De nieuwe tent deel 12

Plaats hier je eigen verhalen.
Gesloten
Bingo

De nieuwe tent deel 12

Bericht door Bingo » di 24 mei 2022, 15:32

De nieuwe tent deel 12
“Neem Mam, tot nu hebben we het zelfde gezegd als wat ik U in de keuken heb gezegd” zei Geert.
“Maar Herman Lieverd, hoe weet jij nou in godsnaam hoe het er aan toe gaat in een sauna. Wij zijn nog nooit samen in een sauna geweest?”
“Dat klopt Trees, maar voordat ik jou heb leren kennen ben ik vaak met mijn ouders, broers en zusje naar de sauna geweest. En het is net als fietsen of schaatsen eenmaal geleerd dan verleer je het nooit meer, wat denk je waarom ik je gek heb gemaakt om een sauna naast het zwembad te plaatsen?”
“Maar daar heb je mij nooit wat van verteld, had ik dat eerder geweten dan waren we vast al eens samen met Geert naar de sauna geweest”.
“Maar goed Trees, laten we het eerst hebben over de jongens. Later zal ik je alles vertellen uit mijn jeugd ervaring, ik zie trouwens dat de zandloper al klaar is en moeten we er even uit om af te koelen”.
Gezamenlijk verlieten we de sauna “en wie durft nu het dompelbad te gebruiken?” vroeg Herman.
“Ik, ik ga als eerste!” riep Geert ik kan niet anders nadat ik Bram er vanmiddag heb ingeluisd.
Eenmaal voor het dompelbad staande kreeg hij toch wel twijfels!
“Kom op held van mij, spring er in of moet ik het voorbeeld geven?” zei ik terwijl ik naast hem ging staan.
“Als ik het zo bekijk is er best plaats voor twee” zei Ben zijn Pa en gaf de twee een duwtje.
Beiden gingen kopje onder en kwamen al snel weer proestend bovenwater, ze wisten niet hoe snel ze er weer uit moesten klimmen. Pa stak zijn hand uit om zijn zoon te helpen, maar die liet zich niet helpen hij trok zijn Pa gewoon her water in.
“Tja Pa, ook wij kunnen leuk zijn van tijd tot tijd!” zei ik toen ik veilig op het drogen stond.
De andere sauna gebruikers nemen genoeg met en koude douche, het dompelbad vonden ze toch wel iets te vergaan.
“Wat doen we, nemen we nog een tweede ronde of gaan we eten bestellen. Ik heb geen zin om nog eens een paar uur in de keuken te staan?” vroeg Trees.
“Pa, is het goed dat ik de sauna nog aan laat? Ben kennende wil die na het eten vast nog een doorgang maken met mij”.
“Maar natuurlijk jongen, misschien zijn er wel meer die er zin in hebben na het eten Geert”.
“Vertel eens mensen wat gaat het worden, van Ben hebben we gehoord dat jullie gek zijn op Kebab of toch liever iets anders. Wij kennen een goede Chinees en ook een Pizzaboer aan jullie de eer want jullie zijn de ere gasten vanavond?” lacht Herman.
“Nou, als het jullie om het even is dan gaat de voorkeur sowieso uit voor Kebab hé Maria. Daar kan ik haar midden in de nacht voor wakker maken bij wijze van spreken natuurlijk?”
“Geert bestel jij even voor zes personen broodje Kebab of hebben jullie liever frietjes erbij?”
“Nee hoor, brood is goed en vooral knoflooksaus er op, anders is het voor ons geen Kebab!” lacht Maria.
“Je heb het gehoord hé Geert, zesmaal Kebab met extra knoflooksaus erop?”
Geert geeft de bestelling op en zegt even later “over een half uurtje is het eten er”.
“Dan zal ik maar vast mijn badjas halen en de beurs, want zo gaan we natuurlijk niet open doen” grinnikte Trees.
“Lijkt me verstandig idee, die mensen schijnen nogal erg preuts te zijn!”
“Hoe bedoel je Ben?” vraagt zijn Pa.
“Nou gewoon, als ik zie hoe de jongens stuntelen met het omkleden na het sporten. Enkelen draaien zich gewoon om met de neus naar de muur en trekken ze zich zo om maar er zijn er ook bij die echt niets laten zien aan de anderen zelf niet hun blote billen. Maar dat is hun geloof en opvoeding nu eenmaal en daar moeten we respect voor hebben!”
“Maar als dat zo is, zijn jullie dan niet bang voor hun reactie als jullie uit de kast komen?” vraagt Maria.
“Nee Ma, er is een duidelijke afspraak gemaakt. Ieder moet in hun waarde gelaten worden, of het nu homo’s zijn of ander gelovige of lesbische of transgenders!” iedereen word met rust gelaten of ze vliegen van school.
“Laten we hopen, dat het ook daadwerkelijk word nageleefd” zei Trees.
