De nieuwe tent deel 16

Plaats hier je eigen verhalen.
Gesloten
Bingo

De nieuwe tent deel 16

Bericht door Bingo » di 28 jun 2022, 14:49

De nieuwe tent deel 16
Maarten vlieg als het ware op en stuift de schuur in om de frietpan op te halen, bij het naar buiten lopen struikelt hij en laat de pan vallen. Gelukkig valt de pan in het zand en het vet loopt in een kuiltje in de zandgrond.
“Ja, heerlijk krijgen we toch nog iets van de pizzeria” lacht ben.
“Ben, zoiets doe je niet, je vraagt op zijn minst of je vader geen pijn heeft” zegt Geert tegen Ben.
“O ja Pa, gaat het goed met U of moet ik nu echt 112 bellen?”
“Nee, met mij is alles oké, bel liever de pizzeria en bestel maar vier pizza’s” grinnikte hij als een boer met kiespijn.
“Weet U dat zeker Pap, volgens mij kunt U beter een vloeibaar eten bestellen?” U kijkt als een boer met kiespijn heeft.
“Ben jongen, als je zo doorgaat zit het er alsnog in dat je zonder eten naar bed gaat!” zegt hij boos maar lacht er wel bij.
“Is al goed Pap, wat voor pizza wilt U hebben. Dat Mam de pizza Hawaï wil is mij wel duidelijk, die bestelt ze bijna altijd?”
“Vandaag niet Ben, ik heb zin in iets pittigs, bestel maar voor mij de Turkse lama nog iets” zegt zijn Ma.
“Oké, jij ook Geert, dan bestel ik er drie?” dat is namelijk mijn favoriete pizza.
“Ik heb die nog nooit eerder gehad, zolang er geen garnalen op zit eet ik eigenlijk alle pizza’s wel!”
“Nou dan bestel er maar vier, ik doe vandaag ook mee” lacht Pa.
“Goh Pa, het lachen gaat U al een stuk beter af” giechelde Ben.
“Schiet nu maar op Bengel, voor straf krijg jij geen bier bij de pizza. Morgen moeten jullie goed bij de les zijn op school!”.
“Wij zouden vanavond sowieso geen alcohol drinken Pa, morgen moeten we weer gewoon naar school” zei Geert.
“Wat klinkt het mooi uit jou mond Geert, dit was de eerste keer dat je mij Pa noemde!” kom hier dan krijg je een knuffel van mij.
“Over een goed kwartiertje zijn de pizza’s er”. Hé, wat is hier aan de hand vraagt Ben als hij zijn vader Geert een knuffel ziet geven?
“Niets jongen, mijn schoonzoon noemde me zojuist voor het eerst Pa, of wordt het mijn schoondochter?” lacht hij naar zijn zoon.
“Nee Pa, bij ons is er geen mannetje of vrouwtje!” wij zijn geëmancipeerd dus zijn we van beide iets.
“Geert is het beste in de keuken, maar ook ik kan mijn mannetje staan in de keuken. Het zelfde geld voor het huishoudelijke werk, daar zijn we ook gelijk in. Dus stel dat we werkelijk samen een kamer of flatje krijgen, we het eerste uit is op school die kookt dan”.
“Ja maar, we poets er dan en doet de was?” vraagt Maria.
“Tja, dat zijn we nog aan het uit zoeken, poetsen doen we samen. Maar wie er het beste wast en strijkt dat zijn we nog aan het uit zoeken, een ding is zeker het zal of U of mijn Ma worden” lacht Geert.
“Goed bekeken jongens, laten we een wedstrijdje houden” grinnikte Maarten.
Dan gaat opeens de deur bel, vlug loop ik naar binnen en grijp de eerste de beste badjas en trek die aan. Laat dat nu juist die van mijn Ma zijn geweest, ik open de deur en zie tot mijn verbijstering op nieuw het gezicht van Gustaaf.
“Hé, jij Guus, hoe kan dat nou. Ben je van werkgever veranderd?”
“Nee, de pizzeria is mijn tweede baantje, je weet dat wij niet zoveel geld hebben thuis. En dat ik nog veel broertjes en zussen heb die ook willen studeren, maar die badjas staat je wel goed enkel ik zou hem dicht binden met de centuur” giechelde hij.
Ik keek naar onderen en zag dat hij mijn hele hebben en houden kon zien.
“Sorry, gelukkig ben jij het. Jij weet via het sporten en zwemmen op school hoe ik eruit zie, maar toch bedankt voor de tip lach ik” maar wat krijg je van ons?
“O Ja, dat is 28 € de bezorging is gratis boven de 25 €, Wacht je even of loop anders even mee, ik moet de beurs even pakken?”
Aarzelend loopt hij met me mee, buiten ziet hij de anderen bloot op het terras zitten.
“Kijk eens Geert, wie we voor de tweede keer deze week zien. Het is onze eigen Guus van onze school, nog een keertje en we moeten een drankje geven” lachte ik naar Geert.
“Hé, jij Guus. Pap mag ik hem wat te drinken aanbieden?”
Guus zijn mond valt bijwijzen van spreken open en vraagt “Hoezo Pa, ik snap er niets meer van, dezer dagen zag je Pa er anders uit?”
