Zijn nieuwe huis deel 7

Plaats hier je eigen verhalen.
Gesloten
grensgeval
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 17 mar 2014, 21:29
Vul het getal in: 123
Locatie: De Nederlands Duitse grens (dus ben ik nu Nederlander of Duitser??)

Zijn nieuwe huis deel 7

Bericht door grensgeval » di 19 dec 2023, 23:22

Deel 12.

Toen alles klaar was hebben we het bekeken en waren de eerste fietsen die ingekocht waren van een nummer en logo voorzien.
Die konden dan uitgeleend worden.
Joshua was erg blij dat hij een mooi eigen kantoortje had.
Er waren mooie oplossingen gemaakt voor bepaalde problemen.
De rol poort was van een dichte versie voorzien.
Er was een deur naast gemaakt waar mensen met een fiets naar binnen konden.
Er waren veel stopcontacten gemaakt om de fietsen mee op te laden en de eerste elektrische fietsen waren geleverd.
Dit waren de voorbeelden die besteld konden worden.
Ook waren er 3 normale fietsen geleverd als voorbeeld.
De kelder was voorzien van led lampen, een afzuig systeem, nieuwe camera’s en een bewegings- systeem.
De deur kon men met de nieuwe pasjes openen en indien je een elektrische fiets had kon je er zelfs mee het afgesloten deel in om je fiets te laden.
De gene die geen elektrische fiets hadden konden alleen het normale gedeelte in.
De pasjes waren ook om het gebouw in te komen zelfs daar was een scheiding gemaakt tussen kantoor en logistiek personeel.
Het fiets plan zou 2 weken voor de kerst gelanceerd worden en de fietsen zouden het nieuwe jaar worden geleverd.
Bij de lancering van het fietsplan zou ook de fietsen kelder worden geopend.
Dit zou op een vrijdag worden gedaan.
Zo dat vanaf zaterdag alles in het systeem kon worden in gevoerd.
Joshua kreeg in zijn systeem de mogelijkheid om de pasjes toe te wijzen.
Hier zou hij door mij en een collega van ICT mee worden geholpen.
Vanaf die maandag konden ook de collega’s hun fietsen aanmelden voor de inruil.
En de zaterdag zouden de eerste fietsen gebracht kunnen worden.
Uiteraard op afspraak zo dat het niet opeens erg druk zou zijn en Joshua in het werk zou omkomen.
In zijn kantoor stonden tijdelijk 2 pc’s zo dat ik hem die zaterdag kon helpen met inboeken van de fietsen.

De vrijdag dat alles gelanceerd zou worden waren de laatste werkzaamheden klaar en getest.
Het personeel had via de mails en via aankondigingen door gekregen dat iedereen om 14 uur in de grote kantine werd verwacht.
Er zou dan geen vracht binnen komen en ook de toeleveranciers was dat kenbaar gemaakt.
Die vrijdag om 14.15 uur nam de vestigingsmanager het woord.
Hij vertelde van het plan en het nieuwe toegangssysteem.
In de presentatie waren de nieuwe fietsen te zien.
Ook werd er medegedeeld dat de ingeruilde fietsen als leen fiets terug konden komen en via aanvraag bij de beheerder geleend konden worden
En toen de presentatie was gedaan zij hij.
De verantwoordelijke voor het fietsen plan is dhr. J van Mochman.
Bij velen bekend als Joshua.
Hij is ook de beheerder van de fietsen kelder.
Hij zal de eerst week door zijn pleegvader worden ondersteund worden.
De oude parkeergarage is jaren geleden als auto garage afgekeurd omdat hij niet meer aan de eisen voldeed.
De afgelopen weken is deze volledig opgeknapt .
Iedereen die nu met de fiets naar het werk komt kan die vanaf nu in de stalling onder gebouw kwijt.
In de kerstvakantie zal de oude fietsen stalling worden verwijderd.
Ik raad dan ook iedereen aan om zijn of haar fiets van af heden in de nieuwe stalling te zetten.
De fietsen die in de kerstvakantie nog staan zullen worden opgeslagen is de fietsen kelder in een afgesloten gedeelte.
De eigenaar kan deze dan met de sleutels ophalen.
Na 31 maart zullen deze fietsen worden verkocht of in de uitleen bestand worden opgenomen.
In de nieuwe stalling zijn 2 afdelingen gecreëerd.
1 voor elektrische fietsen en 1 voor de normale fietsen.
Iedereen die nu al een elektrische fiets heeft kan dus gelijk toegang krijgen tot deze afdeling.
Laten we nu de fietsen stalling gaan openen.

