Trouw deel 15

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
Oliver
Beheerder
Berichten: 821
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Trouw deel 15

Bericht door Oliver » do 10 okt 2013, 19:30

Deel 15 staat online.

Ziggy gaat eens wat dingen regelen. Stan zelf ook...

Lees ze!
Oliver

Jablan
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 19:54
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Re: Trouw deel 15

Bericht door Jablan » do 10 okt 2013, 21:48

Lekker ontspannen deel, waarbij het einde gewoontegetrouw niets verraadt over het volgende deel - het kan nog alle kanten opgaan.

Afgezien van drie typo's, merk ik, dat ik meer en meer moeite met Ziggy heb. Hij brengt vaart in het verhaal en blijft verder totaal kleurloos, terwijl hij meer dan een bijrol heeft. Wat doet een vrije geest als Ziggy op een streng-christelijke school?

Jacco? Een coming out levert nieuwe vrienden op, terwijl oude vrienden naar de achtergrond verdwijnen. Wie kent het niet?

Michael87
Berichten: 458
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 08:22
Vul het getal in: 123
Contacteer:

Re: Trouw deel 15

Bericht door Michael87 » do 10 okt 2013, 23:29

Hoi Oliver,

Ik moet je zeggen dat ik best schrok van dit deel. Het lijkt heel ontspannen maar ik voelde toch wat anders. Zo had ik het idee dat Ziggy’s inmenging voor Stan veel te snel ging. Ziggy walst gewoon over zijn gevoelens heen. Waarom zet Ziggy hem zo voor het blok?

En dan Sarah. Superlink om een ‘deal’ met haar te sluiten! Zij de stad in met Sjoerd, hij op stap met Emiel. Geeft haar wel mooi munitie, mocht ze dat ooit nodig hebben…

Wat me het meest heeft geraakt in dit deel, is dat Stan zich nu al in allerlei bochten aan het wringen is om zichzelf te kunnen zijn. Tegenover zijn vrienden niet laten merken dat hij Emiel heel goed kent. Zijn zusje laten doen wat zij wil zodat hij kan doen wat hij wil…

Het zal vast wel goed aflopen, maar ik vind het zo erg dat Stan door anderen aangezet wordt te liegen en om dingen heen te draaien. Dat ken ik als geen ander. Het sluipt er heel snel in en je hebt het niet eens in de gaten. Ik hoop maar dat je hem wat dat betreft een beetje 'ongeschonden' uit de strijd kunt laten komen… Ik ben benieuwd naar het vervolg!

Groet,
Michael
[i]**Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen**[/i]

dkz09
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 29 mar 2010, 17:56

Re: Trouw deel 15

Bericht door dkz09 » vr 11 okt 2013, 11:33

Hey Oliver,

Echt je blijft mijn steeds weer verbazen. Maar goed een prachtig deel. Ben benieuwd naar de rest. Heb ergens het idee dat Sarah wat aardig gaat doen tegen de broer. Maar ja ik zit er toch meestal naast. Ik laat mijn in ieder geval weer verrassen over 2 weken.

Groetjes Geoff
©Geoff(dkz09), 2015

*Wees wie je bent en wees daar trost op*

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: Trouw deel 15

Bericht door Sjack013 » vr 11 okt 2013, 14:58

Hoi Oliver,

Jouw hoofdstuk gelezen en ook de reactie's van o.a. Jablan en Michael. Hoewel ik Michael heel goed kan volgen, ben ik toch niet met beide reactie's eens. Liegen is een groot woord. Pubers gaan vaak creatief om met de waarheid, als het hen uitkomt. Voor Sarah en Stan is het een win-win situatie. Daarnaast verwacht ik niet, dat Sarah dit gaat gebruiken om argumenten te hebben tegen Stan, want anderzijds is dit ook het geval. Stan weet ook heel veel over Sarah en Sjoerd. Dus ze houden elkaar in evenwicht.
Ik waardeer zelfs de houding van Ziggy. Een mens heeft af en toe een duw nodig om zichzelf te ontplooien. In behoudende kringen zijn vaak de ouders, die de schoolkeuze maken, dus waarschijnlijk heeft Ziggy geen enkele inspraak gehad in deze beslissing. Althans, dat vermoed ik. Daarnaast heeft Ziggy toch kunnen bereiken dat er een gesprek tussen Jacco en Stan heeft plaatsgevonden, dat is een winst. En daarbij komt het feit, dat als Emiel te sprake komt, hij geen onbekende is voor Stan's "vriendengroep". Vandaar mijn waardering.