“Ik weet niet Ma, maar toen we in het begin op het MBO zaten was er een jongen die telkens een andere jongen pestte omdat hij volgens de jongen verwijfd was. Toen de directie er achter kwam werd die knaap meteen van school verwijderd en is ook nooit meer terug gekomen”.
“Nou, dat is wat men noemt een strakke hand aan de regels houden. Waarom heb jij ons dat nooit verteld Ben?”
“Waarom zou ik, het probleem was toch opgelost en ik wist toen nog niet echt dat ik verliefd was op Geert. Oké, ik liep er wel al langer mee rond maar kon het niet plaatsen wat het was”.
“Daar heeft Ben gelijk, in waarom paniek zaaien als het niet nodig is?” zegt Ben zijn Pa.
“Ja, U zou er meteen een probleem van maken en Ben onder kruisverhoor hebben genomen, omdat wij ons intiemer verhielden dan andere jongens van onze leeftijd Toch?” Tante Maria zei Geert.
“Ja, daar heb je gelijk in, want ik wist niet hoe ik het moet zeggen ik voelde dat er wat anders was met Ben en had dan ook mijn vermoedens wat achteraf juist bleek te zijn, maar daarom hou ik niet minder van hem en dat weet Ben ook. Het was gewoon het zevende zintuig van een moeder!”
“Nee Ma, dat weet ik ook wel maar waarom zou ik U ongerust maken voor niets. Ik ben nu eenmaal hoe ik ben en dat is gewoon goed!” en ik ben zeker blij met Geert.
Net toen Geert wat wilde zeggen ging de intercom van de poort en de bezorger van de Kebabzaak stond voor de poort. Hij keek even naar het scherm en zag dat het Gustaaf was van hun school en die wist dat Geert en zijn ouders nudisten waren.
“Ma blijf maar zitten, hij weet dat we nudisten zijn dus als er iemand een pin pasje heeft ga ik hem wel verlossen van zijn lading!”
“Moet ik mee lopen Geert?”
“Dat zou wel gemakkelijk zijn!”
Ondertussen had Maarten als eerste zijn pinpas en gaf die aan Ben “de pincode weet je wel hé”.
“Ja Pa, alsof wij geheimen hebben voor elkaar?” lacht hij naar zijn Pa.
Geert en ik liepen naar de poort en opende het wat ze ook wel loopdeur noemen “hé Gustaaf, nog lekker aan het werk?”
“Ja, maar jullie niet als ik dat zo bekijk, groot gelijk hoor want bij deze temperatuur is ieder stukje stof te veel. En dan laten jullie me ook nog eens een keer dat pokken eind fietsen!” grinnikte hij.
“Je kunt wel een duik in het zwembad nemen hoor, daar koel je lekker vanaf?”
Gustaaf keek op zijn horloge en zei “helaas ik moet nog twee uur werken en ik heb geen zwembroek bij me, maar die zou ik sowieso niet nodig hebben gehad als ik jullie zo bekijk”.
“Volgende keer beter Guus, we kunnen toch wel pinnen hé”.
“Ja hoor, dat is dan 36€ het bezorgen is gratis boven de 25€, maar dat weten jullie al hé?”
“Hoe gaat dat eigenlijk met de fooi, dat komt toch wel bij jou terecht hoop ik!”
“Ja hoor, dat komt allemaal goed, Faribors mijn werkgever kijkt dadelijk op de pin voorgang en als hij ziet dat het meer is als het bedrag wat betaald zou moeten worden betaald hij mij direct de fooi uit”.
“Mooi, sla dan maar 40€ aan, dat heb je wel verdiend vind ik en zeker met deze hitte!”
Geert had de twee draagtasjes in de hand en de derde stond op de grond “dat van het zwembad halen we wel een keertje in, weet je wat kom maar naar mijn verjaardag ’s fuif. Maandag op school vertel ik je wel hoe laat wij je verwachten, het wordt een knalfuif ik wordt maar een keertje 18 hé en heb mijn rijbewijs al op zak dus dubbel feest”.
We namen afscheid van hem en haastte ons naar de andere, die zaten al vol verlangen te wachten op het eten.
“Hé, hé daar zijn ze eindelijk, jullie hebben toch niet alles al opgegeten hé en de fooi ook niet vergeten Ben?” vraag zijn vader.
“Nee Pa, als ik fooi mag geven van U rekening dan vergeet ik dat zeker niet?” lacht Ben.
Er stonden al enkele blikken bier op tafel en de dames hadden een glas witte wijn voor hun staan.
Geert zijn Ma was weer het nieuwsgierigst en vroeg dan ook onder het eten door “die Gustaaf is dat eigenlijk een buitenlander, niet dat het erg zou zijn hoor. Als we straks naar Corsica gaan zijn wij ook buitenlanders!” lacht ze.
“Nee Ma, Gustaaf zijn vader is Nederlander en de moeder is een Belg. Op school wordt Gustaaf altijd Guus genoemd zijn moeder hoort dat niet zo graag, als het goed is komt hij op mijn verjaardag fuif”.