Joshua kreeg onderweg naar de stalling van veel collega's de felicitaties.
Ook wel wat scheve gezichten want waarom krijg hij die kans en een ander niet.
Voor de deur van de stalling stond het voltallige personeel.
Joshua zijn fiets werd er als eerste naar binnen gelaten.
Hij was ook de enige die al een nieuwe pas had.
Op verzoek van de directie deed Joshua zijn pas voor de lezer en opende de deur.
De deur ging open en toen die sloot drukte ik met de afstandsbediening de roldeur open.
Zo dat iedereen naar binnen kon.
Hier werd uitleg gegeven over het systeem.
Joshua zijn pas was expres voor beiden delen toegankelijk.
Ik kreeg ook mijn nieuwe pas samen met een facilitair medewerker
En mijn pas alleen voor de standaard fietsen.
Dus ging de deur van de elektrische deel niet open
De facilitair medewerker zijn pas was voor een elektrische fiets en kon alleen de deur voor elektrische fietsen in.
Dus was dat ook gedemonstreerd.
Ik drukte weer op het massa ontgrendel knopje en zo kon iedereen rondlopen.
En werd alles uit gelegd.
Joshua had uit het achterste hok de fietsen gehaald die in de presentatie al waren laten zien.
Zo kon iedereen ze bewonderen.
De fietsen waren in 3 verschillende kleuren.
Dit waren de standaard kleuren.
Indien gewenst kon er ook een andere kleur worden besteld.
Iedereen die interesse had kon zich aanmelden en kreeg de flyer mee.
Uiteraard werd er vermeld dat er ook voor de directe gezinsleden een mogelijkheid was om een fiets aan te schaffen.
In div. maten.
Na deze uitleg werd ook verteld dat iedereen door zijn pas de garage kon verlaten.
Via de logistiek of kantoor deur.
Dat werd aangetoond en gedemonstreerd.
Toen dat was gebeurd melde de manager dat iedereen die problemen had met zijn fiets die tegen gereduceerd tarief kon laten maken.
Dit was mogelijk van af maandag tot de kerst en daarna pas weer na januari.
Dit wegens de uitlevering van de nieuwe fietsen.
Indien iemand een lekke band of een probleem had met zijn fiets om weer thuis te komen kon die dat s’morgens bij Joshua melden.
Dan kon hij de fietsen maker inlichten en werd het gemaakt.
Banden plakken van je eigen fiets was de 1e 2 keren gratis daarna koste het 5 euro.
Van de nieuwe fietsen was het het 1e jaar gratis onderhoud en tot 4 jaar beperkt onderhoud.
Volledig volgens de richtlijnen van de fabrikant.
Dit zou allemaal in huis worden uitgevoerd.
Goed als er vragen zijn mogen die nu gesteld worden.
Over het fietsplan kunt u die per mail doen
Over de financiële vragen kunt u dat doen bij de afdeling salarissen.
En om toegang te krijgen tot de fietsen kelder en de juiste afdeling kunt u dat na het ophalen van uw nieuwe toegangspas bij personeelszaken, via het trappenhuis bij Joshua , Mathias en de ICT collega op het nieuwe kantoortje in orde maken.
Helaas werkt het oude toegang systeem niet op de fietsen kelder.
En deze zal na 1 januari ook niet meer werken.
Dus voor iedereen is er een nieuwe pas op naam.
Deze zijn al reeds geprogrammeerd op de afdelingen waar men mag komen.
Blijkt dit niet correct te zijn kan u de oude pas nog gebruiken en op werkdagen tussen 8 en 17 uur bij personeelszaken laten aanpassen.
Van af morgen tussen 8 en 12 kan iedereen die moet werken zijn pas laten instellen op het nieuwe kantoortje.
En de rest van de week van 8 tot 17 uur.
Mensen ik zou zeggen geniet nog even van de borrel en de hapjes buiten in de tent en Joshua ik wens je veel succes in je nieuwe functie.

Iedereen ging de fietsen stalling weer uit via de roldeur.
En toen iedereen weg was sloot Joshua de roldeur en de afdelingen.
Hij kwam ook naar buiten en genoten van de felicitaties.
Buiten kwamen er vragen van collega’s en die beantwoorde we naar behoefte.
Toen alles om 17 uur was afgelopen liepen we via het kantoor gedeelte naar de kelder en sloten Joshua zijn kantoortje af en gingen naar huis.
Thuis glunderde Joshua helemaal.
Hij was nu gepromoveerd en een iets beter salaris.
Ik gaf hem de papieren die ik al eerder had mee gekregen en liet hem die tekenen.
In de papieren stond hij nu niet meer als medewerker inkomende goederen.
Maar als beheerder fietsenstalling en fietsplan.
Zijn salaris was ook aangepast.
Er stond 1 maar in.
Dat was dat als in het eerste jaar er besloten werd of de functie zo als nu gecombineerd werd of eventueel permanent was.
Wij gingen er vanuit dat het een gecombineerde functie bleef.
Maar goed dat zou de tijd uitwijzen.
Joshua tekende het contract en daarmee had hij gelijk een jaar contract.