Sjack

cor van dongen
Berichten: 322
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 23:39

Re: Trouw deel 15

Bericht door cor van dongen » vr 11 okt 2013, 18:37

Ik had deze reactie al eerde willen plaatsen, maar Ziggo was zo vriendelijk om onderhoudswerkzaamheden te plannen waardoor ik niet op het net kon. De hieronder staande reactie had ik dus even in word opgeslagen, maar toen had ik nog niet die reactie van Sjack gelezen. Ik ben het niet altijd met hem eens, maar deze keer wel helemaal, omdat hij de nuances aanbrengt die sommige commentaren ontberen. Echt goed Sjack, vooral ook omdat jij je gevoelsmatig in de personen kunt verplaatsen, en ook dat is bij lezen belangrijk.

Hier volgt mijn eerste ingeving alsnog:

Hoi Oliver,
Heel mooi deel, waarbij niet alleen de zo bekende christelijke bedrukkende sfeer indirect en daarom des te nadrukkelijker wordt duidelijk gemaakt, maar daardoor ook hoe de individuele personen daarbinnen zich ontwikkelen of ontwikkeld hebben.
Een belangrijke persoon daarbij is uiteraard Ziggy, die zich zelfstandig in een heel andere richting heeft ontwikkeld en de beklemmende geboden naast zich neer kan leggen. Daarom kan hij een gezond tegenwicht bieden en een helpende hand bieden aan Stan, Loek en misschien Jacco. Ik begrijp de vraag van Jablan dan ook niet wat Ziggy als vrije geest doet op een streng christelijke school en helemaal al niet dat hij hem kleurloos vindt: hij komt weliswaar vanuit een bepaald milieu maar ontworstelt zich daar uit. Als je jezelf daarin niet kunt verplaatsen dan denk ik dat je mogelijk te oppervlakkig leest. Bovendien zou je als schrijver moeten weten dat je protagonisten nodig hebt in een verhaal om daarin enige dynamiek aan te brengen.
Dat hij de tragiek van het verliezen van de dierbaarste vriend (Jacco) van jaren her niet mee kan beleven vind ik jammer. Dat kun je niet afdoen als: het hoort nou eenmaal bij een coming out. Soms gaat het over gevoelens en niet over feitelijkheden.
Tenslotte nog een opmerking over het einde van dit hoofdstuk, dat daarom zo mooi is, omdat Stan op deze manier zijn zus tot gevoelsgenoot of medeplichtige weet te maken binnen het gezin, waar hij haar eerst als tegenstandster zag of waar hij er in elk geval helemaal alleen voor stond.
Lieve groetjes
Cor

Jablan
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 19:54
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Re: Trouw deel 15

Bericht door Jablan » ma 14 okt 2013, 13:24

Nog een korte reactie op Sjack en Cor.

Ziggy heeft in dit verhaal de belangrijkste bijrol, hij brengt vaart in de vertelling. Toch weten we verder niets over hem. Daarom vind ik hem kleurloos. Wat motiveert Ziggy? Waarom negeert hij Stan en Loek niet, waar anderen dat blijkbaar wel doen? Michael heeft mijn ergernis beter verwoord - in dit deel houdt Ziggy geen rekening met Stan, waar hij dat in eerdere afleveringen wel deed.

Liegen of creatief met de waarheid omgaan? In dit geval, vanuit Stans achtergrond gezien, is het liegen of het volgende gewetensconflict. Hij gedraagt zich in dit opzicht niet anders dan zijn ouders of de dominee. Stan wil oprecht zijn, maar kan-mag het niet zijn vanwege zijn omgeving. Liegen over wat belangrijk voor je is, kun je heel snel aanleren. Het duurt alleen vreselijk lang om het weer af te leren.

cor van dongen
Berichten: 322
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 23:39

Re: Trouw deel 15

Bericht door cor van dongen » ma 14 okt 2013, 14:27

Merkwaardig Jablan, hoe je een en hetzelfde verhaal op verschillende manieren kunt lezen. Laat mij even toelichten, dat ik begrip en waardering kan opbrengen voor

1. Ziggy, die gewoon een heel sociale jongen is en bereid een ander te helpen en een duwtje in de goede riching te geven, zonder dat hij er zelf iets voor terug wil. Ja die mensen bestaan, ook in een streng Christelijk milieu.
Ik zie dat dus juist als het tegenovergestelde van "niet uit de verf komen"--

2. Stan gaat indedaad op zijn eigen manier creatief met de waarheid om. Dat geeft hem de ruimte die hij nodig heeft voor invulling van zijn relatie.

