Gemaakte vriend, 1: De Bioscoop

Plaats hier je eigen verhalen.
Gesloten
Alex Thunder
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 21:19
Vul het getal in: 123

Gemaakte vriend, 1: De Bioscoop

Bericht door Alex Thunder » do 15 okt 2015, 09:15

Iedereen heeft een bijzonder maatje op de aarde rondlopen. Iemand die speciaal voor hem of haar is. En soms... kan het gebeuren dat zo iemand uit een onverwachte hoek komt.
Roy stond voor de reusachtige, ouderwetse bioscoop. Op het witte bord, boven de ingang, stond welke films er die avond gedraaid zouden worden. Hij keek even nieuwsgierig naar de zwarte letters. Het bord werd verlicht door ronde kermislampjes, die om en om knipperde. Onder het bord was een glazen hokje, waarin de kassabediende zat.
'Hey man!' hoorde Roy ineens iemand roepen.
Hij keek glimlachend op. Achter hem stond Thomas Lanker, zijn beste vriend. Zijn handen diep in de zakken van zijn winterjas gestoken.
'Hey Thomas. Klaar voor de film?'
'Zeker. Welke wordt het deze keer?'
'Nou... De klassieker Flodder in Amerika word gedraaid.'
'Ik vind het best. Het is weer eens wat anders dan al die horrorfilms.'
'Haha, jij dan, met je actiefilms.'
De twee liepen lachend naar de kassa en kochten de kaartjes, binnen moesten ze even wachten. Links was een snackbalie. Een jongeman, van rond Roy's leeftijd, poetste de vitrine, naast hem stond een emmer met water en zeepsop. Hij keek even op toen hij de deur hoorde en glimlachte naar de twee.
'Hij heeft best een knap gezicht.' dacht Roy.
'Volgens mij heb je sjans.' fluisterde Thomas, toen hij de jonge zag kijken.
Thomas wist al heel lang dat Roy homo was, bijna langer dan Roy zelf. Toen Roy het vertelde, zo'n jaar geleden, zei Thomas: 'Ik weet het maatje. Al heel lang, hoe je zo naar de jongens kijkt. En ik ben best wel trots op je. Je bent toch heel normaal gebleven.'
'Ach... ik zoek gewoon een tof iemand. Iemand die om mij geeft.'
Thomas had zijn arm om Roy's schouder heen geslagen en geglimlacht.
'Je vind vast zo iemand.'
Een maand later waren Roy en Thomas samen in een studentenflat gaan wonen, zo konden ze de kosten delen en Thomas voelde zich niet bedreigd door Roy's geaardheid.
De twee liepen naar de snackbalie en keken nieuwsgierig naar de uitgestalde waren. De jonge was net klaar en bracht de emmer weg.
'Wat wil jij?' vroeg Thomas.
'Hmm, colaatje is goed. Ik heb net gegeten. Misschien in de pauze.'
De jongeman kwam weer terug en glimlachte opnieuw naar de twee. Hij had een mooie, rechte, witte lach, die Roy de kriebels gaf.
'Heren, wat mag het zijn?'
'Euh...euh..' zei Roy, die overdonderd was door de zachte, melodieuze stem van de jongeman. Het deed hem denken aan lang vervlogen tijden.
Hij zag ineens een landschap voor zich, hij stond op een hoge heuvel, een stok in zijn handen, een dik ingepakte rugzak op zijn rug en keek uit over het landschap, bestaande uit afgebrokkelde gebouwen. Hij voelde dat hij iets wou beleven.
Een stomp in zijn zij bracht hem terug naar de realiteit. Hij lachte wat sullig en beschaamd naar de jongen.
'Euh... een colaatje is genoeg.'
'Een cola voor de sterke jongeman.'
Roy bloosde terwijl hij keek hoe de jongeman hun bestelling klaarmaakte. Hij zag niet dat Thomas een vermakelijke lach op zijn gezicht had. Nadat de jongeman hen de snacks had gegeven en ze hadden afgerekend, liepen ze naar de zaal.
'Wat had jij nou ineens?' vroeg Thomas onschuldig.
'Wat?' vroeg Roy, die al weer zat te dromen.
'Nou, hoe je naar hem keek. Je zat over hem te fantaseren, of niet?'
Roy bloosde, wat vaker gebeurde als Thomas zo recht-door-zee was.
'Nou, niet in seksuele zin.'
'Waarover dan?'
'Gewoon... landschappen.'
'Wat ben jij saai.'
Lachend gooide Thomas een handje popcorn naar Roy, terwijl de film begon. De twee keken rustig naar het eerste deel van de film, terwijl ze van hun snacks genoten.
Toen het eenmaal pauze was, was Roy blij dat hij even naar buiten kon. Toen ze de zaal uitkwamen, spiedde hij meteen naar de balie. Lachend gaf Thomas hem een duw.
'Aan het zoeken naar je prins?'

Roy bloosde weer en keek een andere kant op. De twee gingen aan een tafeltje zitten en Roy roerde met zijn rietje in zijn cola. Terwijl ze wachten op het tweede stuk van de film klonken er ineens ruziënde stemmen. In eerste instantie reageerde de jongens er niet op, totdat Roy de stem van de balie medewerker herkende.
'... wegwezen! Het is hier geen café.'
'Ach, zout op man! Ik mag doen wat ik wil! Dit is een vrij land.'
Er klonk een boer en gelach.
'En nou wegwezen. Of ik roep de bewaking.'
Nieuwsgierig stond Roy op en liep op het geluid af. In de garderobe stond de jongeman, tegenover drie agressief lijkende jongens. Er lagen wat bierblikjes op de grond. De baliemedewerker leek niet blij en Roy vond het knap dat hij zijn geduld kon bewaren. Plots pakte hij een van de jongens bij zijn arm.
'En nu is het genoeg.'
Maar daar namen de jongens geen genoegen mee. Wat er daarna gebeurde ging zo snel dat Roy zelfs later niet precies kon vertellen wat er was gebeurd. Een van de jongens, een grote neger, haalde ineens een groot zakmes tevoorschijn en stak de baliemedewerker dwars door zijn buik. Maar de jongeman bleef staan, alsof er niks gebeurt was. Hij had een geïrriteerde blik op zijn gezicht. De jongens waren al even verbaasd.
'Zo, afgelopen met die grapjes nu.' Hij pakte een portofoon van zijn riem 'Rock, problemen in de garderobe. Kom je helpen?'
Er klonk een instemmende antwoord en Roy besefte dat hij vast zat.
Wordt vervolgd

Gesloten