De zaterdag waren we om 7 uur al op de zaak en Joshua wou graag op de fiets.
Nou dan ga je lekker fietsen.
Ik hoop dat het dan droog blijft.
Hij lachte en zei als het regent heb ik mijn eigen regenpak.
Je eigen regenpak?
Ja van de fietsenmaker gekregen.
En het is geen goedkope.
Maar een degelijk regenpak.

Hij pakte het uit zijn fietstas en liet het zien.
Ik bekeek hem goed en zag staan dat er 2 jaar garantie op lekken was.
Joshua pakte zijn fiets en reed naar zijn nieuwe werkplek.
Ik pakte de auto en we kwamen redelijk gelijk binnen.
Joshua zette zijn fiets in zijn stalling en ik kwam via de kantoor gedeelte naar het kantoortje.
Joshua en ik gingen het kantoortje van hem in.
We hadden beide een bak koffie mee genomen.
Joshua had alle sleutels gehaald en netjes in de juiste kastjes gehangen.
We starten de computers op en even voor achten melde de collega van ICT zich aan de kantoor deur.
Om 8 uur deed Joshua de deur vrij en konden de collega's het voor gedeelte in.
En al snel kwamen de eerste collega’s met hun pas om die te activeren.
De meeste kwamen gelijk daarna hun fiets in de stalling plaatsen.
Er waren tot op heden weinig mensen met een elektrische fiets.
De eerste fietsentoegang heeft de collega van ICT Joshua geholpen.
Maar al snel had meneer het door en ging het bijna vanzelf.
Toen de eerste elektrische fiets aanmelding kwam keek hij op zijn spiekbriefje en voerde de code in.
Het ging Joshua al snel goed af en hij genoot van het werk.
Gelukkig was het allemaal goed geregeld en had hij de eerste week dienst in zijn fietsen stalling.
Uiteraard waren er ook vragen over hoe alles zat.
Wanneer de fietsen voor inruil aangemeld konden worden.
Ik legde het uit dat vanaf maandag de fiets voor inruil kon worden aangemeld.
Er een afspraak werd gemaakt voor de komende zaterdag.
En na inlevering de fiets hier zou blijven.
Een paar collega's vonden dat niet echt handig omdat hun dagelijks op de fiets kwamen.
Dit probleem hadden we even over het hoofd gezien.
Ik stelde voor dat ik dit met de directie zou bespreken.
En voorstelde dat er dan tijdelijk een leenfiets werd mee gegeven.
En na taxatie de fiets wel eigendom was van de zaak maar dan misschien weer mee kon.
Uiteraard was de persoon dan wel verantwoordelijk voor de fiets.
Dit zou een optie zijn.
Hier konden de meeste mee akkoord gaan.
Om 12 uur kwam de laatste hijgend binnen en was blij dat we er nog waren.
Hij was erg vroeg en had middag dienst maar wou zijn fiets wel in de nieuwe stalling kunnen zetten.
Toen de collega zijn pas was geactiveerd en binnen stond sloten we alles af en gingen naar huis.
Zo Joshua en hoe vond je het gaan?
Ja eigenlijk viel het me best mee.
Ja dat vond ik ook.
Je legt de pas op de lezer.
Je systeem leest de pas je veranderd de 2 laatste nullen in de betreffende code.
Accepteert het en als het lampje op de lezer weer groen is, is de pas geactiveerd.
Als de computer de pagina sluit is alles in het systeem bij gewerkt en staat de pasnummer en codering in de lijst.
Die zie je als je de instellingen laat staan als bovenste staan.
Dan controleer je de naam op de pas en als dat klopt kan je de pas terug geven.
En dan werkt alles.
Ja ik had verwacht dat je alles moest opzoeken maar dat valt alles mee.
Maar let op nu viel de drukte wel mee.

Maar maandag word het drukker hoor.
Dan draait inkomend weer en de meeste kantoor mensen komen dan ook.
En dan heb je ook de mensen uit de nacht die graag alles geactiveerd willen hebben en naar huis willen.
Dus ik stel voor om maandag al om half 7 hier te zijn en om 7 uur al de deur open te doen.
Joshua was net als ik, we lagen niet wakker van een uurtje meer.
Dus besloten we dat te doen.
Ik stuurde thuis wel een bericht naar uitgaand dat het stallingskantoor voor hun al om 7 uur geopend was.
Nou Joshua dan gaan we nu weekend vieren.
Ja lekker zwemmen en daarna de sauna in.
Ja goed idee.