“Goh, wil jij het opeens wel gaan vieren jongen?”
“Ja Ma, zeker als we maandag uit de kast komen op school. Zo weten we meteen wie werkelijk een vriend is en wie niet, daarbij is het voorlopig een dubbel feest voor mij de verjaardag en ik mag dan eindelijk allen met een auto rijden” lachte Geert.
“Hoezo, voorlopig een dubbel feest, meer zal er echt niet komen jongen!”
“Wie weet Ma, wie weet?”
“Vertel wat zit er nog in het verschiet, had ik toch gelijk dat jij in verwachting bent!” schatert zijn Pa het uit.
“Maar even iets anders jochie, met welke wagen wil jij dan gaan rijden. In die van je Pa mag ik nog niet eens rijden en die van mij krijg je niet hoor Geert”.
“Och Ma, U verjaardag komt nog eerst de zo verlangde jacuzzi komt er niet dus wie weet heeft Pa een gulle bui en krijgt U wel een leuke mini Coopertje natuurlijk wel een cabriolet” Geert geeft zijn Pa een knipoogje.
Het is dat Geert zijn Ma vol verwachting naar haar man kijkt. Anders had hij vast de wind van voren gekregen, de blik naar Geert zei in ieder geval al genoeg. Geert keek zijn Pa niet begrijpend aan en trok zijn schouders op, zo van wat nou ik heb toch niets gezegd?
Nadat de tafel was afgeruimd vroeg Geert “Gaat er nog iemand mee in de sauna?”
Enkel Ben reageerde spontaan met ja, de andere bleven liever nog wat nadrinken en gezellig kletsen.
Geert en ik liepen samen naar de sauna onderweg merkte ik dat Geert mijn hand opzocht en ook vast pakte ik keek hem aan en vroeg “is mijn beertje bang dat ik weg loop?”
“Hoe kom je daarbij lieverd?”
“Nou, jij heb me nog nooit eerder bij de hand genomen als we in jullie tuin rondliepen!”
“ Dat klopt, maar Beertje heeft namelijk een verrassing voor zijn lieverd, daarom ben ik zo blij dat er niemand mee wilde komen nar de sauna”.
Ik keek hem niet begrijpend aan, maar kon niets merken van zijn plannetje. Ik werd er zelfs zenuwachtig van, wat heeft mijn beertje met me voor? Ik deed wat Geert mij had gevraagd en ging douchen, het duurde niet lang of hij kwam ook in de douche binnen met een grote bos bloemen.
Hij ging meteen op een knie zitten en zei “lieverd, we zijn nog te jong om te trouwen dat weet ik maar wil jij mijn verloofde worden en hopelijk later mijn partner?”
Eerlijk ik kon me niet meer houden en barste in tranen uit, het enige wat ik kon was snikkende ja knikken en er kwam een jammerende “ja” uit mijn mond.
Hierop stond hij op en waar hij het vandaan haalde weet ik niet, maar opeens had hij een doosje in zijn hand en opende dit voorzichtig en zij “kijk lieverd dit is voor ons samen” en hij haalde er twee zilveren kettingen uit met een zilver hartje wat bijna gebroken was.
Hij braak het in tweeën en deed er eentje om mijn hals, maar eerst haalde hij nog met een klein meegeleverd vijltje de bramen eraf zodat ze precies bijeen paste. Vervolgens nadat hij ook zijn deel had omgehangen zij hij ”lieverd dit is bijna het zelfde als een verlovingsring, wij horen vanaf nu bijeen en iedereen mag het zien en weten”.
“Ja beertje, maar hoe kom je eraan, we zijn pas deze week voor elkaar uit de kast gekomen?”
“Dat klopt, maar ben jij vergeten dat ik even naar het toilet moest toen we in de sportzaak waren. Ik had namelijk recht tegenover de fietsenwinkel een juwelier gezien en ben toen even snel naar binnen gewipt, hij had geen gouden meer op voorraad maar kon wel snel de zilveren hartjes graveren want kijk maar eens wat er op de achterzijde staat lieverd!”
Ik keek aan de achterkant en zag de naam van mijn beertje staan, natuurlijk stond op zijn half hartje Ben met grote letters.
Opnieuw schoot ik vol maar dit keer zei ik wel “dankjewel beertje, dit betekent echt erg veel voor mij”.
“Kom laten we maar terug gaan naar de anderen, de sauna was enkel als smoes bedoeld. Ik ben benieuw of onze hartjes gaan opvallen?” zei Geert.
“Hé, zijn jullie tortelduifjes er alweer, was niet zo gezellig hé zonder ons?” zij Geert zijn Pa.
Geert wilde antwoord geven maar zijn moeder was eerder en zei of eigenlijk vroeg ze meer “wat glinstert er daar bij jullie om de nek?”
“Kijk Ma, dit wordt nummer drie van mijn fuif, wij hebben ons zojuist verloofd”.