“Morgen op school hoor je het fijne ervan, maar als jij het voor je kunt houden verklap ik je dit als eerste. Ben zijn Pa is mijn schoonvader geworden, maar mondje dicht hé morgen op school maken Ben en ik het Officieel bekend”.
“Ja, natuurlijk zeg ik niets, wanneer zou ik dat moeten doen? Als ik thuis ben val ik op de bank in de huiskamer al in slaap, morgen vroeg ben ik vrij en de middag uren hebben we samen!”
Geert gaf hem een heerlijke koude cola terwijl ik op zoek ging naar het geld.
Pa was me gevolgd naar binnen en vroeg “hoeveel is het Ben, hier geef die knul maar een royale fooi. Iemand die zoveel werkt verdient een gulle fooi en Pa stopt me 35 € in de hand”.
“Alles voor hem, de rekening is maar 28 € Pa!”
“Ja jongen, vroeger had ik een wijk waar ik reclamefolders verspreide. Op het einde van het jaar kregen we van de werkgever visitekaartjes, wij moesten bij de mensen aan bellen en onze kaartjes afgeven en hun fijne feestdagen wensen. Je moet eens weten wat wij hierdoor een extra zakcentje binnen kregen, het vreemde was dat de armere het meest gaven. Een jaar heb ik zelfs meer dan 150 € opgehaald”.
“Ik voel het gewoon Pa, in de super waar ik vakken vulde kregen we ook vaak een extraatje van de vaste klanten die ons altijd bezig zagen en hun vaak aan wezen waar de spullen stonden die zij zochten” soms mis ik die tijd eigenlijk wel Pap.
“Kom op jongen, nu gaat het om je studie. Maar ik waardeer wel dat jullie een bijbaantje hebben gehad eerst bij boer Harm ’s en later in de supermarkt”.
Ik gaf Pa vlug een kus op zijn wang en holde terug naar Guus om hem te betalen, die zat echter relaxt te praten met mijn Beertje en had een colaatje in zijn hand.
“Hé Guus, al afgewerkt? hier is het geld, de rest is voor jou zei mijn Pa” en geef hem een knipoogje.
Hij stond op en bedankte zich bij mijn Pa.
“Guus, als je nu nog een knieval maakt pak ik je fooi weer af hoor!” grapte ik.
“De isolatie box kom ik morgen of overmorgen ophalen, wij hebben er genoeg van op de zaak en bedankt voor de fooi en natuurlijk voor de cola”.
Ik liet hem nog even snel uit en zei “tot morgen op school, maar beloof me dat je naar Geert zijn fuif komt. En je weet bij hem is een zwembroek geen verplichting”.
“Ik kom zeker, weet jij al wanneer het is. Ik moet dan wel rekening houden met mijn bijbaantjes?”
“Ik denk het volgend weekend, maar morgen op school hoor je meer”.
Toen ik terug kwam was de tafel al gedekt, de pizza’s lagen al op het bord en ik kon meteen aanvallen.
“En Geert hoe was die pizza, vond je hem lekker?”
Geert liet een flinke boer en zei “sorry, dat was niet de bedoeling, hij was lekker maar iets te pittig voor mijn maag tenminste dat melde hij zojuist” zei hij met rode wangen.
“Dat went wel, het kan natuurlijk ook de cola zijn geweest?”
“ Jongens, drink jullie drankje op het wordt echt de hoogste tijd om te gaan douchen en daarna braaf te gaan slapen. En doe geen gekke dingen en ga snel slapen” klacht Maria.
“Doen we Ma, over een uurtje kunt U komen kijken dan liggen we lekker op bed. Want als we onder de dekens gaan liggen drijven we er zo weer uit”.
“Denk er aan, ik kom echt kijken. Trouwens hoe laat moeten jullie er uiterlijk uit?”
“Eens even rekenen, onze lessen beginnen om negen uur toch Geert?”
“Dat klopt Ben, onze tassen staan al klaar, maar we moeten wel onze broodtrommel klaar maken en ontbijten” dat betekend dus al acht uur.
“Ja, jij heb nogal wat tijd nodig voor je make-up en je haar styling Ben” dus dat zijn er weer twee uur extra grijnst Geert.
“Weet je wat, laten we gewoon opblijven. Of we nu vier uur slapen of niet, zo hebben we wel tijd voor ons zelf hé lieverd” zegt Geert.
“Ja, dat is een tof idee Geert. Laten we dat laatste maar doen!”
“Ik dacht het niet, jullie gaan nu meteen douchen. Morgenvroeg om halfzeven kom ik jullie kamer op met een ijskoud washandje en maak jullie dan goed wakker” als jullie tenminste nog niet wakker zouden zijn lacht Maria.
“Sorry Mam, normaal zouden we helpen met het opruimen. Maar na zo een bedreiging gaan we snel douchen en slapen, dus veel plezier met het opruimen” en snel liepen we samen naar de badkamer.
“Hé, hé jongens niet zo snel” riep Maria hun na.
“Tja, jij heb ze bedreigd Maria. Ze zijn natuurlijk bang geworden en hebben eieren voor hun geld gekozen en wel zo snel mogelijk”.
“Ja maar, ze hadden toch nog wel even kunnen helpen bij het opruimen?”
