Trouw deel 10

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
Plaats reactie
Oliver
Beheerder
Berichten: 821
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Trouw deel 10

Bericht door Oliver » vr 02 aug 2013, 06:19

Deel 10 van Trouw staat online.

Stan barst van het zelfvertrouwen!

Lees ze.

Oliver

Raymonm
Berichten: 94
Lid geworden op: za 11 apr 2009, 13:09

Re: Trouw deel 10

Bericht door Raymonm » vr 02 aug 2013, 07:37

Wat een deel dat razend snel vertloopt zeg, maar goed beschreven met finesse welke we gewend zijn.

Tja.. Is er stront aan de knikker omdat Sara iets gezegd heeft, of heeft Stan zich verbeeld dat ze snel haar kamer indook...?

Damn you writer, ik wil meer weten of dit gebeuren!

groeten en tot over 2 weken

dkz09
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 29 mar 2010, 17:56

Re: Trouw deel 10

Bericht door dkz09 » vr 02 aug 2013, 08:25

Heey Oliver

Wat een mooi hoofdstuk en wat een ontwikkelingen.
Ik ben erg benieuwd naar het volgende hoofdstuk.

Groetjes Geoff
ps. Beter begin van mijn vakantie kan ik me niet wensen.
©Geoff(dkz09), 2015

*Wees wie je bent en wees daar trost op*

Jablan
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 19:54
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Re: Trouw deel 10

Bericht door Jablan » vr 02 aug 2013, 11:07

Stan heeft vleugels gekregen.

Deze zin ‘Wie is hier de principiële refo, jij of ik?’ vind ik zelf minder bij Stan passen. Deze vorm van zelfspot, eigenlijk jezelf relativeren, past eerder bij Ziggy.

Rondje speculaas voor deel 11, altijd leuk voor de schrijver.
1. Stans ouders hebben Sara uitgehoord en hopen nu via Stan erachter te komen of Emiel een geschikte kandidaat voor hun dochter is.
of 2. Van je familie moet je het hebben. Sara weet van Emiel en Stan en heeft dit hun ouders verteld.
of 3. De ouders hebben Emiel gekeurd en vinden hem geen goede omgang voor hun zoon.

Voor het einde grijp ik terug op een bijdrage van Pieter
Lookatme bij deel 5 schreef:Je kunt als conservatief christen dan nog maar drie dingen doen:
A) Je rijmt homoseksualiteit met het geloof door te geloven dat het toch geen zonde is. Hierdoor blijft je wereldbeeld bestaan en de basis waarop je je leven hebt vormgegeven en voor wie je bent, maar kun je toch een homoseksuele zoon hebben of kun je toch homoseksueel zijn en "praktiserend".
B) Je blijft homoseksualiteit afkeuren en bant het uit je leven, aangezien je van mening bent dat het niet te rijmen valt en je het geloof niet op kunt geven omdat dat een te belangrijk onderdeel vormt van het leven. En natuurlijk ook omdat je gelooft dat God bestaat en het daarom geen vraag is of homoseksualiteit slecht is, maar een harde waarheid.
C) Het geloof vaarwel zeggen. Dat is het meest lastig, en zal voor ouders waarschijnlijk alleen gebeuren wanneer ze toch al niet zo conservatief waren. Voor iemand die er achter komt homoseksueel te zijn is dit natuurlijk een optie, maar zal lastig zijn naar mate je conservatiever in het geloof staat.
Gegeven Stan's ervaringen met kerk en dominee, lijkt mij voor Stan optie C het meest waarschijnlijk, voor zijn ouders optie A inclusief een overstap naar de Remonstrantse gemeente.

Lookatme
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 28 jan 2009, 18:31

Re: Trouw deel 10

Bericht door Lookatme » vr 02 aug 2013, 11:58

Jablan schreef:Stan heeft vleugels gekregen.

Deze zin ‘Wie is hier de principiële refo, jij of ik?’ vind ik zelf minder bij Stan passen. Deze vorm van zelfspot, eigenlijk jezelf relativeren, past eerder bij Ziggy.

