezighoudt. Gelukkig heeft hij een kerk gevonden waar hij wel zichzelf mag en kan zijn. Gelukkig voor hem hoeft hij zijn geloof niet achter zich te laten, want hij voelt er zich goed bij, thuis bij.

Ja, verder... natuurlijk nog problemen genoeg. Maar dat hebben anderen ook al geschreven.

Bedankt voor zoveel weken een mooi verhaal!
Lucky Eye

Oliver
Beheerder
Berichten: 821
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: Het laatste deel van Trouw...

Bericht door Oliver » vr 08 nov 2013, 20:30

Dank jullie wel allemaal!
En Guido dikke kus terug natuurlijk. ;)

Het verhaal is af wat mij betreft, half open eind, maar ik denk dat het wel goed komt met Stan.
Wat hierna komt weet ik nog niet, ik ben aan het broeden.

Jablan: ik heb opvallend weinig research gedaan. Ik heb een empatische duim, waar ik veel uit kan zuigen.

En daar lieg ik een beetje. Wat ik voor dit verhaal heb opgezocht waren wat websites uit christelijke hoek waar over het homoseksueel zijn gesproken wordt. Ik vond wat ik verwachtte. Ook voor wat Bijbelteksten ben ik aan het surfen geweest.
Het hele verhaalidee kwam los na het zien van een aflevering van Uit de Kast, van Arie Boomsma. Die aflevering ging over een jongen uit streng christelijke hoek. Ouders hadden er veel moeite mee, zijn zussen werden moe van de omgeving waarin "iedereen het zo jammer voor hem vond dat hij altijd alleen zou blijven". Ik vond het een intrigerende aflevering.

Even wat over mijzelf: ik ben voortgekomen uit twee geloofsbewuste ouders. Twee geloven op één kussen. Zoals mijn vader altijd uitlegde met de grap: "Ik ben katholiek en mijn lieve vrouw gelooft op haar eigen heidense wijze."
Mijn moeder was Nederlands Hervormd. Getrouwd eind jaren vijftig, en dat gaf wat reuring toen.
Dat maakt dat je bewust er mee omgaat, respect én interesse voor elkaars geleerde zienswijze.
Ik ben Nederlands Hervormd gedoopt (die kerk had er wat minder moeite mee), heb hier in het zuiden veel vaker een katholieke kerk van binnen gezien dan een protestantse en heb op een RK-basisschool en RK-MAVO gezeten. Daar leer je van, dat zorgt dat je er veel over nadenkt en uitzoekt. Leert dat er verschillende inzichten zijn.
Misschien dat ik daarom dit verhaal zo heb kunnen schrijven. Al moet ik toegeven dat ik even begon te zweten toen halerwege mijn verhaal het verhaal van Michael begon. Uit de praktijk, een ervaringsdeskundige. Ik was even bang door de mand te vallen en bepaalde zaken structureel verkeerd neerzette.

Wat ik probeerde neer te zetten is dat ik vind dat iedereen zijn eigen keuzes moet kunnen maken, in alle vrijheid. Natuurlijk moest het goed aflopen met Stan, mijn rechtvaardigheidsgevoel liet me geen andere keus. Hij moest zich gelukkig voelen, zijn gevoel kunnen volgen.

Maar Loek ook.
Ik kan hem niet veroordelen, wil hem ook niet veroordelen. Als hij het gevoel heeft dat hij die waarden en normen moet volgen omdat hij zich anders zijn daden niet meer kan verantwoorden, dan heeft hij mijn volste respect.
Het wringt bij Stan's ouders. Het is een patstelling waar niemand uitkomt. Als zij zo vastzitten aan die normen na al die jaren, hoe kunnen ze die dan compleet overboord zetten? Het verhaal eindigt dan ook bij een solide maar voorzichtig compromis.

Wie ben ik om te bepalen wat goed of fout is voor een ander?

Dolphinboy
Berichten: 36
Lid geworden op: di 23 dec 2008, 22:23
Vul het getal in: 0
Locatie: Apeldoorn

Re: Het laatste deel van Trouw...

Bericht door Dolphinboy » zo 24 nov 2013, 17:34

Hoi Oliver. Het is alweer bijna 4 jaar terug (of is het 5) dat ik de moeite heb genomen om te reageren op 1 van de verhalen die uit je hand komen. Eigenlijks zou ik me diep moeten schamen want in de tussentijd ben ik altijd een trouw bezoeker geweest van je site en heb ik met onwijs veel plezier elk nieuw deel van elke nieuw verhaal dat je schrijft gelezen. Ik kan dan ook alleen maar hopen dat je nog lang door zult gaan met schrijven en ik zou het onwijs mooi vinden als ik jouw verhalen ooit nog eens gebundeld in een mooie kaft op de schappen van de boekhandel zou zien liggen. Ik zou het een eer vinden om te kunnen pronken met een gedrukt exemplaar van jouw verhalen in mijn eigen boekenkasten. En met mij denk ik dat vele andere lezers er net zo over zullen denken.

Nu even terugkomend op Trouw:

Ik vind het onwijs plezierig dat je gestopt bent op het moment dat je stopt. Op dit moment heb ik het gevoel dat het vehaal voor je hoofdpersonages af is. Er zijn keuzes gemaakt, er is gezocht naar een tussenweg, en uiteindelijk wordt die gevonden door te accepteren dat hij is, wie die is, zonder zonder zijn geloof in de kerk te verliezen. Ik zou willen dat iedere homo die op deze manier met zijn/haar geloof wordt geconfronteerd tot dezelfde conclusie zou kunnen komen.

Wel heb ik sterk het gevoel dat het personage van Loek nog een hele goede zou kunnen zijn om in een toekomstig vervolg te gebruiken. Zijn gevecht is nog lang niet gestreden en ik voel heel sterk dat hier op zichzelf nog een heel goed vervolg op zou kunnen komen op het moment dat Loek op zichzelf gaat wonen en los komt van de druk die zijn familie en kerk op hem legt.

Toch jouw kennende ondertussen denk ik niet dat je hem nog voor een vervolg gaat gebruiken. Ik kan alleen maar met spanning afwachten welke, uit het leven geroepen situatie je voor je volgende verhaal zult gaan gebruiken. Ik wacht geduldig (maar hopelijk niet te lang).

Een trouwe Lezer: Sander
Who Ever You Are, Whatever U Do Just Be Yourself

Plaats reactie