“Luister eens goed, je kunt de douche al horen lopen. Zo bang heb je ze gemaakt, ik zou ook meteen zijn gaan douchen als ik hun was geweest zeker omdat zij wat meer tijd nodig hebben als wij”.
“Gelukkig heb ik jou nog Maarten, jij helpt me toch wel eventjes hé”.
Maarten kijkt op zijn horloge en zegt “sorry liefje, maar ik zie dat het sport zo begint”.
“Dan neem jij je sport maar op en kijkt later er naar. Jij gaat me mooi helpen met het afruimen, punt uit en geen discussie meer Maarten”.
“Je heb gelijk, het is trouwens ook zonde om met dit mooi weer binnen rond te hangen. Ik denk dat we maar eens een tv moeten kopen die we hier onder de veranda laten staan!”
“Geen denken aan, dat verpest de hele gezelligheid van het buiten zitten. Wij hebben het nog altijd zonder gedaan, daarom komt er dus ook geen tv hier op de veranda te staan”.
“Ja maar Maria, denk eens na meisje, jij zou dan GTST nooit meer missen. En wat denk je van al die quizzen die jij zo graag ziet?”
“Niets mee te maken Maarten, dan kijk ik er maar niet naar. Dat ding komt er niet in!”
“Kom dan gaan we afruimen” zei hij mopperend en bracht de eerste borden naar binnen.
“Kijk als jij braaf meehelpt dan haal ik dadelijk ook een lekker koud biertje voor jou uit de koeling als beloning” lacht Maria en geeft hem een kusje op zijn wang.
“Ik laat me niet omkopen hoor, morgen gooi ik het in de familieraad de meeste stemmen gelden”.
“Het is dat ik zoveel van je hou, anders zou ik me laten scheiden” en geeft hem een ferme klap op zijn billen in het voorbij lopen.
“Au, au dat is mishandeling, daar staat gevangenisstraf op hoor” lachte hij.
“Niet nu, doe dat straks maar als wij in bed liggen, dan mag je zelfs nog meer doen maar zorg er wel voor dat je onze jongens niet wakker maakt die hebben hun slaap hard nodig voor morgen!”
“Weet je wat, ik maak straks hun broodtrommel klaar, dan hebben ze wat meer tijd voor het ontbijt?”
“En ik breng ze bij wijze van uitzondering met de wagen naar school, anders moet Geert bij Ben achter op de fiets zitten want die fiets van hem is niet hier”.
“Ik denk eerder dat Ben bij Geert achter op moet zitten, Volgens de wet moet de grootste voorop zitten” grinnikte zij.
“Ik denk dat Ben toch zelf zou fietsen en Geert voor op de stang plaats zou laten nemen, dan zit de grootste inderdaad nog voorop”.
“Maar Maarten, je weet toch dat Ben zijn schoolfiets een zogenaamde oma fiets is en heeft dus geen stang om op te zitten!”
“Oei, daar had ik niet aan gedacht, en om Geert op Ben zijn stang te laten zitten is ook geen optie gezien de beurt en zo. Ik denk dat de politie ze gelijk uit het verkeer zouden trekken als Ben in zijn blootje op de fiets zou zitten”.
“Maar Maarten, wat voor gedachten heb jij eigenlijk, je moeder zou meteen hebben gezegd ‘Maarten jongentje ga nu meteen je mond met zeep spoelen, vlegel die jij bent foei’ en je zou meteen daarna voor straf naar bed moeten” schatert ze het uit.
“Trouwens hoe laat is het Maria, zullen ze al slapen?” vroeg Maarten.
“Oei, ik ga gelijk kijken, want ik vertrouw die twee niet zomaar”.
“Och, het zal best wel meevallen, ze weten dat ze morgen een zware en spannende dag gaan krijgen op school!”
“Maar toch ik ga even kijken of ze wel slapen, niet dat ze met iets anders bezig zijn” en geeft hem een knipoogje.
“Zal ik dan maar vast een wijntje in schenken voor jou?”
“Nee, zet de fles maar in de koelemmer, en vergeet niet om er ijsblokjes in te doen!”
“In de wijn of in de emmer?” lacht hij.
“Arch, waar heb ik dat aan te danken, natuurlijk in de emmer uilskuiken of wat dacht je zelf, ik wil echt geen verdunde wijn drinken als het niet nodig is.
“Dat zou wel goedkoper zijn liefje” grapte hij.
“Nee, een tweede of derde tv dat is pas goedkoop” beet ze lachen terug.
Nog in zich zelf lachend liep ze zachtjes de trap op en opende zonder te kloppen de deur van de jongens hun kamer. Daar zag ze de twee lepeltje, lepeltje naakt liggen te slapen.
“Allebeide liggen ze in een diepe slaap, zoals het zich ook hoort”.
“Dat zei ik toch, de jongens weten wel wat ze doen. Daar zijn ze slim genoeg voor, vooral Geert houdt Ben wel in toom denk ik”.
“Ja, onze Ben is wat dat aangaat te uitgelaten. Gelukkig heeft hij Geert die op hem let en de teugels strak houdt” hoop ik maar waar blijft mijn wijntje.
“Sorry liefje, maar jij zou toch voor mij een koud biertje uit de koeling halen” of had ik dat verkeerd begrepen.