Thuis stuurde ik de mail via het systeem en sloot toen de pc weer af.
We genoten samen van het zwembad en de sauna.
Ondertussen was Joshua er aan gewend en bleef de hele 15 minuten in de sauna.
En we deden 3 sessies achter elkaar.
En de avond vermaakte we ons met een goede film uit mijn verzameling.
Zondag belde Annemiek me of ik nog een pasfoto van Joshua had.
En vroeg of hij bepaalde dingen niet at.
Ik zei meid doe een normaal iets met kerst en geen exotisch vlees.
Nee hallo ik heb geen geldboom.
Nee mijne is ook niet uitgekomen.
Nou dan Mathias.
Ik doelde meer op spruitjes en bepaald vlees.
Zo ver ik weet lust Joshua alles en zo niet ja jammer is het risico.
Voor mij hoef je zo als je weet geen vis te doen.
Nee dat hoeft voor mijn vrouwtje ook niet.
Die houd er net als jij niet van.
Maar jij hebt een officiële pasfoto van hem?
Ik zei natuurlijk en dacht dat ze die nodig had voor de kerstkaart of dossier.
Ze kwam hem halen en verdween weer.
Joshua was toen aan zijn huiswerk bezig en had niets door.
Ik was erg blij dat hij netjes zijn huiswerk deed en het naar zijn zin had op het werk.

De maandag waren we vroeg op het werk en haalde een bak koffie.
Even voor 7e kwam er een chauffeur kloppen.
Ik kende hem en ontsloot de deur.
He collega zei ik wat kunnen we voor je doen.
Ja ik zag in de mail dat vanaf zaterdag de nieuwe stalling open was.
Ja klopt zei ik.
Ja ik ben sinds kort op de fiets en ja ik wil ook graag mijn fiets stallen.
Heb je al bij PZ je nieuwe pas gehaald?
Nee nog niet moet dat dan?
Ja sorry mijn pleegzoon kan alleen met de nieuwe passen de toegang er opzetten.
O is je pleegzoon de nieuwe beheerder?
Leuk voor hem.
Joshua kwam even kijken en de collega feliciteerde hem.
O en PZ is pas om 8 uur aanwezig.
Ja klopt.
Eh vraagje kan ik vragen of ze mijn pas bij jou afgeven?
En dat je hem dan vanavond geactiveerd bij mij afgeeft?
Ja kan dat straks even vragen ja.
Moet je ze even bellen en ik vrees dat dat voor meer collega’s zou gelden.
Zeker de collega’s die binnenland rijden.
Is goed Mathias ik kijk wel wat ik kan regelen.
Hij vertrok weer.
Om even over 7e kwam de volgende collega met dat probleem.
Ja de chauffeurs moeten om half 8 wegrijden.
Joshua hielp die collega en wist nu wat hij moest doen.
En zo ging dat even door.
Na half 8 was het even rustig en om kwart voor 8 kwamen de eerste collega's van kantoor.
Toen begon de drukte en om even over 8 kwam de jongen van ICT even snel de 2e paslezer installeren.
Dan konden we met 2 personen tegelijk werken.
Om 9 was de rust wedergekeerd.
Ik liep naar boven en ging even langs PZ.
Legde het probleem voor en hun begrepen het.
Ze zouden de chauffeurs een bericht sturen dat woensdag om 7 uur er iemand zou zijn voor hun passen uit te geven.
Die moesten net als de andere ingesteld worden.
En of wij dan woensdag weer een uurtje eerder wilde beginnen.
Ik zei geen probleem we doen dat wel.
Toen ging ik naar boven en bij de vestigingsmanager legde ik het probleem van de fietsen voor.
Hij ondernam gelijk actie en binnen 10 minuten was het geregeld dat er zaterdag iemand aanwezig zou zij voor de taxatie.
Dan konden de papieren in orde worden gemaakt en maandag de fiets ter reparatie en merking worden gedaan.
Zo dat maandag avond de fiets weer mee kon als leen fiets.
Dat was op zich de beste optie en zo hield de persoon de fiets tot zijn nieuwe fiets was geleverd.
Uiteraard zou de eventuele schade wel door hem betaald moeten worden.
Ik bedankte hem en liep terug naar Joshua zijn kantoor.
Ik nam koffie mee op de weg er naartoe.


Deel 13.