Dat ik niet het zwaartepunt op liegen leg en dit juist op een lichtere manier willen interpreteren , verklaar ik tegen de achtergrond van hetwillen volgen van zijn hart. Daarbij heeft hij inderdaad een paar kunstgrepen nodig, omdat moet opboksen tegen een onmetelijke, onmenselijke emotionele druk, die dominee en ouders hem opleggen vanuit hun christelijke denkwereld.

Als het eigenlijk gewoon is, dat iedere volgende generatie (dus na 30-35 jaar) zich afzet tegen de vorige, waarbij men zich aanpast aan de ontwikkelingen van de nieuwe tijd, waarbij altijd leugentjes om bestwil worden gebruikt (wie is er nooit te laat thuis gekomen), dan is het zich afzetten tegen 2000 jaar oude letterlijke teksten uit een bijbel vol zonden en volstrekt oninvoelbare waarden een volstrekt legetieme zaak. Ik denk niet dat het moeilijk voor hem zal zijn om zich weer open en eerlijk te gedragen in een omgeving zonder die naar hel en verdoemenis riekende druk. :roll:

Groet
Cor

Michael87
Berichten: 458
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 08:22
Vul het getal in: 123
Contacteer:

Re: Trouw deel 15

Bericht door Michael87 » ma 14 okt 2013, 16:27

Op mij komt de manier waarop Ziggy Stan voor het blok zet een beetje over alsof hij een oud vrouwtje meesleurt naar de overkant van de straat omdat ze toevallig stilstaat op de stoep voor het zebrapad. Waarmee ik wil zeggen dat ik het persoonlijk socialer vind om pas te helpen als je weet dat de ander dat op prijs stelt.

Dan het liegen… Het is in Stan's situatie hartstikke logisch dat hij creatief met de waarheid omgaat. Ik begrijp dat ook wel, Jablan volgens mij ook wel. Maar daar gaat het volgens mij niet om. Het gaat erom dat liegen heel snel een gewoonte wordt. Als je eenmaal ontdekt dat een leugen (om bestwil) er voor zorgt dat je kunt doen wat je graag wilt, zullen er al snel meer leugens volgen. Voor je het weet zit je verstrikt in een web van leugens. En draai dat dan nog maar eens terug…

Als je niet oppast, wordt liegen een deel van je persoonlijkheid. En daar ga je het geheid vreselijk moeilijk mee krijgen want je bent opgegroeid met het idee dat eerlijkheid het belangrijkste is. Maar jij weet dat je niet eerlijk bent. En God… En dat knaagt aan je. Want dat ‘hel en verdoemenis’ gevoel zit heel diep, Cor. Dat raak je juist niet zomaar kwijt. Dus dan heb je wat je zo graag wilde en ben je toch nog doodongelukkig…

Ik ben echt razend benieuwd hoe Oliver dit verder aan gaat pakken.

Groet,
Michael
[i]**Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen**[/i]

Jablan
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 19:54
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Re: Trouw deel 15

Bericht door Jablan » ma 14 okt 2013, 19:12

cor van dongen schreef:Merkwaardig Jablan, hoe je een en hetzelfde verhaal op verschillende manieren kunt lezen.
<schrijvermodus aan> Dat vind ik zelf het leuke aan het vertellen van verhalen. Elke lezer geeft er een eigen draai aan, haalt er eigen dingen uit.</schrijversmodus uit>

Creatief omgaan met de waarheid komt inderdaad vaker voor bij pubers. Michael en ik kijken eerder naar oorzaak en gevolg. Stan is al bezig een verwrongen persoonlijkheid te ontwikkelen. De eerste zestien jaar van zijn leven heeft hij braaf meegehuppeld met zijn familie en de kerk, een bepaald gevoel voor 'goed' en 'kwaad', voor 'bedriegen' en 'oprechtheid' ontwikkeld. Zijn 'waarheid' is inmiddels een andere 'waarheid' dan die van zijn omgeving.

Daarom neemt hij zijn toevlucht tot leugens om het verschil tussen de eigen seksuele voorkeur en de verwachtingen van zijn omgeving te overbruggen. Voor zichzelf weet hij wel wat hij wil, maar hij is nog te afhankelijk van anderen om echt vrij te kunnen vliegen. Een leugen om bestwil niet erg, maar Stan is al vanaf het begin van het verhaal aan het liegen - inmiddels niet meer tegen zichzelf, nog wel tegen zijn omgeving. Hij heeft hierbij geen keuze, het is zijn enige mogelijkheid om overeind te blijven en door te gaan. Toch is het belangrijk, dat Stan wat minder creatief met de waarheid omgaat, op de lange termijn is dat beter voor hemzelf.

Plaats reactie