“Smiecht, eerst mijn wijntje, dan krijg jij ook je biertje” lacht ze.
“Liefje kijk eens naast jou onder de tafel, daar staat de koelemmer met je wijn erin!” dus kom maar op met mijn wel verdiend koud biertje lacht hij.
Opeens horen we keukendeur van Annie en Vera opengaan en hun vader kwam naar buiten gelopen hij wenste ons een goede avond en vroeg “of we wat stiller konden zijn want Raymond lag al op bed en morgen is het weer een gewone schooldag”.
“Sorry buurman, maar we genieten nog van de zonsondergang en zijn echt wel stil hoor. Een beetje praten, mogen we hopelijk toch wel hé”.
“Trek dan op zijn minst wat kleren aan, van dat bloot gedoe houden wij niet”.
“jullie kinderen anders wel hoor, ze hebben bijna de hele middag bij ons in de tuin gezeten in Adam en Eva’s kostuum wel te verstaan”.
“Ja, dat zei hen moeder al, dat ze er niet blij mee was is wel duidelijk neem ik aan?”
“Nee eigenlijk niet, ze zei namelijk dat als Raymond erbij was en er geen rare dingen gebeurde ze van haar mochten doe wat ze wilde, misschien heeft hun stiefmoeder weer eens wat anders verteld tegen U zoals ze schijnbaar wel vaker doet”.
“Wat, hoe komt U daarbij, mijn vrouw licht nooit en wil enkel het beste voor onze kinderen?”
“Ja, ja en daarom komt Raymond altijd te laat op het trainen voor het voetballen, hij mag zelfs niet meer meespelen en zit hij op de reservebank vertelde hij vanmiddag”.
“Raymond riep hij boos”.
Gelijk komt hij naar buiten gelopen en zegt “wat is er, ik zat net naar het sportuurtje te kijken”.
“Hoi Raymond, volgens je Pa lag jij al in bed te slapen. Schijnbaar neemt je Pa het ook niet zo nauw met de waarheid net als je stiefmoeder!”
“U hoort nog van ons, maar ook van mijn advocaat dat ik het hierbij niet laat zitten is toch wel duidelijk hé” en geeft zijn zoon een klap tegen zijn hoofd en schreeuwt naar binnen jij.
“Mooi zo, laat dat nou toevallig vast zijn gelegd op video door mijn andere buurman. Dat klopt toch hé Anton?”
“Ja, ik stond al klaar met mijn videocamera toen ik jullie beide hoorde praten, ik zat er tenslotte vanmiddag bij samen met mijn vrouw en zoontje Paul”.
“Dus wilt U ons nu met rust laten? o, ja wens U advocaat veel sterkte namens mijn advocaat en ons allemaal!” zegt mijn Pa rustig.
“Paul stuurde snel een berichtje naar Annie en Vera, sorry het liep uit de hand tussen Maarten en jullie Pa. Een positief berichtje is dat mijn Pa heeft gefilmd hoe jullie Pa Raymond een klap tegen zijn hoofd heeft gegeven, dat was zeker geen tikje wat een vader of moeder soms doet” een goede raad sluit indien mogelijk jullie deur af, jullie Pa is over de rooien.
“De laatste dagen sluiten we ons allemaal in, dat Pa onverwacht thuis is. Daar staan we ook van te kijken, eigenlijk zou hij pas over een maand terug komen van montage”.
“Dan vermoed ik dat jullie stiefmoeder er achter zit en jullie Pa heeft ingelicht, over de zaken van nu”.
“Dat denk ik ook ondertussen, ik zei vanmiddag al dat ze een bits of heks is. Nu weten jullie het allemaal, wacht er wordt op mijn deur gehamerd en Pa staat te tieren”.
“Bel met de politie en als zij niet komen bel gewoon 112, dit is een noodgeval je Pa is buiten zich ik hoop dat Raymond zich in veiligheid heeft weten te brengen!”
“Geen zorgen hij is bij mij op de kamer, meteen daarna kwam mijn vader als een malloot op mijn deur rammen” ik bel gelijk naar 112 dat lijkt me het beste.
“Groot gelijk heb je” en Paul sluit meteen de verbinding met haar af.
De buren van de overkant waren ook massaal naar buiten gekomen, door de herrie bij de overburen. Binnen tien minuten stond de straat vol met politieauto’s en uit voorzorg ook enkele ambulances.
“Natuurlijk werden ook Geert en Ben wakker van de herrie van de sirenes, ze stonden voor het raam en keken op de straat neer. Niet veel later stonden ze in de woonkamer en vroegen wat is er aan de hand Pa?”
“De vader van Annie, Vera en Raymond is volkomen door het lint gegaan, Annie heeft in nood 112 gebeld voor hulp”.
“Maak voor alle zekerheid de logeerkamer in orde, Annie en Vera kunnen vannacht niet thuis slapen en Raymond moet nood gedwongen bij jullie in de kamer slapen wij leggen wel een matras op de grond zodat hij toch kan slapen” zegt Ben zijn Mam.
“Ma wacht even met dat matras, hij kan ook bij ons slapen. Mijn bed is breed genoeg en ik denk dat Raymond ook genegenheid kan gebruiken, zeker na vanavond”.