Rondje speculaas voor deel 11, altijd leuk voor de schrijver.
1. Stans ouders hebben Sara uitgehoord en hopen nu via Stan erachter te komen of Emiel een geschikte kandidaat voor hun dochter is.
of 2. Van je familie moet je het hebben. Sara weet van Emiel en Stan en heeft dit hun ouders verteld.
of 3. De ouders hebben Emiel gekeurd en vinden hem geen goede omgang voor hun zoon.

Voor het einde grijp ik terug op een bijdrage van Pieter
Lookatme bij deel 5 schreef:Je kunt als conservatief christen dan nog maar drie dingen doen:
A) Je rijmt homoseksualiteit met het geloof door te geloven dat het toch geen zonde is. Hierdoor blijft je wereldbeeld bestaan en de basis waarop je je leven hebt vormgegeven en voor wie je bent, maar kun je toch een homoseksuele zoon hebben of kun je toch homoseksueel zijn en "praktiserend".
B) Je blijft homoseksualiteit afkeuren en bant het uit je leven, aangezien je van mening bent dat het niet te rijmen valt en je het geloof niet op kunt geven omdat dat een te belangrijk onderdeel vormt van het leven. En natuurlijk ook omdat je gelooft dat God bestaat en het daarom geen vraag is of homoseksualiteit slecht is, maar een harde waarheid.
C) Het geloof vaarwel zeggen. Dat is het meest lastig, en zal voor ouders waarschijnlijk alleen gebeuren wanneer ze toch al niet zo conservatief waren. Voor iemand die er achter komt homoseksueel te zijn is dit natuurlijk een optie, maar zal lastig zijn naar mate je conservatiever in het geloof staat.
Gegeven Stan's ervaringen met kerk en dominee, lijkt mij voor Stan optie C het meest waarschijnlijk, voor zijn ouders optie A inclusief een overstap naar de Remonstrantse gemeente.
Mijn ouders zijn voor optie A gegaan, en ik ben voor een soort mengelmoes tussen A en C gegaan, waarbij vooral C mijn standpunt weergeeft. Er zit ergens echter nog een soort vreemd agnosme bij mij :)

Het kan trouwens ook dat je blijft vinden dat het niet mag, maar dat je je er verder niet druk over maakt. Dat is namelijk het standpunt van mijn zus, waarbij het niet aan haar te merken is dat ze het standpunt heeft dat het 'zondig' is, aangezien ze gewoon normaal met mij en mijn vriend omgaat en er verder ook niet moeilijk over doet of er zelf moeite mee heeft :)

Oliver
Beheerder
Berichten: 821
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: Trouw deel 10

Bericht door Oliver » za 03 aug 2013, 12:59

En dan moet de schrijver met schaamrood op de kaken toegeven vannacht nog een kleine aanpassing te hebben aangebracht in dit deel. Tot twee keer toe "Stan" geschreven waar "Emiel" had horen te staan.
Bedankt voor de mail, Kevin! ;)

Stan krijgt inderdaad vleugels, daar komt ook de zelfspotachtige "wie is hier de principiële refo" vandaan. Overmoedig, te zeker van zijn zaak, zonder rekening te houden met alles wat hem jaren beheerst heeft? We zullen het zien.

Om even een speculaasje mee te eten: ik denk dat voor de persoon zelf in dit soort situaties altijd een soort combinatie van de opties A, B en C als uitkomst komt, om het echt handelbaar te houden. De mensen eromheen (familie, vrienden) kunnen radicaler zijn in hun keuze.

cor van dongen
Berichten: 322
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 23:39

Re: Trouw deel 10

Bericht door cor van dongen » ma 05 aug 2013, 15:42

Hoi Oliver,
Wat late reactie van mij en ook korter dan gewend ivm. ontstoken zenuw L-pols, die ik niet mag gebruiken. Meeslepende aflevering, gelukkig een beetje minder drukkend onder geloofsdreiging, al verwacht ik dat er nog wel iets zwaarders te verwachten valt op dit gebied.
Fijn, dat er nu ook eens goede inhoudsvolle reacties zijn geweest. Andere keer mogelijk reden voor een langer commentaar.
Bedankt
Lieve groet,
Cor

Oliver
Beheerder
Berichten: 821
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: Trouw deel 10

Bericht door Oliver » ma 05 aug 2013, 21:22

Da's minder Cor.
Beterschap!

Plaats reactie