Trouw deel 16

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
Oliver
Beheerder
Berichten: 821
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Trouw deel 16

Bericht door Oliver » do 24 okt 2013, 19:37

Deel 16 van "Trouw" staat online.

Goed of slecht, dingen gaan steeds meer op hun plek vallen.

Lees ze!
Oliver

Jeronimo111
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 19 aug 2009, 17:14

Re: Trouw deel 16

Bericht door Jeronimo111 » do 24 okt 2013, 20:54

vind het super dat dit een verhaal is wat hier in mijn omgeving ook speelt er is veel haat tegen de gay mensen in die bekrompen zogenaamde christelijk sfeer hier in het dorp mij maakt het niet zoveel uit maar ik merk wel dat ik met de nek wordt aan gekeken en ook anderen waarvan ik weet die homo zijn die durven niet eens wat tegen elkaar of mij te zeggen wel als we ons toevallig ergens zien waar geen van het dorp bij zijn dan vragen ze aan mij bv. hoe ik het volhou ik zeg dan dat ze de pot op kunnen met hun geloof en dat het mij niets uitmaakt wat ze zeggen en dat ik mijn eigen leven doe leven als ze er niet tegen kunnen kijken ze maar een andere kant op

cor van dongen
Berichten: 322
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 23:39

Re: Trouw deel 16

Bericht door cor van dongen » do 24 okt 2013, 21:04

De worsteling gaat door. Waarom kunnen mensen elkaar niet gewoon gunnen dat ze op hun manier gelukkig worden en moeten ze altijd een oordeel/veroordeling klaar hebben? Wat hebben mensen in zo'n "christelijke naastenliefde omgeving" het toch moeilijk.
De reactie van Jeronimo111 sterkt me in mijn mening.
Groet
Cor

Michael87
Berichten: 458
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 08:22
Vul het getal in: 123
Contacteer:

Re: Trouw deel 16

Bericht door Michael87 » do 24 okt 2013, 23:15

Moeilijk, maar voelt toch goed, dit deel. Stan heeft zijn zus bondgenoot kunnen maken en zij voelt zich daarin gesteund door haar vriendje. Goeie uitgangspositie. Stan beseft wat de consequenties voor zijn vriendschap met Jacco kunnen zijn en accepteert dat, hoe moeilijk het ook is. Ziggy weer een beetje minder 'drammerig'. En Loek volhard in zijn keuze. Ik snap wel dat hij Stan dan niet in zijn buurt kan hebben. Jammer voor hem...

Ben benieuwd wat Stan zijn ouders gaat vertellen. En vooral hoe dat gaat uitpakken.

Heel herkenbaar, goeie keuzes. Thx Oliver. Komt er toch nog wat van die jongen terecht! ;)

Groet,
Michael
[i]**Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen**[/i]

Jablan
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 19:54
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Re: Trouw deel 16

Bericht door Jablan » vr 25 okt 2013, 17:50

Een zin uit dit deel zegt alles: 'Mijn deur staat altijd open' - Stan zegt dit tegen Jacco èn in andere woorden tegen Loek. Bij Jacco is het een mooie omdraaiing van de gebruikelijke argumentatie, bij Loek een uitgestoken hand. Stan raakt toch twee mensen kwijt, waar hij om geeft/gaf.

Goed deel, op naar 17 waar het verlies verwerkt wordt en in winst omgezet?

bas
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 07 dec 2008, 02:17

Re: Trouw deel 16

Bericht door bas » za 26 okt 2013, 00:13

hoi allemaal, eindelijk wer eens een reactie van mij (heb een hersenattack gehad, maar alles is weer goed).

een paar opmerkingen

1. jullie lezen het verhaal letterlijk maar de hele kleine details ontgaat jullie. ik moet ook zeggen dat er in dit verhaal heel weinig zitten. maar je moet me opmerkingen uit de eerste delen maar lezen. daar staat de ontknoping is..

2. dat hele religie-gedoe is wel goed uitgewerkt, maar ja religie is bedacht door mensen die de macht willen hebben. het begon al met de germanen, faraos en ga maar zo verder. en dan heb je wat nodig om het gepeupel er onder te houden..

3. ik vind het verhaal een beetje eentonig worden.in grote lijnen kan je al een beetje voorspellen hoe het gaat. jammer dat er geen zijtakjes in ziten die je op een dwaalspoor gaan brengen.

groetje bas

Jablan
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 19:54
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Re: Trouw deel 16

Bericht door Jablan » za 26 okt 2013, 12:10

Hoi Bas, goed om weer van je te lezen ;-)

Je opmerkingen bij de eerste delen haal ik terug:
Bij deel 4, Bas schreef:eigelijk kan ik het verhaal al helemaal verdere vertellen..er komt een rel. stan gaat bijna het huis uit, loek wordt bekeerd maar toch niet helemaal. stan gaat bij milan uithuilen. en ja hoor ze leefde nog lang en gelukkig. ik weet alleen nog niet wie met wie. oh ja een van de parkhangers komt ook nog om de hoek kijken.
het begint onderhand heel voorspelbaar te worden. na een cliffhanger komt er altijd het goede uit...na die kus in de treindeur zou ik eigelijk een dreun verwachten..maar nee..
en het einde altijd happy ending want als dat niet zo is, dan gaan de lezers protesteren en moet er een deel aan geschreven worden.
Bij deel 6, Bas schreef:ik denk dat dat niet helpt hoor, de controle vanuit die kerkgenoodschappem is erg groot. het zou me niet verbazen als er ergns toezicht wordt gehouden door wie weet, wel jongens/meisjes van school. maar.. en ja hoor daar is hij weer. het wordt wel erg snel de kop in gedrukt zeg. een goede scene in deel 5, en daar na in een half deel de afloop. en stan ja die wel en loek ja die wil wel, maar mag niet of toch wel of oh jee daar is de dominee dus maar weer niet. die tweestrijd begon zo goed in het stuk met die duivels, maar zakte wel heel erg snel in elkaar. maar wie weet bied deel 7 nog perspectieven
Je algemene klacht is de voorspelbaarheid. Speelt je eigen ervaring hierin mee, dat jij vanuit jouw achtergrond heel gemakkelijk een inschatting kan maken?

