Voorbeeld deel 15

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
Jablan
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 19:54
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Re: Voorbeeld deel 15

Bericht door Jablan » zo 29 jan 2012, 15:21

Wat zouden jullie doen?
Geen idee. ;)

Liegen of verloochenen is voor mij iets anders dan niet alles vertellen. Liegen is de werkelijkheid verdraaien, verloochenen is de werkelijkheid ontkennen. Niet alles vertellen is een deel van de werkelijkheid voor jezelf houden.

In dit verhaal kan het nog alle richtingen uitgaan.

Stijn bij Jarno? De opstelling van Jarno's ouders grenst bijna aan geestelijke mishandeling. Stijn is zijn vrijheid gewend, is hij wel in staat zich aan te passen aan een strak, geregeld leven waarin anderen bepalen wat hij wel of niet kan doen?

Jarno bij Stijn? Goed, er is wel sprake van lichamelijke mishandeling maar dat gebeurt alleen wanneer de vader dronken is en een oplossing is in zicht. Wellicht dat Jarno en Stijn samen sterk genoeg zijn om de vader het hoofd te bieden. Kiest Jarno voor een andere toekomst wanneer hij bij Stijn zou wonen?

Overleeft het huwelijk van Jarno's ouders wel alle ontwikkelingen? Tot nu toe is de moeder behoorlijk op de achtergrond gebleven, maar er zijn voldoende signalen dat ze het vaak genoeg oneens is met haar man. Wat blijft er over van de vader van Jarno wanneer hij de werkelijkheid niet meer kan ontkennen?

Raymonm
Berichten: 94
Lid geworden op: za 11 apr 2009, 13:09

Re: Voorbeeld deel 15

Bericht door Raymonm » zo 29 jan 2012, 19:16

Wat zouden jullie doen:

Wat een vreselijk lastige vraag, die iedereen anders zou beantwoorden:

Het ligt aan de situatie waar je in zit, en hoe je die zelf ziet. Voor ieder is dat anders.

Een oplossing in zicht voor vader van Stijn is wel vooruitstrevens, hij wil afkicken maar gaat dat ook daadwerkelijk gebeuren. Nog best een los eindje!

Moeder is het misschien niet eens met alles, maar scheiden... vind ik ook wel drastisch hoor..

Ik hoor Cor op dit moment niet, wat vind jij Cor?

cor van dongen
Berichten: 322
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 23:39

Re: Voorbeeld deel 15

Bericht door cor van dongen » zo 29 jan 2012, 22:45

Tjongejongejonge, er worden al meteen hele verhalen ingevuld merk ik. Mijn eerste reactie was wat primair: hoe komt Jarno uit deze situatie? Vader heeft hem met een jongen naar de schuur zien lopen
Hij is echter niet zoals die keer met Ralf meteen opgetreden. Heeft hij dan toch al wat geleerd.....en kan Jarno zich eruit werken met een leugentje om bestwil?

Tja onze schrijver gaat dat natuurlijk niet verraden. Het zou me niet verbazen als er zo'n oplossing uit de bus komt, want het rijkeluiszoontje is toch wel geneigd om alles een beetje bij het oude te laten als het even kan. Hij is niet zo van de principiële keuzes tot op heden tenminste. Of is hij zo helemaal hoteldebotel van Stijn, dat het hem niks meer kan schelen en hij eindelijk een echte keuze maakt?

Leuke discussie en mooie alternatieven die langskomen. Gaan we daarvan nog iets terugzien in het vervolg? :D
Groetjes
Cor

Peter Veltkamp
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 06 nov 2009, 05:09
Vul het getal in: 0
Locatie: Wellington New Zealand
Contacteer:

Re: Voorbeeld deel 15

Bericht door Peter Veltkamp » zo 29 jan 2012, 23:09

Hoi allemaal, maar vooral Oliver.

Oliver, Oliver, Oliver... what are you doing to me!?

Ik zei al in het begin dat dit best wel je beste verhaal ooit kon gaan worden - en ik denk dat ik absoluut gelijk heb gekregen. Anders dan je vorige verhaalen, maar aan de vele reacties die je elke keer weer op elk deel krijgt - wekt het verhaal wel wat discussie op. Spekuleren wat er wel of niet verder gaat gebeuren is een beetje onzin - jij weet het en wij wachten geduldig elke 2 weken weer.