“Dus daarom waren jullie zo snel weg, in de hoop dat er niemand bij was op het grote moment van het aanzoek?”
“Een beetje wel” glimlacht Geert naar zijn Pa.
“Kom hier jongens daar moet op worden aangestoten” en Trees rende naar binnen en komt meteen weer terug met een fles bubbels en de nodige glazen.
“Hum Ma, hoe lang ligt die fles al in de koeling, U weet toch dat de bubbels nalaten na tijd voor tijd als ze te lang in de koeling liggen?”
“Daar heb je onze chef-kok weer” moet je nu echt dit heugelijke feit verpesten? lacht zijn Pa.
“Nee Pa, maar de meeste mensen weten niet dat door te lang kou liggen de bubbels afnemen. Het beste is om een fles Champagne een á twee dagen voor het gebruik in de koeling te leggen, zo blijven de bubbels krachtig en smaakt het daarom beter?”
“Geert weet jij zeker dat je geen chef-kok wil worden, jij heb er echt verstand van!” lacht zijn vader.
“Nee echt niet Pa, ik sta ergens in de keuken te koken en Ben zit thuis op de bank duimpje te draaien tot ik doodop thuis kom. En meteen wil gaan slapen, dat gaat elke dag zo en we hebben geen tijd meer voor elkaar. Want als ik bijvoorbeeld maandag en dinsdag vrij heb zit Ben op school te leren of later moet hij werken, zo hebben wij helemaal geen tijd meer voor elkaar”.
“Daar heb je gelijk in Geert, we hebben niet eens de tijd om elkaar voor de gek te houden of te discuteren over het een of ander!”
“Laat mij maar liever een hobby kok blijven, dan heb ik tijd om Ben te klieren” grinnikte Geert.
“Kom stelletje mafkezen, het wordt tijd om te toosten en de champagne ligt er toevallig net twee dagen in de koeling” zei Trees.
Het werd een echte leuke avond, later kwamen er nog kaasblokjes en stukjes lever en droogworst op tafel. Zo werd het uiteindelijk toch een klein feestje op deze avond.
Rond een uur of twee zei Ben “ik begin echt moe te worden, ik wil gaan slapen en eindelijk eens uitslapen. Want die tweeling zijn best vermoeiend, ze stonden voor dag en dauw al aan onze tent”.
“Ja, laten we dat maar doen, vandaag is het verplicht uitslapen en wel voor iedereen. De gene die het eerste beneden is moet voor straf het ontbijt maken!” lacht Herman.
We wenste elkaar welterusten maar hielpen wel eerst even met het opruimen van de spullen, in de keuken zei Trees “Gaan jullie maar vast slapen, de vaatwasser ruim ik zelf wel even in”.
“Kom maar mee, dan laat ik jullie de logeerkamer zien” zei Herman tegen Ben zijn ouders.
Gezamenlijk gingen we naar boven en liet Herman de kamer zien “kijk dit is jullie domein voor vannacht en achter die deur daar is een badkamer, slaap lekker o ja, voordat ik het vergeet niet zeeziek worden het is een waterbed” en verliet lachend de logeerkamer om de kamer van hun zelf op te zoeken.
Als wij twee eindelijk allen op onze kamer waren greep ik Geert vast en knuffelde ik hem stevig met de woorden “Bedankt voor alles, wat heb jij me verast dit zag ik werkelijk niet aankomen beertje”.
“Ben lieverd, voor jou heb ik alles over en het was toeval dat mijn oog op die juwelier viel. Ik kreeg een ingeving om jou te verrassen, schijnbaar is mij dat goed gelukt!”
“Meer dan dat, lief beertje van mij ik ben moe maar wil toch nog even samen douchen en daarna heerlijk in jouw armen in slaap vallen”.
“Ik ook lieverd!”
En we gingen samen douchen, ik deed een scheut doucheshampoo op de speciale spons en begon zijn rug te wassen, mijn aandacht ging natuurlijk uit naar zijn heerlijke strakke billen.
Toen ik de voorkant deed voelde ik wat groeien, maar niet zo als normaal het geval was.
“Geert jij bent ook moe hé ik merk het aan de kleine beer van jou?”
“Ja Ben, maar jou wassen gaat nog wel, zoiets laat ik me niet ontgaan lieverd!”
Het werd dit keer een korte maar wel lekkere douchebeurt, na het afdrogen en het tandenpoetsen gingen we dan ook snel slapen.
Geert kroop lekker dicht tegen en zei “slaap lekker lieverd en droom wat moois van mij”.
Ik draaide me half om en gaf hem een kus en prevelde zoiets van “jij ook beertje van mij” en viel bijna meteen in slaap zo moe was of waren wij eigenlijk.
Die middag werden we zowat tegelijk wakker, beiden hadden we een probleempje wat de meeste jongens wel hebben bij het wakker worden en gingen dus snel een bezoek brengen aan het toilet.
