Geheim deel 5

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
Raymonm
Berichten: 94
Lid geworden op: za 11 apr 2009, 13:09

Re: Geheim deel 5

Bericht door Raymonm » di 14 apr 2009, 19:18

Dag Cor,

Ik heb een beetje het idee dat je draak steekt met dingen, zoals mensen die rustig kunnen blijven in de situatie..

Het gaat niet om het leggen van accenten op dingen, zoals jij het noemt, maar om de kijk op het verhaal zoals het op dit moment loopt. Voor mijn gevoel ben jij aan het zoeken naar dingen die er mogelijk (nog) niet zijn. Dat is niet de bedoeling van het verhaal. Het heeft een lijn, en die lijn moet je volgen, en kijken zeker ook denken wat je ervan vind.
Zoeken naar andere dingen gaat dan wel erg ver vind je niet?

Voor mijn gevoel kijk je nog steeds naar het individu... Heb je gekeken of gedacht aan het grotere geheel, daar heb ik nog geen reactie op gezien.

Gr,
Ray

cor van dongen
Berichten: 322
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 23:39

Re: Geheim deel 5

Bericht door cor van dongen » di 14 apr 2009, 23:47

Hey Ray,
Ik steek niet de draak met je. Je weet dat ik graag discussieer, maar wel met eerlijke argumenten, en de draak steken met iemand doe ik niet, want dan ben je niet integer bezig. Ik probeer de ander altijd in zijn waarde te laten, ook al ben ik het niet met hem eens; ik kan meestal heel duidelijk aangeven waarom niet.
Je geeft verschillende keren aan dat ik niet voldoende kijk naar het geheel. Misschien is dat wel zo, maar voor mij is het belangrijker dat ik de gevoelens of het handelen van de personen in kwestie geloofwaardig vind. Heb ik daar moeite mee, dan zeg ik dat en meestal met argumenten onderbouwd. Natuurlijk hoef je het daar niet mee eens te zijn. Die kijk op de hoofdpersonen, het meeleven met hen, laten vallen en proberen vooral naar het hele verhaal te kijken leidt ertoe, dat je je onvoldoende vereenzelvigt met die personen en dat je op een afstand gaat staan kijken naar hun lotgevallen. Dat mag, dat kan, maar voor mij verliest het verhaal dan wel een groot gedeelte van zijn bekoring.
Ik wil me nu eenmaal graag met hen identificeren.
Lieve groet ;)
Cor

Oliver
Beheerder
Berichten: 823
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: Geheim deel 5

Bericht door Oliver » wo 15 apr 2009, 20:57

Het plaatst mij in een lastige positie.

Ik kan dingen uit gaan leggen, waarom bepaalde dingen zo zijn, maar dan moet ik toekomstige zaken in het verhaal gaan verklappen.

En dat doen we uiteraard niet! ;)

Ik snap waar Cor tegen aan loopt, maar ik kan er weinig aan veranderen op dit moment.
Het verhaal is vanuit Ruben geschreven, wat wij weten is wat hij weet. Meer weet hij op dit moment ook niet. Ik had er voor kunnen kiezen om wat meer inzicht te geven in de redenen waarom Friso zo krampachtig doet, maar dan is de spanning in het verhaal weg.

Voor de rest moet ik me toch aansluiten bij wat Ray in eerdere posts heeft gezegd, tenminste; zo beleef ik het ook. Ruben snapt (en ik als lezer dus ook) dat het erg serieus is van Friso, ook al weet hij niet precies waarom. Dat is reden genoeg om voorzichtig te zijn, om niet naar dat ziekenhuis te gaan. Naar het ziekenhuis gaan zou betekenen dat het voor Friso onhandelbaar zou worden thuis. Dus blijft Ruben, hoe frustrerend dat ook voor hem is, op een afstandje. Hij weet al vrij snel dat er geen levensgevaar is, en heeft met die wetenschap net genoeg rust om geduld te hebben. Ik zou het zelf niet anders gedaan hebben in die situatie. Het voorop stellen van mijn drang om hem te zien, ook al zou dat grote gevolgen hebben voor de ander, komt op mij egoïstisch over.

Waarom Friso zo voorzichtig is, en of dat terecht is, dat zal later blijken. Daar ga ik verder niets over vertellen.

Dat komt in de volgende delen wel naar voren.
Eén deel per twee weken, lieve lezers. :)

cor van dongen
Berichten: 322
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 23:39

Re: Geheim deel 5

Bericht door cor van dongen » wo 15 apr 2009, 21:42

De schrijver heeft gesproken
Amen!
:oops:
Lieve groet
Cor

Raymonm
Berichten: 94
Lid geworden op: za 11 apr 2009, 13:09

Re: Geheim deel 5

Bericht door Raymonm » vr 17 apr 2009, 19:14

Dag Cor, oliver,

Excuses voor mijn (verlate) reactie.. maar nu dan toch :)

Cor, jij geeft aan dat je jezelf graag identificeert met het personage in het verhaal, dat verwoord ik toch goed? Dan ben ik erg nieuwschierig naar welk personage exact?
Ik wil daar graag op reageren op het moment dat je hierop duidelijkheid geeft :) Dat heeft een reden hoot ;)

Oliver,
Je bent uiteraard (de geweldige) schrijver van het verhaal en je weet al meer dan wij, ook niet erg, maar jou beredenering zoals je hem omschrijft is heel erg duidelijk en ook erg logisch!
Ik hoop dat we nog lange tijd mogen genieten van je verhalen!