“Daar kon je wel eens gelijk in hebben Ben, maar jullie hebben voor morgen ook jullie slaap nodig zeker bij jullie project van uit de kast komen!”
“Ma maakt U zich niet ongerust, wij komen echt geen slaap te kort en we willen Raymond helpen hoe dan ook”.
“Nou ik zal het hem wel vragen wat hij wil”.
Toen wij als buren eindelijk naar buiten mochten, hun Pa en stiefmoeder waren in zekerheid gesteld en op zijn minst voor een á twee nachten opgesloten. Kwamen Annie en Vera meteen naar ons gelopen, Raymond was wat schuchterder als zijn zussen maar uiteindelijk kwam hij toch naar ons gelopen.
“Voor jullie meisjes hebben Geert en Ben de logeerkamer in orde gebracht, Raymond kan bij de jongens slapen. Of jij slaapt op een matras op de grond of bij hun in bed, de keuze is aan jou jonge man” lacht mijn Ma.
We zien hoe Raymond staat te twijfelen over wat hij wil.
“Maak je geen zorgen Raymond, je slaapt links of rechts van ons. Maar zeker niet in het midden, dan knikker ik je meteen naar het matras” lacht Ben en anders ik wel zegt Geert met een knipoogje.
“Goed dan, ik slaap wel in bed als dat tenminste groot genoeg is?”
“Dat weten we zeker, het is een kingsize bed. Ik vond mijn kamer te groot voor een gewoon tweepersoons bed, dus koos ik voor een extra ruim bed”.
“Genoeg gepraat voor nu, wijzen jullie Annie en Vera hun tijdelijke kamer en dan gaan jullie allemaal snel proberen te slapen” zei Maria tegen hun.
Zo vertrokken we gezamenlijk naar de slaapkamers, we wenste elkaar een goede nachtrust toe voor zover als het mogelijk was.
“Wouw, wat een kamer heb jij Ben” zegt Raymond verbaasd.
“Ja, mijn Pa heeft het gelijk laten verbouwen toen we hier kwamen wonen, Mark heeft de zolderkamer gekregen en Matt heeft de logeerkamer gekregen omdat hij al uit huis was i.v.m. zijn studie hij was er toch bijna nooit en mijn ouders hebben natuurlijk de grote slaapkamer”.
“Maar kom laten we gaan slapen, of in ieder geval proberen te slapen” geeuwde Geert.
Samen gingen we op bed liggen, Geert en ik namen onze gewoonte getrouwe houding aan het beroemde lepeltje, lepeltje. Ik lag met mijn rug naar Raymond gedraaid, die bekeek even hoe we daar zo lagen. Even later hoorde ik hoe Raymond rustig ademde en vermoedelijk toch in slaap was gevallen, ik keek voorzichtig over mijn schouder en zag dat hij ook met zijn rug naar ons was gaan liggen.
Ook Geert scheen te slapen, ik liet mijn hand zachtjes over zijn tepel glijden en begon er wat mee te spelen opeens mompelde hij “Niet doen Ben, we zijn niet alleen, dus ga slapen”.
“Sorry Geert, ik kon gewoon niet slapen fluisterde ik hem in zijn oor en gaf hem een klein zoentje”.
Ik keek over zijn schouder en zag op de klokradio dat het twee uur was, daarna viel ik toch eindelijk in slaap.
Na een half uurtje, zo leek het werden we wakker omdat mijn Ma onze schouders schudde “jongens wakker worden het is acht uur, ik heb jullie iets langer laten liggen. Jullie broodtrommel is al klaar en Pa brengt jullie met de auto naar school, wel stil zijn Raymond kan blijven liggen”.
Heel voorzichtig stonden we op, ik keek even naar Raymond die nog vredig op zijn buik lag te slapen.
Toen de deur weer dicht was zei mijn Ma “maar goed dat we er een gewoonte van hebben gemaakt om onze kleren, die we nodig hebben op de badkamer klaar te leggen”.
“Mam, Geert en ik gaan ons even snel douchen en komen dan naar de keuken om te ontbijten, wij zullen zo stil mogelijk zijn zodat we niemand wakker maken!”
“Goed zo jongens, de meisjes roep ik pas als jullie weg zijn, ik laat Annie naar school bellen dat Vera en Raymond thuis blijven vandaag. Wat ze zelf doet, dat moet ze zelf weten maar ik zou thuis blijven”.
“Ma, Annie had haar vrije dag vandaag, weet U nog ze moet om elf uur wel op de boerderij zijn voor de voorman en uitvoerder van Geert zijn Pa” vergeet dat alsjeblief niet tegen haar te zeggen.
“O ja, dat was ik helemaal vergeten door die tumult van vannacht!”
“Kom Geert, even snel afdouchen en elkaars ruggen wassen. Maar niet meer hoor, we moeten braaf zijn vandaag” lachte ik naar hem.
“En dat zeg jij, jij die midden in de nacht met mijn tepel gaat spelen terwijl er een derde op het randje van het bed ligt te slapen?” en geeft Ben een tikje op zijn billen.
“Auw, fluisterde hij. Wat ben jij gemeen zeg zo vroeg op de morgen”.
“Dat wilde ik vannacht al willen doen, maar daar was ik te moe voor”.