“OMG wat een opluchting is dat” lach ik en geef nu eindelijk Geert een heerlijke zoen.
“Ja lieverd, daar heb je gelijk in, maar stil eens even luisteren of er al iemand wakker is?” en zachtjes maakt Geert de slaapkamerdeur open en luistert aandachtig.
Hij draait zich om naar mij en zegt “kom maar lieverd, iemand is al bezig in de keuken met het ontbijt!”
“Wat heet hier ontbijt, volgens mij is het al brunchtijd in plaats van ontbijt. Kijk maar eens hoe laat het al is, Geert keek op de wekkerradio en zag dat het al twee uur was”.
“Jezus, dan hebben we dik elf uur geslapen!”
“Dat bedoel ik, volgens mij waren we gisteravond echt doodmoe”.
“Jij bedoeld natuurlijk vanmorgen, het was namelijk al twee uur toen wij naar boven gingen!” lacht Geert en neemt mij in zijn armen en zo liepen we gearmd naar beneden.
Beneden werden we begroet door beiden stellen ouders “daar is dan eindelijk ons droom stelletje, lekker geslapen?” vroeg Geert zijn moeder.
“Ja, heerlijk Ma, maar vertel ons eerst eens wie ons ontbijt CQ brunch heeft moeten klaarmaken. Dus met andere woorden wie was het eerste wakker en beneden?”
“Dat waren onzer gasten Maria en Maarten” ze waren niet iets eerder dan wij lacht Herman.
“Dan hebben jullie vast aan de deur staan luisteren of ze naar beneden gingen!” vals spelers bah Pa wat valt me dat tegen van U.
“En, hebben Julie twee niet het zelfde gedaan?”
“Nee Pa, wij hadden beiden een ochtend probleem wat vele jongens van onze leeftijd hebben. Dat hebben we eerst verholpen en daarna hoorde wij geluid van beneden komen dus konden we veilig naar beneden gaan!” en Geert stoot me daarbij met zijn voet tegen mijn been aan en geeft me tevens een knipoogje.
“Ja, ja en wij moeten dat geloven, volgens mij waren jullie twee allang wakker maar zijn blijven liggen tot jullie iemand beneden hoorde” zegt Maarten.
“Kom op Pa, U weet dat ik niet zo ben, zoiets zou ik nooit doen!” zegt Ben met een onschuldig gezicht.
“Trouwens wie heeft de koffie gezet, hopelijk Ma want de koffie van Pa is niet te drinken het lijkt wel een bakkie sterke thee ha, ha, ha” lachte Ben.
“Mooi jongen, vanaf nu maak jij thuis maar zelf de koffie. Eens kijken of die beter is als die van mij?” zei Ben ’s vader gespeeld beledigt te zijn.
“Weet je wat lieverd, kom maar gewoon hier wonen. Want Mam en Pap zetten echt een heerlijke kop koffie”.
“Zeg Geert, ga je nu werkelijk een B&B van ons huis maken?”
“Nee Pa, U moet het meer zien als een WG. U en Ma en Ben en ik dat zijn de enige bewoners, nou ja soms hebben we natuurlijk gasten zoals de ouders van Ben en misschien bij gelegenheid een paar vrienden van Ben en mij!” grinnikte Geert.
“Nou ja Trees, hoor je dat hij doet alsof het huis van hem is. Zeg jij ook eens wat”.
“Eens zal het toch echt zijn huis worden, oké nog niet meteen maar ooit is het toch echt zo ver dat hij het gaat erven!”
“Dat klopt wel Ma, maar daar moeten jullie nu nog niet aandenken ik, herstel wij hopen dat we nog lang van jullie mogen genieten” toch lieverd.
“Ja, natuurlijk beertje, wij zullen altijd voor onze ouders blijven zorgen. Ik had bijna wat anders gezegd maar dat durfde ik toch niet te zeggen” zei ik met een blos op mijn wangen.
“Wat wilde je zeggen, de oudjes. Dat zijn wij dan natuurlijk ook, maar de oudjes/ouders zorgen voor de jeugd en later is het andersom dan zorgt de jeugd voor de oudjes!” dat hopen we toch zei Trees.
“Dat klopt precies, dat was hoe ik het wilde zeggen” bedankt schoonmoeder ik kwam niet op de juiste woorden.
“Ja hallo, zijn we al zover dat jij me met schoonmoeder gaat aanspreken? daar gaan we niet aan beginnen of je zegt Ma en Pa of je noemt ons bij de voornaam Ben maar laat dat schoon maar weg jongen!”
“Ja, maar jullie zijn toch schoon, dat hoop ik tenminste” gekscheert Ben.
“Nu moet je gaan oppassen Ben, dadelijk laat ik je het gras knippen met een schaartje!” lacht Trees.
“Maar Ben, pak jij na het ontbijt je spullen, je weet Oma is jarig en daar willen wij nog graag even langs gaan”.