Gr,
Ray

cor van dongen
Berichten: 322
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 23:39

Re: Geheim deel 5

Bericht door cor van dongen » vr 17 apr 2009, 23:16

Hey Ray,
Ja jezelf identificeren met de hoofdpersonen. Dat betekent voor mij dat ik mezelf in hen kan verplaatsen, en dan begrijp wat die mensen doormaken en/of voelen. Ik kies dus niet een van de personen uit, die ik wel sympathiek vind of zo. Ik moet me zelfs ook in een heel onsympathieke figuur kunnen verplaatsen in die zin dat hij of zij voor mij geloofwaardig moet zijn. Zo vond ik die verschrikkelijke Hendrik die Oliver in Jeumig introduceerde best goed getekend, en ik kan me zellfs in hem verplaatsen. Het is nu eenmaal zo Ray, dat iedere persoon allerlei verschillende kanten heeft, positieve, sympathieke en negatieve kanten; die heb ik en jij ongetwijfeld ook. Daarom kun je aanvoelen waarom iemand iets doet of voelt en kun je je in hem of haar verplaatsen..........
Ik hoop je vraag hiermee voldoende te hebben beantwoord. ;)
Lieve groet
Cor

Raymonm
Berichten: 94
Lid geworden op: za 11 apr 2009, 13:09

Re: Geheim deel 5

Bericht door Raymonm » za 18 apr 2009, 12:17

DAg Cor,

Leuk antwoord geef je eigenlijk ben ik van mening.. JE geeft aan je dus te kunnen verplaatsen in meerdere figuren in het verhaal.. Das mooi vind ik..

Ik ben het met je eens dat iedereen zijn goede, en zeker ook slechte punten heeft, dat staat dan ook in het algemeen weer in verband met de interactie binnen een groep, je krijgt zo een hele mooie groep.. of bagger.. net hoe het loopt. Maar goed, genoeg over dat sociale geneuzel..

JE kunt je verplaatsen en meeleven in meerdere personen, in het verhaal steunen er veel mensen Ruben in zijn keuze om te wachten op bezoek te gaan en vinden het goed hoe hij het op die manier oplost. Hoe kan het dan voor jouw in vredesnaam niet duidelijk of niet reeel zijn hoe hij reageert? Er zijn personages die hem erin steunen wat zeer goed (en ook geloofwaardig overkomt)

Je geeft ruben dan eigenlijk in mijn ogen te weinig credits hoe je een en ander in de reacties benaderd hebt... Dat is mijn mening.

Ik ben wel erg benieuwd hoe andere lezers erover denken! Graag jullie input!

Gr,
Ray

Oldie
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 07 dec 2008, 10:26

Re: Geheim deel 5

Bericht door Oldie » za 18 apr 2009, 18:24

Ik ben het met Ruben eens dat hij niet gelijk heeft gereageerd op het ongeluk.

Overigens is jullie discussie wel heel leuk om te volgen. Ga er beslist mee door zou ik zeggen. :D

cor van dongen
Berichten: 322
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 23:39

Re: Geheim deel 5

Bericht door cor van dongen » za 18 apr 2009, 18:41

Hallo Ray,
Wat heb je weer een leuke reactie. Je begint ermee om het met me eens te zijn en na een kleine drogredenering begrijp je niet meer waarom ik me niet aansluit bij een aantal gosers die ook in het verhaal voorkomen...................
Zoals ik al eerder gezegd heb Ray, ik moet me kunnen verplaatsen in de persoon, en laat me niet beïnvloeden door een stel ""meelopers". Kom op zeg, het gaat toch tussen Ruben en Friso zeg.
Als nu Ruben gewoon vond dat hij lekker af moest wachten, dan hoort dat bij zijn persoon, en de schrijver heeft hem zo gemaakt, al had ik hem graag wat stoerder gezien en voor zijn liefde willen opkomen, maar ik ga natuurlijk niet treden in wat de schrijver belangrijk vindt.
Ik ben het wel met je eens, dat andere lezers best wel hun mening zouden mogen geven. Alleen maar genieten en niet je eigen mening geven, dat is toch eigenlijk wel erg een beetje laf afwachtend...kom op boys (en girls) wat vinden jullie ervan?
Lieve groet
Cor

bas
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 07 dec 2008, 02:17

Re: Geheim deel 5

Bericht door bas » za 18 apr 2009, 22:53

ehhh kan ik er tussendoorkomen even??? (grapje)

jullie discussie is inderdaad heel intersseant. ik wil er nog een statement tussendoorgooien (goh snap ik die zin zelf wel?)

Ik denk dat het een mens eigen is om altijd te kiezen/zich te vereenzelvigen voor de underdog. dat kan in een verhaal volgens mij een aantal maal wisselen. Bij mij was het in eerste instatie Ruben maar later in het verhaal werd dat Friso.
Ik denk ook dat je probeert je eigen IK in het voor jouw belangrijkste figuur te stoppen en het ook gek vind als hij anders reageert als dat jij zou reageren.

groetjes Bas

Plaats reactie