Met je vraag wat zou ik doen als ik Jarno was - dan vertelde ik gewoon de waarheid - op de lange termijn (in mijn ervaring) is dat altijd het beste als je onzeker bent - que sera sera.

Als je vraagt hoe ik zou willen hoe het verhaal verder zal gaan - dan weet ik 100% zeker een antwoord - precies zoals jij het verder wil laten verlopen - want jij bent de meester schrijver. Het enigste probleem voor jou word, hoe blijft dit verhaal door gaan, want volgens mij mag dit verhaal gewoon nooit eindigen!!!!!!! Jarno word bijn a een deel van m'n leven!!! :D

Bedankt Oliver - en ik kan al weer niet wachten op deel 16!

Groetjes van Peet.

Torenvalk
Berichten: 57
Lid geworden op: za 20 jun 2009, 01:22

Re: Voorbeeld deel 15

Bericht door Torenvalk » ma 30 jan 2012, 00:40

Al weer een tijd geleden dat ik overvloog. Ik zag geen reden om commentaar te geven. Dit is een prima verhaal maar of het ook het beste is, zoals Peter Veltkamp beweert?
In mijn valkenogen is een verhaal het beste als alle neuzen van de lezers één kant op staan en niet als er veel commentaar op een verhaal komt.
Veel opmerkingen duidt juist op een vage structuur. De schrijver is het nog niet met zichzelf eens over de te volgen weg. Dus niet het beste verhaal.
Heb ik Cor niet eens horen zeggen dat de schrijver standvastig moest zijn en niet zijn oren moet laten hangen naar de lezers. Let op dat is iets anders dan luisteren naar wat lezers zeggen. Ik ben blij dat Olivier daarin wel standvastig is. Want dat eeuwige gezeur over die veertien dagen, getuigt ook van weinig originaliteit. Ik weet wel dat het een soort verborgen eerbetoon is aan deze schrijver doch probeer dat eens op een andere manier duidelijk te maken. Dan wordt het forum mogelijk ook een wat boeiender onderdeel zonder: ik sluit me aan bij de vorige, veertien dagen duurt wel erg lang, ik kan bijna niet wachten op het volgende deel......etc...etc.
Oliver ik wil altijd meteen het nieuwe deel lezen als het op je site staat, zo benieuwd ben ik naar wat je ons weer voorschotelt. Ik blijf het lastig vinden na twee weken om meteen de draad weer op te pakken. Is een korte samenvatting van het vorige deel geen optie?
Ik volg vanuit de lucht dit forum en zie wel of er gereageerd wordt. Succes met de volgende delen.
Ik neem afscheid met een vrolijke klapwiek.

Peter Veltkamp
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 06 nov 2009, 05:09
Vul het getal in: 0
Locatie: Wellington New Zealand
Contacteer:

Re: Voorbeeld deel 15

Bericht door Peter Veltkamp » ma 30 jan 2012, 01:34

Hi Torenvalk...

Ja ik ben het toch niet eens dat een teken van een goed verhaal is dat "iedereen's neuzen 1 kant op staan"?

Een verhaal hoord juist een eigen leven te leiden, elk hoofdstuk, elke bladzeide moet juist een verassing zijn en blijven - dat houd een lezer geboeid - en natuurlijkbis die onzekerheid van 'wat gaat en nu weer gebeuren' juist open tot intrepetatie - ieder is anders, ieder leest het verhaal juist op hun 'eigen manier'. Als we allemaal de zelfde verwachtingen hebben, zou het leven dan niet saai zijn?

En ik geloof ook echt niet dat elke keer weer 14 dagen wachten, gezeur kan noemen - wel een beetje onsympathiek (hoe je dat ook maar schrijft) van je - als je een boeienede serie volgt op de TV, dan is het toch ook jammer dat je steeds weer een week moet wachten? Het is idd een compliment voor de schrijver!!!!

Ach, als je aan het proberen bent om wat reacties op te wekken - nou dat is dan gelukt met mij!