“O ja, dat is waar ook dat was ik bijna vergeten maar ik wel Geert meenemen. Zo leren ze hem ook eindelijk kennen, Oma maakt me al tijden gek met de vraag wanneer leren we je liefje kennen!”
“Natuurlijk kan Geert meekomen dat is geen probleem, maar om Geert meteen als je geliefde voor te stellen daar heb ik toch wel mijn bedenken bij gezien hun leeftijd?”
“Oma en Opa zijn oud maar niet dom, ze vragen altijd wanneer ik mijn liefje meeneem. Oma vraagt nooit naar mijn meisje maar altijd naar mijn liefje, dus vermoed ik dat zij ook dat zevend zintuig heeft op dat gebeid” lacht Ben.
“Meen je dat nu werkelijk Ben?” vraagt Ben zijn Pa.
“Ja Pa, op mijn tiende of elfde vroeg me Oma al heb jij al een Vriendje of een vriendinnetje, het maakt niet uit wat het wordt jongen je blijft altijd ons kleinkindje!”
“En wat voor antwoord gaf je hun dan?”
“Nou gewoon, ik heb nog niemand en als het zover is dan zullen jullie een van de eerste zijn die het te weten komen” dus met andere woorden het word tijd dat ik ook voor hen uit de kast kom ze weten of vermoeden het al.
“Als Ben eindelijk zeventien is, wil ik graag een echt verlovingsfeest waar iedereen aanwezig is Oma en Opa van Ben zijn kant en helaas leeft Oma niet meer maar ik wil wel dat Opa daarbij is en natuurlijk ook onze vrienden en kennissen en zakenpartners!” ik zie het al voor me.
“Dat is dan nog een even wachten, maar als het zover is komt alles goed en dat weet ik zeker Geert” zei Herman.
“Nou Geert neem je spullen mee en ook je school spullen want vannacht slaap jij bij ons en het zou wel eens iets later kunnen worden” lacht Maarten dus morgenvroeg gaan jullie samen naar school vanaf ons huis.
“Ik vind het allemaal mooi maar ik wil wel eerst even bellen met meneer van Beursen, of hij bereid is om ons te steunen” zei Geert en keek naar Ben.
“Dat lijkt mij een goed plan, maar dat kunnen we van uit ons huis doen toch Pa. Ik neem aan dat we eerst even naar huis gaan om onze spullen weg te leggen en het cadeautje voor Oma op te halen en onze Mark zal ook wel mee gaan?”
“Mark en Mario zijn al onderweg naar Oma, Mario heeft de auto van zijn Pa geleend!”
“O ja, dat is waar ook Mario heeft al een tijdje zijn rijbewijs en mag al alleen rijden!”
“Hoe weet jij dat nou weer Ben, ken jij Mario dan al langer?”
“Ja Ma, ik of eigenlijk wij hebben hem vaker getroffen, hij leidt op zaterdagavond de instuif maar dat Mark en Mario iets samen hadden is ons nooit opgevallen hé Geert!”
“Nee, ik denk dat Markt Mario daar ook heeft leren kennen, Mark was meestal de assistent van Mario en wat ze na afloop samen deden weten we natuurlijk niet” zei Geert.
“Dat moet ik straks eens vragen aan mijn broer, of hij werkelijk Mario daar heeft leren kennen en later zo close zijn geworden?” lijkt me een leuk thema bij Oma lachte Ik.
“Ik weet het niet jongen, wordt het niet teveel voor mijn Moeder. Om op een dag te horen te krijgen dat twee kleinkinderen van haar, ook al zijn ze niet meer klein maar het zal zeker een schok voor haar worden!” zei Ben zijn Ma.
“Maakt U zich maar geen zorgen Ma, toen Mark en ik laats eens samen op mijn kamer zaten omdat ik een probleempje had met internet vroeg Mark opeens aan mij of Oma mij ook van die vreemde vragen aan mij had gesteld. Ik vroeg hem hoe hij dat bedoelde en toen zei hij over mijn vriendje of dat ik toch liever een meisje had?”
“En ik moest toegeven dat ze dat inderdaad heeft gedaan, maar ik dacht dat ze er een beetje naast zat in verband met haar leeftijd 88 is tenslotte geen peulenschil en nu wordt ze dan 90 jaar”.
“Nee Ben, ze wordt nu 91 jaar, dus vergis je dadelijk niet!”.
“Ma, ik feliciteer haar met de verjaardag en zou enkel kunnen vragen of ze nog steeds die lekkere rode zoete wijn drinkt want die heb ik namelijk voor haar gekocht” lacht hij naar zijn moeder.
“Wacht even voordat jullie vertrekken, Geert kan natuurlijk niet met lege handen naar de eerste kennismaking gaan en dan ook nog eens op haar verjaardag. Ik ben zo terug dus nog niet weg gaan hoor”.
Wij keken niet begrijpend naar elkaar maar om de stilte te verbreken vroeg Ma aan Trees “op welke dag ze verjaarde?”
“Komende vrijdag, hoezo wil jij dat weten”.
