Trouw deel 15

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
Michael87
Berichten: 458
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 08:22
Vul het getal in: 123
Contacteer:

Re: Trouw deel 15

Bericht door Michael87 » di 15 okt 2013, 09:19

Het grootste probleem voor Stan ligt bij zijn ouders. Zij hebben het moeilijk met zijn geaardheid en zoeken hulp. Bij de Kerk. En daar schiet Stan niks mee op want de Kerk keurt homoseksualiteit nou eenmaal af en zal zijn ouders hooguit duidelijk maken wat ze kunnen doen om hun zoon dusdanig te begeleiden dat hij gaat inzien dat zijn seksuele voorkeur niet goed is en hij zijn best moet doen het te onderdrukken. Stan weet dat en wil het niet. Terecht.

Dus moet hij zorgen dat zijn ouders er anders tegenaan gaan kijken. En dat bereikt hij niet met liegen en zich in allerlei bochten wringen om te kunnen doen wat hij wil. Als dat uitkomt, zullen zijn ouders alleen maar bevestigd zien wat ze al dachten, namelijk dat Stan verkeerd bezig is.

Wat Stan misschien beter kan doen in plaats van zijn jongere zusje in het complot betrekken en liegen, is andere informatiebronnen voor zijn ouders zoeken. Een boek of folder misschien. Of ze vragen eens met iemand van bijvoorbeeld Ziggy's Kerk te gaan praten. Hij kan zijn ouders toch op z'n minst vragen kennis te nemen van andere meningen en visies? Misschien komen ze dan tot andere inzichten…
[i]**Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen**[/i]

cor van dongen
Berichten: 322
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 23:39

Re: Trouw deel 15

Bericht door cor van dongen » di 15 okt 2013, 13:50

Hoi Michael en ook Jablan,
Ik ben nogal hardleers en vaak vrij vasthoudend aan mijn mening. Toch ben ik mede door jouw inbreng als ervaringsdeskundige vanuit de christelijke denkwereld nu wel wat gaan aarzelen: ik was er nogal van overtuigd, dat je de opstelling van Stan en (mogelijk ook van zijn zus) t.o.v. de ouders vooral moest invullen vanuit het generatieconflict. Dan is een leugentje om bestwil iets wat veel minder zwaar weegt dan Liegen met een hoofdletter, dat je geweten zwaar belast.
De oplossing om de ouders te confronteren met andere meningen en mensen die er misschien anders over denken, lijkt mij echter een discutabele. Juist omdat jij veel meer nog dan anderen weet hoe moeilijk het is mensen in dit milieu tot andere inzichten te bewegen (zie maar eens hoe over de bijdrage van de vrouw in de actieve politiek wordt gedacht in deze kringen). Toch denk ik, dat ik de gewetenslast die natuurlijk op de schouders van Stan weegt waarschijnlijk te licht heb ingeschat.
Ik ben wel heel benieuwd hoe onze schrijver juist dit onderwerp verder gaat behandelen: te zwaar om te torsen of toch vanuit het aansluiting zoeken in de huidige maatschappij met een meer lichtere toets?
Bedankt voor je bijdrage in de discussie ;) en groetjes
Cor

Michael87
Berichten: 458
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 08:22
Vul het getal in: 123
Contacteer:

Re: Trouw deel 15

Bericht door Michael87 » di 15 okt 2013, 22:24

Hoi Cor,

Ik snap je punt. Toch denk ik er anders over. Het is echt niet zo dat binnen streng Christelijke gezinnen geen ruimte is om anders te denken. Stan's ouders staan duidelijk open voor informatie en advies, anders zouden ze niet met de dominee praten. Het is alleen jammer dat de informatie en het advies dat ze van de dominee krijgen erg eenzijdig is. Maar ja, ze hebben natuurlijk geen flauw idee waar ze verder terecht kunnen…

Stan zou zijn ouders een handje kunnen helpen door informatie vanuit andere hoeken aan te dragen. En dan is bijv. de Kerk waar Ziggy met zijn ouders naartoe gaat, een idee. Dat staat niet zo heel ver van hun eigen denkwijze af. Maar ook boeken, folders, websites… Alles kan helpen. Ze krijgen dan in ieder geval ook andere informatie dan alleen maar vanuit de Kerk.

Stan wil begrip van zijn ouders maar heeft niet in de gaten dat zijn ouders te weinig informatie hebben om tot begrip te kunnen komen. Misschien moet hij eerst even begrip voor hun situatie opbrengen en hun helpen.


Groet,
Michael
[i]**Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen**[/i]

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: Trouw deel 15

Bericht door Sjack013 » do 17 okt 2013, 12:32

Uiteraard ben ik met de laatste reactie van Michael eens. Aanvullende informatie is ook een strijdpunt , die je kunt gebruiken.
Daarnaast werd er nogal door Jablan en Michael de nadruk gelegd op het "liegen". Ik zie dit toch anders. Stan is uit zijn worsteling, wat betreft zijn gevoelens. Uit liefde en respect voor zijn ouders gaat hij niet met de botte bijl de strijd met hen aan. Vandaar dat hij niet helemaal open kaart speelt. Of je dat nou een leugentje om bestwil noemt of creatief omgaan met de waarheid, is om het even. Vanuit zijn respect en eenieder in zijn of haar eigen waarde laten, handelt hij zo. Een echt Christelijke houding vind ik dit. Pas dus goed in dit verhaal.
Tenslotte ben ik met Cor eens, wat betreft Ziggo. Zo zie ik hem ook.