Ik waag mij aan een voorspelling voor deel 17. Stan praat met zijn ouders. De rol van de dominee komt daarin nog een keer terug, Stans ouders komen tot de conclusie dat hun zoon beter af is op een andere school en het gezin bij een andere kerk, maken kennis met Emiels ouders. Dat is de voorspelbare route. Nu de verrassingsvariant: Stan maakt zich zorgen om Loek, zijn ouders nemen contact op met de ouders van Loek - exit Emiel, Loek komt terug bij Stan.

Dit verhaal bevat inderdaad weinig dwaalsporen, het heeft meer diepgang dan breedte. (Van de bijrollen weten we praktisch niet meer dan hun namen.) Toch vind ik het een goed portret van een bijna sektarische wereld, waarbij Stan een sterker karakter heeft dan Loek, beter bestand is tegen de druk vanuit zijn omgeving. Het is in elk geval goed, dat beide types erin zitten, het vergroot de herkenning.

dkz09
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 29 mar 2010, 17:56

Re: Trouw deel 16

Bericht door dkz09 » za 26 okt 2013, 14:50

Hey Oliver,

Het was weer een prachtig deel. Kijk echt uit naar de rest. Ben benieuwd wat Stan zijn ouders gaat vertellen en hoe zijn ouders daarop reageren. Ook al heb ik zo een idee. Maar ja algemeen bekend. Ik zit er altijd dik naast.

Groetjes Geoff
©Geoff(dkz09), 2015

*Wees wie je bent en wees daar trost op*

cor van dongen
Berichten: 322
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 23:39

Re: Trouw deel 16

Bericht door cor van dongen » za 26 okt 2013, 19:58

Hoi Jablan,
Ik was net de eerste bijdrage van Bas aan het kopiëren, toen jouw reactie verscheen. We reageren soms op dezelfde manier, al zijn we het daarbij niet altijd met elkaar eens. ;)
Ik ben het wel met je eens, dat het verhaal van Oliver diepgang heeft. Ik kan daarvan juist genieten. Anderen houden meer van anekdotisch getinte verhalen, waarbij vooral veel moet gebeuren en er .tig hoofdpersonen moeten zijn,die er m.i. helemaal niet toe doen. Die kunnen een verhaal wel lekker verwarrend maken en juist omdat de karaktertekening dan niet erg diepgaand is, herken je al die verschillende figuren niet zo snel of gemakkelijk en moet je steeds stukken teruglezen, Als je het tenminste volhoudt om door te lezen.

En Bas, ik vind je reacties altijd wel leuk en soms om te lachen als het al niet hilarisch is, dus mooi dat je er weer bent. :lol: Dat je aan het begin van Trouw de verhaallijn al helemaal kon voorspellen, is door het citaat van jouw bijdragen meteen al onjuist gebleken. We trekken vaak te overhaastige conclusies. En zelfs als ze elkaar uiteindelijk zouden vinden, dan doet dat er uiteindelijk weinig toe, omdat de inhoud en de ontwikkelingen van de hoofdpersonen veel belangrijker elementen zijn dan dit soort voorspellingen.

Voorspellen hoe het verhaal verder verloopt vind ik niet erg interessant. Wie heeft daar wat aan behalve de “profeet” zelf? De andere lezers niet denk ik. Dus waarom zou je je bezighouden met dit soort speculaties, behalve voor jezelf als lezer. Dan kan het misschien spannend zijn. Ik zou me kunnen voorstellen dat dit soort bijdragen op de discussiesite voor de schrijver zelf misschien zelfs als een soort aantasting van zijn creativiteit zouden kunnen overkomen. Ik vind het fijn als de schrijver gewoon frank en vrij zijn verhaal kan schrijven zonder dat hij daarin gehinderd wordt door andere verhaallijnen, die hem worden aangeboden (door andere schrijvers, ook al is dat voor hen mogelijk wel verleidelijk; maar dat moeten ze maar doen in hun eigen producties).

Groetjes
Cor

bas
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 07 dec 2008, 02:17

Re: Trouw deel 16

Bericht door bas » zo 27 okt 2013, 00:08

hoi allemaal,

nee jablan, er zit helemaal geen eigen ervaring bij, maar ik denk dat ik/we een beetje de denktrant van oliver gaan snappen. en vandaar uit gaan kijken wat er komen gaat. en zo denk ik dat er een draadje wel een paar keer is genoemd, maar ook weer meteen werd afgekapt.

bij de opmerking bij deel 4 schreeft ik : oh ja een van de parkhangers komt ook nog om de hoek kijken. en daar blijf ik bij. ga maar eens zoeken in het verhaal

groetjes bas

Plaats reactie