“Laten we dan samen naar gaan in Utrecht gaan even lekker shoppen, de mannen moeten toch werken en de jongens zitten de hele dag op school. Lijkt jou dat wat, misschien een leuke beauty middag met gezicht maskers en massage en zo?”
“Dat is een goed idee Maria, laat de mannen maar werken, wij zorgen wel dat het geld opraakt!” lacht Trees.
“Wat is een goed idee?” vraagt Herman die terug kwam met een mooi verpakte fles wijn.
“Nou Maria en ik gaan op mijn verjaardag overdag naar Utrecht en laten we ons een heerlijk verwennen. Later op de dag krijg jij de rekening en kunnen we s’ avonds mijn verjaardag vieren want jullie moeten overdag werken en de jongens zitten de hele dag op school!”
“Inderdaad een goed plan, maar dan kan ik jou wel pas laat je cadeau laten zien”.
“Des te groter is de verrassing, en het cadeau zal toch niet bederven hoop ik in die paar uurtjes?”
“Nee, dat hoop ik ook niet, want dan breng ik het meteen de zelfde dag nog terug. Maar opzicht is het wel een leuk idee van Maria, ik ga er tenminste vanuit dat het haar idee was!”
Wat Trees niet weet is dat het juist zijn plannetje was om haar weg te houden bij het huis als de jacuzzi werd geleverd.
“Hier Geert, jou cadeau voor Ben zijn Oma een van de lekkerste zoete rode wijnen die ik in de wijnkelder had staan. En feliciteer haar ook namens ons als onbekende, maar dat komt nog wel”.
Ondertussen hadden wij ons aangekleed en Geert had ook zijn spullen voor de school en de komende nacht in een weekendtas gedaan.
“Goh Pa, moet dat nou, U bent toch zelf verzot op zoete rode wijn?”
“Neem nu maar mee, ik heb het graag voor die Oma over en jij verteld wel hoe zij die moet openen. Zeker met jou ervaringen in de keuken, semichef-kok van ons” geeft Geerteen vette knuffel.
Even later reden we met zijn vieren naar Oma’s verjaardag, uiteraard eerst even de spullen van Geert thuis afleveren en het cadeau voor Oma ophalen.
“Geert wat heb jij toch fantastische ouders, dat je Pa zomaar een van zijn liefste flessen wijn uit de kelder haalt en die verschenkt aan iemand die hij nog niet kent!” zei Ben zijn Moeder.
“Ja, zo is hij nu eenmaal, vanaf het moment dat hij succes heeft met zijn bedrijf is hij in mijn ogen angstvallig veranderd. Soms denk ik dat hij het overdrijft, maar als het hem gelukkig maakt en de mensen die hij helpt vind ik het goed”.
“Daar heb je gelijk in beertje, zo is iedereen gelukkig toch. Maar hij moet natuurlijk niet gaan overdrijven!”
“Nee lieverd, en daar ben ik wel een beetje bang voor hij heeft soms geen grenzen meer. Daar moet ik heb toch binnenkort op gaan wijzen, soms loopt het gewoon de spuigaten uit”.
En dan zijn we eindelijk bij Oma aangeland, er stond een voor ons vreemde auto op de oprit. Maar die is vast van Mario zijn vader, Pa zette zijn wagen erachter want daarnaast ging niet omdat de oprit te smal was. Zoals gebruikelijk liepen we via een poortje meteen achterom in de tuin, meteen werden we door de andere gasten begroet en Oma. Oma glunderde toen ze Geert en mij zag, “eindelijk leer ik Ben zijn vriendje kennen, wat een knapperd is dat Ben wees er maar zuinig op!”
“Gefeliciteerd met U verjaardag Mevrouw” zei Geert en overhandigde de fles wijn namens zijn ouders en hem zelf.
“Kom op jongen, Mevrouw en U is verledentijd, net als Mario mag jij me gewoon Oma noemen. Het is wel een verrassing dat twee van mijn kleinzoons op mannen vallen maar dat is voor mij geen probleem. Dat Ben op Geert valt dat vermoede ik al, maar Mark is wel een verrassing ofschoon ik ook bij hem al een vermoeden had!” giechelt zij.
“Geert jongen, kom even hier ik wil je knuffelen. Jij wordt mijn vierde kleinzoon”.
“Hoezo, vierde Oma?” vraagt Ben verwonderd.
“Jou broer heeft zijn vriend Mario als eerste aan me voorgesteld. En Geert ken ik al een tijdje, jullie kwamen meestal samen op bezoek en soms bleven jullie ook nog eens logeren en sliepen samen in een bed”.
“Ja Oma, maar wij kennen ons al zolang en thuis sliepen we ook samen in een bed!”
“Ja jochie, dat weet ik ook wel. Maar dat jullie soms ook naakt sliepen als het zo warm was, dat was wel verrassend voor mij” natuurlijk heb ik er nooit wat gevraagd maar ik vond het wel apart.