Peter

Jablan
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 19:54
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Re: Voorbeeld deel 15

Bericht door Jablan » ma 30 jan 2012, 14:58

Torenvalk schreef:In mijn valkenogen is een verhaal het beste als alle neuzen van de lezers één kant op staan en niet als er veel commentaar op een verhaal komt.
Veel opmerkingen duidt juist op een vage structuur. De schrijver is het nog niet met zichzelf eens over de te volgen weg. Dus niet het beste verhaal.
Op andere sites zie ik, dat verhalen met zwar(t)e onderwerpen meestal minder reacties krijgen, maar heel veel gelezen worden. Verhalen met veel humor krijgen juist meer reacties en worden iets minder vaak gelezen.

De laatste twee delen van dit verhaal op deze site lokken wat meer discussie uit, omdat Cor van Dongen zich afvraagt wanneer de hoofdpersoon een keuze maakt en anderen daarop ingaan. Niets mis mee. :)
Torenvalk schreef:Is een korte samenvatting van het vorige deel geen optie?
Ik lees het een-na-laatste deel meestal nog een keer om weer in het verhaal te komen voordat ik aan het nieuwe deel begin.

cor van dongen
Berichten: 322
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 23:39

Re: Voorbeeld deel 15

Bericht door cor van dongen » ma 30 jan 2012, 22:00

Tja Torenvalk,
Het is wel een beetje gemakkelijk om commentaar te geven op de lezers die allemaal meeleven met het verhaal van onze schrijver. Die doen dat allemaal vanuit hun betrokkenheid en geven - de een meer dan de ander - reacties op de inhoud van het verhaal. De betrokkenheid daarbij staat echter voorop en ik vind dat heel legitiem.
Het zou best interssant zijn als jou scherpe valkenoog zich ook eens zou richten op wat er met onze hoofdpersonen gebeurt, en minder gemakkelijk alleen maar commentaar geven op goedbedoelde reacties, die zich misschien in jouw ogen teveel beperken tot wat oppervlakkige kreten als; "Geweldig"en "ik kan niet wachten tot over veertien dagen...." Volgens mij is de schrijver daar net zo blij mee.
Ik ben het ook eens met Peter dat je dit soort racties niet kunt afdoen als gezeur. Dat de schrijver het nog niet eens is met zichzelf over welke weg hij op moet gaan is een merkwaardige voorbarige conclusie, die moeilijk uit de verhaallijn tot op heden kan worden getrokken.
Benieuwd of deze vogel ook nog een echt inhoudelijke bijdrage kan leveren vanuit zijn hoge toren. ;)
Groetjes
Cor

Oliver
Beheerder
Berichten: 823
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: Voorbeeld deel 15

Bericht door Oliver » ma 30 jan 2012, 23:09

Is het heel erg (lees: ben ik zo erg) als de schrijver lachend in zijn handen zit te wrijven als hij veel verschillende interpretaties ziet in de reacties omdat zijn opzet dan geslaagd is?
;)

Torenvalk
Berichten: 57
Lid geworden op: za 20 jun 2009, 01:22

Re: Voorbeeld deel 15

Bericht door Torenvalk » ma 30 jan 2012, 23:54

Ik sta versteld van alle reakties. Kennelijk heb ik gevoelige snaren geraakt.

Peter: Het gezeur slaat louter op het feit dat men iedere keer weer op die veertien dagen terugkomt. Op zich is zo'n opmerking 'n keer géén gezeur.

Cor: Natuurlijk is Olivier blij met die kreten. Ik hoef inhoudelijk geen commentaar te geven omdat ik geen opmerkingen heb. Ik vind het een voortreffelijk geschreven verhaal, goed qua opbouw, sfeer en spanningsboog. En ik heb totaal geen behoefte speculatieve veronderstellingen te maken. Ik ken Oliver niet maar hoor altijd dat het een kunstenaar is in het je op het verkeerde been zetten. Dus ik wacht geduldig tot het volgende deel verschijnt. En dat is vaak eerder dan ik verwacht had.

Jablan: Ik begrijp precies wat jij bedoelt en volgens mij zitten wij op dezelfde golflengte. Bedankt voor je hint.

Oliver: Jij mag in je vuistje lachen maar wat precies jouw opzet is wordt hier niet duidelijk. Je lijkt me een boeiende figuur.Ik zou je graag eens ontmoeten doch dat zal wel een eeuwige wens blijven.

Ik keer terug naar mijn nest met klapwiekgroet.

Plaats reactie