“Snel douchten we ons, maar elkaars ruggen deden we dan wel bij elkaar wassen” Ik kon het echter niet laten om Geert even flink in zijn billen te knijpen.
“Foei stouterd, daar krijg ik je nog wel voor jochie” lachte hij.
Gekleed gingen we naar de keuken om te ontbijten, Ma had al alles klaar gezet en nu konden we haar en Pa een goedemorgen wensen.
“Hoe laat zijn jullie eigenlijk klaar met de school vandaag?” wilde Ma weten.
“Normaal gesproken om drie uur, maar misschien loopt het vandaag wat uit”.
“Oké, laten we dan afspreken dat ik om half vier voor de school sta om jullie op te halen” zei Ma.
“Anders pakken we wel de bus voor deze keer, dan hoeft U zich ook niet te haasten Ma”.
“Nee Ben, ik wil jullie vandaag ophalen. Ik maak me eigenlijk wel wat zorgen om jullie twee, je weet maar nooit hoe ze gaan reageren als jullie je verhaal hebben gedaan!”
“Oké dan Mam, als het U gerust stelt dan bellen we U wel wanneer en om hoe laat U ons kunt komen halen?”
Geert kijkt op de klok en zegt “we moeten nu echt gaan, anders zit meneer van Beurzen voor niets op ons te wachten!”
“Oké jongens, pak jullie schooltassen of pukkels dan gaan we” grinnikte Maarten.
“Pa, het zijn gewoon rugzakken” zeiden we in koor.
“Ja Maarten, schooltassen en pukkels is meer uit onze tijd” en geeft haar man een afscheidskusje op zijn mond.
Wij zelf gaven Ma een zoen op de wang en zeiden “tot vanmiddag Ma”.
In de auto zegt Pa opeens “Mam en ik hebben het er gisteravond overgehad, als jullie vaker bij elkaar blijven slapen. Zou het dan niet beter zijn dat Geert hier ook een fiets heeft staan, zodat jullie samen naar school kunnen gaan”?
“Goed idee Pa, dan zet ik mijn omafiets bij Geert thuis neer en voor Geert kopen we een omafiets die hier blijft staan. Als we dan samen naar school gaan, pak ik wel men wielrenfiets”.
“Dat dacht ik niet Ben, die fiets van jou is veel te duur om mee naar school te gaan. In het weekend gaan we op zoek naar twee omafietsen nieuw of gebruikt dat maakt niets uit”.
“Daar heeft U gelijk in Pa” zei Geert tegen Ben zijn Pa.
Pa kijkt even in zijn achteruitkijk spiegel en zegt “Klinkt goed Geert als jij dat zegt”.
Toen hij voor de school stopte zagen we meneer van Beurzen al naar de hoofdingang lopen. Dus die was ook net hier aangekomen, op Pa zijn toetertje draaide hij zich om en zwaaide naar ons en kwam naar ons toe gelopen.
Hij gaf mijn Pa een hand en zei “en U bent vandaag de privé chauffeur voor de jongens?”
“Ja, ik ben de vader van Ben en ben wat vroeger van huis gegaan zodat ik de jongens even hier af kon zetten. Het hoe en waarom vertellen ze U dadelijk wel, er was nogal wat tumult bij onze buren”.
Pa zegt “sorry, meneer van Beurzen maar ik moet nu echt gaan anders kom ik nog te laat”.
“Zegt U maar gewoon Frederick, privé mogen de jongens me ook zo noemen. In de klas is het dan gewoon weer Meneer of meester, ik vind dat het zo beter is anders worden de leerlingen te vrijpostig nar mij toe”.
“Oké Frederick, dan moet jij ook Maarten zeggen tegen mij, maar nu moet ik echt gaan wij spreken ons nog wel eens denk ik”.
Pa vertrekt en wij lopen gezamenlijk naar de hoofdingang, Frederick gaat ons voor naar de lerarenkamer wat normaal gesproken verbodenterrein is voor de schoollieren.
“Zo jongens, beginnen we meteen of eerst een kopje koffie of thee om goed wakker te worden!”
“Nou, omdat U sorry jij macht der gewoonte zo aandringt, hebben we graag een kopje koffie toch Geert?”
“Ja graag, maar worden we dadelijk niet gestoord hier in deze kamer?”
“Dat is goed mogelijk, maar als we de koffie hebben lopen we naar mijn lokaal waar ik straks les ga geven. Nu is er daar nog niemand en kunnen we dus rustig praten met elkaar, dat jullie er liever geen vreemde bij willen hebben snap ik volledig”.
Met ieder een bekertje koffie in de hand liepen we naar het leslokaal van Frederick.
“Treed binnen jongens en neem een stoeltje, kom er gezellig bij zitten helaas hebben we geen koekjes bij de koffie” grapte hij.
Ik verslikte me bijna in de koffie door zijn opmerking.
“Ja Harry, die zegt al steeds tegen mij dat ik een slechte gastheer ben. Daarom laat ik hem de gasten bedienen, is tenslotte zijn eigen schuld niet waar?”
“Goed, eerst onze excuses dat we jou in je vrije tijd hebben lastig gevallen” begonnen we.