Sjack

cor van dongen
Berichten: 322
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 23:39

Re: Trouw deel 15

Bericht door cor van dongen » do 17 okt 2013, 19:36

Hoi Sjack,
leuke reactie, en vooral de verspreking van de naam Ziggy ontlokte mij een schaterlach. Maar dat moet kunnen. Per slot van rekening is Ziggo tot op heden tot volle tevredenheid mijn provider.
:)
Groetjes
Cor

Michael87
Berichten: 458
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 08:22
Vul het getal in: 123
Contacteer:

Re: Trouw deel 15

Bericht door Michael87 » do 17 okt 2013, 21:27

Hoi Sjack,

Nog één poging dan… Je hebt helemaal gelijk wat betreft dat leugentje om bestwil oftewel het creatief omgaan met de waarheid. Je hoort mij ook niet zeggen dat het raar is dat Stan dat doet. Sterker nog, ik vind het volkomen begrijpelijk, heb het zelf ook heel vaak gedaan. Het punt is alleen dat je niet zou hoeven liegen als je de ruimte zou krijgen om jezelf te zijn. Binnen een streng Christelijk gezin krijg je die ruimte niet waardoor liegen, als je niet oppast, een gewoonte gaat worden. Als het erg genoeg is, weet je op het laatst gewoon niet meer wat echt is en wat niet.

Het is vreselijk triest dat dit mechanisme zo werkt maar het is wel zo. Ik ken te veel voorbeelden van keurig Christelijke gezinnen waarbinnen de kinderen alles aan elkaar liegen om, heel krampachtig, hun weg te zoeken. Alles stiekem moeten doen, is niet echt gezond voor je. Daar raak je verknipt van, geloof me. En het kost later idioot veel tijd en moeite om er weer vanaf te komen.

In Trouw gaat het mij er dus niet om of het goed is dat Stan liegt of dat het begrijpelijk is. Het gaat me om de vanzelfsprekendheid waarmee het gebeurt en de gevolgen die het kan hebben. En om het feit dat volwassenen om hem heen niet snappen dat zij de veroorzakers zijn. Stel dat Stan echt een probleem zou ontwikkelen met liegen, dan is hij degenen die slecht is. Niet zijn ouders, terwijl die de omstandigheden creëren waardoor hij zich gedwongen voelt te liegen.

Nogmaals, alle begrip voor Stan dat hij het doet. Maar ik blijf hopen dat Oliver een andere manier voor hem verzint om met de situatie om te gaan. Mag toch wel? Ik gun Stan gewoon een leuk leven…

Groet,
Michael
[i]**Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen**[/i]

Oliver
Beheerder
Berichten: 821
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: Trouw deel 15

Bericht door Oliver » do 17 okt 2013, 23:35

Oooo, wat lastig om hier op te reageren.
Ik kan nu moeilijk gaan uitleggen waarom Stan liegt op de manier waarop hij liegt. Hoewel... dat kan ik wel.
Ik denk dat het een combinatie is. Zoals Cor aangaf: het recalcitrante van de puber. Maar zo is Stan niet opgevoed dus dat is flink schipperen voor hem. Hij ziet echter wel dat hij af en toe niet anders kan, puur om het leefbaar te houden. Stan beseft zich wel wat hij doet, houdt zichzelf voor dat het tijdelijk is, tot hij meer vrijheden heeft, meer levensruimte.
Hoe hij daar verder mee omgaat? Dat kan ik nog niet vertellen, zonder volgende dingen in het verhaal te verraden.

Zo, en meer zeg ik niet. ;)

Michael, jij maakte een rake opmerking over Ziggy. Hij zit inderdaad wel heel erg op het randje van het pushen van de situatie. Stan heeft daar inderdaad wel zijn angsten voor en het bijbehorende ongemakkelijke gevoel. Maar aan de andere kant wil hij zo graag met de denkwijze van Ziggy meegaan, gewoon omdat hij voelt dat het klopt. En dat is aftasten van de grenzen. Afwegen van de gevolgen, die er altijd zullen zijn. Welke zijn acceptabel, handelbaar en welke niet.

Groet!

Olv

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: Trouw deel 15

Bericht door Sjack013 » vr 18 okt 2013, 13:13

cor van dongen schreef:Hoi Sjack,
leuke reactie, en vooral de verspreking van de naam Ziggy ontlokte mij een schaterlach. Maar dat moet kunnen. Per slot van rekening is Ziggo tot op heden tot volle tevredenheid mijn provider.
:)
Groetjes
Cor
Nou Cor,
Dan heb ik je toch nog een leuke avond bezorgd. :)

Ik heb driekwart jaar geleden Ziggo opgezegd, omdat ik er niet tevreden over was.

Sjack

Plaats reactie