“Maar Oma, hoe weet U dat wij naakt sliepen. Wij hebben er extra opgelet dat U dat niet zag?”
“Je Oma is net als je moeder, voordat ze gaat slapen kijk ze altijd even of alles goed is. Op een avond dat ik mijn controle deed zag ik jullie beiden naakt liggen, ik heb jullie weer toegestopt maar nog voordat ik de slaapkamer verliet lagen jullie weer bloot” met de gedachten het heeft gewoon geen zin heb ik het maar gelaten voor zoals het was.
“Maar waarom hebt U nooit wat gezegd of gevraagd, wij hadden U uitleg kunnen geven. Voor ons was het normaal wij wisten niet beter, nu na deze week zijn we erachter gekomen dat wij verliefd op elkaar zijn. En nog sterker wij zijn zelfs als het waren verloofd, als we oud genoeg zijn gaan we het groots aanpakken”.
“Kom Hier jongens, pak eens die trommel daar op de bovenste plank eens en geef die aan jullie oma!”
Ik keek naar dat schap maar kon er niet bijkomen maar Geert gaf me een knietje en zo kon ik via zijn bovenbeen er wel bij.
Ik geef haar de trommel en zeg “alstublieft Oma!”
Zij begon in de trommel te zoeken en opeens lacht ze zei “kijk jongens, dat zijn je Opa en Oma’s verloving’ s ringen ze zaten mooi in een doosje opgeborgen. Wij hebben besloten toen Opa nog leefde, dat de eerste die zich van jullie gaat verloven, krijgt onze ringen”.
Mark keek een beetje sip, maar begreep wel dat Oma de laatste wil van hun Opa in vervulling liet gaan.
Maar Oma bleef nog even door rommelen in de trommel en lachend zegt ze “kijk Mark jij en Matt gaan niet met lege handen weg hoor, ze gaf hem en Maria een enveloppe hier kunnen jullie twee verloving 's ringen voor kopen Maria zorgt wel dat de enveloppe voor Matt bij hem komt!”
Mark keek in de enveloppe en zegt “Maar Oma, dat is toch veel te veel voor een verloving cadeau en laat haar een briefje van 500€ zien!”
“Oeps, stop die maar terug in de enveloppe en geef die maar aan Ben, jij heb de verkeerde enveloppe gekregen sorry mijn ogen zijn niet meer zoals vroeger” grinnikte zij.
Mark deed wat Oma zei en gaf de enveloppe aan Ben.
“Kijk jongen, Ben heeft de ringen gekregen maar die passen natuurlijk niet ze moeten of ruimer gemaakt worden of verkleiner en dat kost natuurlijk ook een paar centjes. Voor de verliezers in aanhalingstekens hadden Opa en Ik een ander bedrag in petto, namelijk dit en geeft Mark een nieuwe enveloppe”.
Met bevende hand pakte hij de enveloppe aan en keek er in “ma, ma, maar Oma dit is echt te gek stottert hij als hij drie briefjes van 500€ in de hand hield!”
“Niet tegenspreken jongen, Opa zei altijd het laatste hemd heeft geen zakken dus kunnen we niets mee nemen in het graf en het schijnt dat daar boven alles gratis is. Daar bij je weet Opa’s laatste wil is zoals altijd wet”.
Mark liep naar Hun Oma en knuffelde haar en zei “Hartelijke dank Oma” en er liepen echt traantjes over zijn wangen en ook Mario was ontroerd.
“Weet je wat Mark, Mario ga maar even naar binnen en steek een lichtje aan bij Opa’s foto als een bedankje. Ik weet zeker dat hij vanaf boven kijkt naar ons, natuurlijk mogen jullie Ben en Geert ook een lichtje gaan aansteken bij Opa’s foto!”
Ook ik knuffelde Oma stevig en fluister in haar oor “Oma u moet op U verjaardag eigenlijk de cadeautjes krijgen en niet wij”.
“Dat weet ik jochie, maar vroeger trakteerde je in de klas ook als je jarig was. Maar ik ben blij dat ik dit nog mag meemaken bij levende lijven, je weet nooit wanneer het einde daar is nu heb ik in ieder geval gezien hoe de partners van mijn kleinkinderen eruitzien?”
“Kom op Oma, 91 is toch niet oud, oké misschien bent U jong belegen of belegen maar toch niet oud” lach ik naar mijn Oma.
Daarna gingen Geert en Ik naar de woonkamer, de rest bleef buiten in de tuin zitten. Binnen kwamen we Mario en mijn broer tegen.
Ze namen ons om de beurt in de armen en zeiden “gefeliciteerd met jullie verloving, dat de jongste van ons de eerste is die zich verloofd had ik nooit verwacht Benjamin” lacht Mark.
“Als ik eerlijk ben ik ook niet, maar dat idee kwam van Geert vandaan” en geef Geert een vette zoen op zijn mond, nee net geen tongzoen maar er zat niet veel verschil in.

Gesloten