“Dat is niet erg, als klassenleraar moet je daar rekening mee houden dat zoiets kan gebeuren. Laats belde een vader me op dat zijn zoontje zich heeft opgehangen op de zolder, in zijn afscheidsbrief stond dat hij het leven niet meer aankon omdat hij homo was en niemand had om er over te praten. Dus ben ik heel blij dat jullie voor deze weg hebben gekozen, ik ben er tenslotte voor als jullie klassenleraar”.
“Ja ik weet het, hij zat bij mij op de wielrenners club” zei ik.
“Maar vertel wat is jullie plannetje en hoe zijn jullie daarop gekomen?”
“In de afgelopen week hebben we bij mijn Oom een nieuwe tent uitgeprobeerd, wij sliepen samen maar dat deden we wel vaker als we bij elkaar logeerde”.
“Ja, en deze week zijn we er achter gekomen dat we meer voor elkaar betekende en van elkaar hielden” na Geert het van me over.
“Het ging allemaal zo snel, dat we zelfs in stilte zijn verloofd” ging ik weer verder.
Tegelijk haalde we ons hartje tevoorschijn en lieten het Frederick zien.
“Dat is toch schitterend, maar waarom willen jullie nu opeens voor de hele klas uit de kast komen?”
“Deze school staat bekent om hun tolerantie op dit gebied, er wordt meteen gestraft als er zich iemand verkeerd verhoudt naar jongens of meisjes die anders zijn dan hun zelf. Maar we willen ook gewoon eerlijk zijn tegenover hun, ze hoeven niet bang te zijn voor ons omdat wij een paartje zijn en van elkaar houden” zei Geert.
“Ja, dat betekent ook dat ze gewoon moeten doen tijdens het omkleden en het douchen na het sporten of zwemmen. Elke jongen of meisje kijkt tijdens het omkleden naar elkaar wie heeft de grootste borsten of piemel en wie heeft al het meeste haar” vulde ik Geert aan.
“Nu moeten ze bij ons wel goed gaan zoeken, want wij hebben ons daar beneden kaal geschoren dat vinden we gewoon mooier en hygiënischere” lachte dit keer Geert.
Frederick lacht en zegt “wij hebben dat ook gedaan, we vinden het maar niets als we bezig zijn met de liefde en je heb steeds hartjes in je mond. Maar dat heb ik niet gezegd jongens, ik dacht even hardop!”
“Nu is onze vraag aan jou, mogen we daarvoor je les uren gebruiken. Het heeft tenslotte toch ook iets met de maatschappijleer te maken?”
“Ik speel jullie plannetje mee, vanmiddag ga ik dieper in op het leven van mensen die op hun eigen sekse / geslacht vallen. Ik ga gewoon vragen of er hier in de klas jongens of meisjes zijn die dat beleven, maar ook hoe iedereen daarover denkt. En als jullie twee dan naar voren komen en jullie zegje doen, dan komt vanzelf de discussie op gang” hoe denken jullie daar over?
“Dat is een te gek plan Frederick” lach ik en bijna was ik hem om zijn hals gevlogen maar kon me nog net inhouden.
Frederick pakt opeens zijn agenda er bij en bladert er even doorheen “aha, had ik het toch goed, meneer van de Geer is een goede vriend van mij en toevallig is hij die uren vrij. Ik vraag hem om erbij te zijn, nee, Ben hij is gewoon een studie vriend van mij niets meer hoor” vinden jullie het goed dat hij erbij is?
Ik keek Geert aan en vroeg dan ”waarom wil jij hem erbij hebben?”
“Kijk het is nogal een apart thema, om problemen te voorkomen vraag ik hem erbij zodat we altijd een getuigen hebben die los van ons staat. Ik neem aan dat jullie begrijpen wat ik bedoel, een gerucht is zo in de wereld gezet maar niet verwijdert”.
“Ja Frederick, ik denk dat we op de zelfde golflengte zitten nietwaar Ben”.
“Natuurlijk vind ik het ook goed, nodig hem maar uit hopelijk heeft hij tijd vanmiddag. En anders vraag je maar gewoon de Rector om erbij te komen zitten, het is ook zijn school en de roep van school”.
“Ik ben blij dat jullie het begrijpen, dat idee van de Rector is nog niet zo slecht. Als jullie het allebei goed vinden haal ik hem er ook nog bij, het is altijd beter dat er een kopstuk bij is”.
“Weet je Frederick, doe maar gewoon wat jij het beste vind, het is te kort dag maar anders zou ik zeggen laten we het in de aula doen waar alle klassen bij zijn” leven de vrijheid lach ik.
“Dat gaat wat te ver Ben, de brugklassers zijn er nog niet rijp voor!”
“Dus jij denkt dat daar geen kinderen zitten met problemen in hun achterhoofd, nou ik wist anders al van kleins af aan dat ik jongens leuker vond dan meisjes”.
“Ja, dat had ik ook maar ik was te jong om het een plaatsje te geven. Daarom zeg ik dat ze er misschien nog niet rijp genoeg voor zijn!” zegt Frederick.
“Oké, laten we het dan maar doe zoals besproken. We halen meneer van de Geer/ de Rector erbij”.
De zoemer voor het begin van de lesuren ging, dus werd het tijd voor ons om ook naar onze les te gaan.
