Trouw deel 16

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
Oliver
Beheerder
Berichten: 821
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: Trouw deel 16

Bericht door Oliver » zo 27 okt 2013, 09:54

Veel mensen leven mee met de personages en spreken dan hun wens uit. Ik vind het wel leuk om te zien als daar gesprekken over ontstaan. Het zijn af en toe discussies over menselijk gedrag en dat is erg interessant.
Ik laat me er niet door sturen, het verhaal zit al in mijn hoofd voordat ik begin met publiceren.
Het is vaak nog lang niet af als ik daarmee begin, maar de uitkomst is er al wel.
Ik heb me één keer laten verleiden: bij "Vlucht". Men wilde toch een goed en mooi einde. Eigenlijk had ik het laatste deel (een soort van epiloog) niet moeten schrijven. Ik had het open moeten laten, al had dat einde een wrange sfeer. Het zij zo, leermomentje.

Soms gaat het een stap verder, en komen er theorieën naar aanleiding van "hints" die ik in het verhaal zou stoppen. Die zet ik er zeker in, kijk naar de jongen met de koptelefoon in de trein, die we nu kennen als Emiel. Nee, hij was geen toeval in het eerste deel.
Ik moet toegeven dat ik vaak zit te lachen bij keiharde stellingen over het verloop. Het verhaal is al lang en breed klaar, en ook nu zie ik weer stellingen voorbij komen waarvan ik nu al weet dat ze niet gaan gebeuren.
Wat die zijn?
Ja, doei.....
:D

Jablan
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 19:54
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Re: Trouw deel 16

Bericht door Jablan » zo 27 okt 2013, 10:17

Bas, die parkhangers en Milan zijn inderdaad een los eindje tot nu toe. Nu geen zin om terug te lezen, ik dacht dat ze in het begin in elk deel voorbij kwamen, daarna niet meer.

Cor, wanneer ik hier reageer op verhalen van anderen, dan doe ik dat als lezer. De meeste (hobby-)schrijvers vinden het juist prettig, wanneer lezers hun gedachten weergeven - zo weet je beter hoe de personages overkomen, of je de aandacht van de lezer wel weet vast te houden, of je niet te veel weggeeft van de volgende delen/hoofdstukken, kortom: hoe een verhaal aankomt.

Bas vindt het voorspelbaar, ik zet er een paar verwachtingen bij en bij het volgende deel weten we meer - zit ik ernaast, dan is het verhaal minder voorspelbaar dan we denken. ;)

Edit: Oliver heeft ondertussen gereageerd. Het lachen om de reacties is heel herkenbaar. :D

cor van dongen
Berichten: 322
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 23:39

Re: Trouw deel 16

Bericht door cor van dongen » zo 27 okt 2013, 16:50

:lol:
Ja Jablan, reageerde je nu als lezer of als schrijver? Erg knap als je die twee uit elkaar kunt halen!
Groet ;)
Cor

Oliver
Beheerder
Berichten: 821
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: Trouw deel 16

Bericht door Oliver » zo 27 okt 2013, 20:36

Jablan zegt een juist iets.
Als mensen speculeren dan ben ik daar blij mee. Ze beïnvloeden je op het gebied van leerproces, dingen die je meeneemt naar volgende verhalen. "Komt het over zoals ik bedoeld had." Als dat niet zo is kun je bij jezelf te rade gaan waar dat aan ligt.
Direct invloed op het verloop en plot van een verhaal heeft het bij mij niet.

cor van dongen
Berichten: 322
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 23:39

Re: Trouw deel 16

Bericht door cor van dongen » zo 27 okt 2013, 22:04

Natuurlijk is de functie van deze site dat lezers reageren en ik begrijp heel goed, dat de schrijvers dat fijn vinden. Ik zou anders nooit een reactie geven. Maar daarbij vind ik het als lezer belangrijk om ook vanuit die positie te reageren. Wanneer je een verhaal gaat invullen of probeert een extra inhoud te geven vanuit een andere invalshoek, en vooral wanneer je daaraan dan een zeker gezag ontleent, dan vind ik dat niet terecht om te doen op deze site. Zou je dat dan niet beter in een onderling gesprek of directe dialoog inhoud kunnen geven? Maar misschien zie ik het verkeerd. Mijn tedere ziel staat mogelijk te gemakkelijk open voor overschrijdende grenzen.... :oops:
lieve groetjes voor alle schrijvers
Cor

Jablan
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 19:54
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Re: Trouw deel 16

Bericht door Jablan » ma 28 okt 2013, 19:17

Cor, je zuigt. Als je commentaar op mij hebt, heb je op deze site een gebruikerspaneel. Een PB is zo verzonden. Heb je commentaar op mijn teksten, zijn daar aparte discussietopics voor. Voor de rest heb ik maar 1 advies voor jou: maak niet dezelfde fout als de dominee in dit verhaal 'Trouw', die in zijn kerk slechts één melodie toelaat...
Hou de discussie hier bij het verhaal 'Trouw' en bij jezelf zonder op de persoon te spelen - internetetiquette ;)

Plaats reactie