Ik keek naar de lege bekers en vroeg “zullen wij die meenemen of ruim jij die op?”
“Laat maar staan jongens, ga maar snel naar jullie lokaal ik ruim ze wel even op. Dat is het voordeel van een leraar, hij mag een paar minuutjes te laat komen” lacht Frederick.
“Dat is discriminatie Frederick, maar wij zijn weg. We zien ons na de grote pauze, ik ben benieuwd hoe de klas gaat reageren” zegt Geert.
“Oké, het komt vast goed jongens, we zien ons straks”.
De eerste leerlingen druppelen binnen en zoeken hun plekje op, ondertussen ruimt Frederick de bekertjes van ons op.
Ook wij spoeden ons naar het lokaal, net op tijd komen we eraan.
“Wat zijn jullie laat jongens, dat ben ik niet gewend van jullie?” vroeg onze aardrijkskunde leraar.
“Sorry, wij hadden een gesprek met menner van Beurzen. Maar we zijn gelukkig net op tijd toch meneer Klaassens?”
“Ja, ja jongens, ga maar snel zitten dan kunnen we beginnen” en hij gaf ons een klopje op onze schouder.
Terwijl wij plaats namen vroeg Henk de klasgenoot die naast ons zit “hé, waar komen jullie vandaan, ons groepje dacht al dat jullie ziek waren of zo!”
“Volgende keer wel even afmelden” grapte hij en gaf ons een boks.
“Ja klasse hoofd, dat zullen we zeker doen”.
“Zijn jullie ondertussen ook klaar met jullie ochtendgesprek, Henk, Ben en Geert of zal ik koffie voor jullie halen? Ik zou anders graag met de les beginnen, jullie weten dat we maar twee les uren de tijd hebben”.”
“Sorry Meneer, van ons mag U beginnen” lachte Henk.
“Daar ben ik blij om”.
Henk stak zijn hand op en vroeg zo de aandacht van de leraar.
“Hé Henk, wat is er nu weer?”
“Ik vraag me af waar de beloofde koffie blijft, ik heb wel trek hoor”.
De hele klas schoot in de lach, zelfs de leraar kon zich niet meer houden en lachte met de klas mee.
“Zo kan die wel weer Henk, of moet ik jou naar de Rector sturen?”
“Hoezo, denkt U dat hij wel koffie heeft voor mij?”
Opnieuw bulderde de hele klas, inclusief meneer Klaassens.
“Nu is het echt genoeg geweest, ik weet dat jij de clown van de klas bent. Maar ik wil nu eindelijk met de les beginnen”.
Henk zag aan het gezicht dat de leraar het nu echt meende, hij zei dus wijselijk niets meer.
De les verliep verder zonder problemen, in onze ogen waren de twee lesuren voorbij gevlogen. Hierna hadden we nog twee uur gymles of moet ik zeggen lichamelijke opvoeding!
Snel liepen we naar de sporthal, onderweg riep Henk opeens “auw, auw ik heb mijn enkel omgeslagen, hij ging meteen op de grond zitten en deed alsof hij erg veel pijn had!”
“Och gut, wat heb je vandaag Henk, weer last van je knie of heb je deze keer je been gebroken?” vroeg de gymleraar die toevallig voorbij liep.
“Nee meester, ik heb zojuist mijn enkel omgeslagen zoals U kunt zien”.
“Ja, ja ik ben jou smoesje ondertussen zat, vandaag doe je mee met de les hoe dan ook!” dus hop, hop in draf naar de kleedkamer lacht hij en loopt gewoon door.
“Hallo, ik heb hulp nodig klacht Henk de leraar achterna”.
Hij stak zijn hand omhoog en zwaaide naar Henk zonder te kijken en zei “over tien minuten zie ik je in de gymzaal”.
“Ja maar, hoe dan ik heb geen gymspullen bij me?” jammerde hij de leraar achterna.
“Dat is mijn probleem niet, van mijn part gym je vandaag in je slipje of boxer. Maar gymmen, zal jij hoe dan ook Henk, ik ben die smoesjes nu echt zal” tot zo jochie.
“Kom op Henk, zo hebben de meisjes ook een leuke gymles vandaag” riepen enkel jongens naar hem.
“Ja maar, ik heb ook geen douche spullen bij me”.
“Jij mag mijn wel wat van mijn doucheshampoo hebben, en de gymleraar heeft altijd enkele douchelakens als reserve liggen!”
“Ja riepen enkele meisjes, zo hebben wij ook eens een te gekke gymles”.
“O mijn god, wat moet ik doen dit is of word een ramp”.
“Kom op Henk, wees een vent en let er gewoon op dat je pietermannetje niet te voorschijn komt. Dat wil je de meisjes toch niet aandoen?”
En iedereen liep luid lachend verder, Henk vertwijfeld achterlatende.
“Leuke vrienden zijn jullie, denkt er dan niemand aan mij?” vraagt hij vertwijfeld.
“Ja wel hoor, ik namelijk ik wil je exact over zeven minuten in de hal zien zei de gymleraar van om een hoekje van de jongenskleedkamer of nee wacht het is nu over drie minuten. Dus ik zou maar opschieten als ik jou was, als het niet anders is trek ik je zelfs in je blootje de gymzaal in”.

Gesloten