De rest van de dag waren we druk bezig met de afspraken voor de zaterdag.
En op z’n tijd(rond de pauzes) kwamen collega’s langs om hun nieuwe pas te activeren.
En ondertussen liep de fietsen stalling langzaam vol.
Rond 2 uur werd het weer even druk met de middag shift.
En weer hadden we beide paslezers nodig.
Joshua bleef maar schakelen tussen het afspraken scherm en de pasjes.
Ik pakte 2 papiertjes tussen de werken door en schreef snel op de ene pasjes en de andere afspraken.
Plakte die tussendoor op de ramen.
Ik deed de pasjes en Joshua kon dan de afspraken maken.
Joshua had gezien wat ik deed en was blij dat hij niet meer hoefde te schakelen.
En dit systeem werkte goed.
Na 3e was de drukte weer even weg en heb ik nette papiertjes gemaakt.
Ik was blij dat er bij de bouw al 2 kleine balies waren gemaakt.
Dit maakte het een stuk makkelijker.
Ondertussen was zelfs de manager al langs geweest en had ons zien werken.
Hij stak een duim op en liep weer door.
Toen hij terug kwam had hij 3 bekers koffie bij zich.
Joshua liet hem binnen via de kantoor deur.
Hij gaf ons de koffie en vroeg hoe het ging.
Ja goed geloof ik.
Veel inruil afspraken al.
Ik heb weinig ruimte meer zaterdag.
O ja echt?
Ja nog 8 plaatsen en dan is de dag tussen 9 en 17 uur vol.
O wouw zei hij.
Dat betekend dat er al 88 aanmeldingen zijn.
Klopt en dan hebben we geen pauze.
Mag ik even kijken in het systeem zei hij.
Hij logde mij uit en logde zelf in.
Hij keek in de lijst met aanmeldingen en zei nou hou je hart maar vast.
Er zijn tot op heden al bijna 200 aanvragen in gediend.
Ik kan nog niet zien wie er ook inruil doet maar ga er van uit dat 75% dat doet.
Dat betekend dat we nog een extra dag moeten plannen.
Dat had ik niet verwacht eerlijk gezegd.
Nu hebben we hier 2x zo veel plek als in de oude fietsenstalling .
Maar het oude aantal was is gebaseerd op 50 % van de 500 man die hier tegelijk werkt.
En de stalling stond eigenlijk nooit helemaal vol.
Maar ja dat was wat ik zag.
En hoeveel motivaties heb je nu al verwerkt?
Joshua zei er zijn nu bijna 300 pasjes totaal geactiveerd.
O wouw dat zijn er een hoop.
Ja de stalling word goed gebruikt zo als we zien.
Ja zeker een goed idee eigenlijk.
Kijk we hebben dik 600 plekken.
En daarvan zijn er 200 voor elektrische fietsen.
Nou ja we gaan het zien.
Het succes is er dus zeker.
O ja ik zag net dat jullie om half 7 al hier waren.
Ja klopt voor de shift wissel van nacht en vroeg.
Ach ja slimme mannen.
Maar die extra uren kan je gewoon in voeren hoor.
En als jullie tot half 7 vanavond blijven geen probleem.
O ja de fietsen van Joshua zijn door de zaak al betaald aan de collega’s.
He dat zou ik van de week met de collega's regelen.
Nee niet nodig we hebben de taxatiewaarde aan hun betaald.
En dat was in 1 geval meer dan wat hij er voor vroeg.
Nou dank u wel zei ik.
Geen dank jongens je zal genoeg kosten hebben gehad aan Joshua.
Nou ja niet specifiek en ik had het in gecalculeerd.
Maar toch we hebben allang gemerkt dat het net als jij een harde werker is Mathias en dat willen we zo belonen.
Dus zie het als welkom cadeautje voor Joshua.
Natuurlijk was het een gok om hem aan te nemen.
Maar ik ben op jou verhaal afgegaan en dat was een goede gok.
De manager sprak nog gezellig met ons tot het weer drukker werd.
Toen vertrok hij weer en hebben wij de collega's geholpen.
Even voor half 7 was de laatste langs geweest en hebben we alles afgesloten.
En zijn lekker naar huis gegaan.

De dinsdag was een stuk rustiger.
Wel is er een 2e zaterdag aangeplakt om de fietsen te laten taxeren en in te nemen.
Sommige collega’s waren het er niet mee eens maar de 1e zaterdag was echt vol.
Helaas maar waar.
Dat werd die zaterdag echt door werken om de 5 minuten zou er een fiets worden aangeboden.
En de woensdag was het in het begin druk.
Dat kwam door dat PZ de ochtend chauffeurs hun nieuwe pasjes had gegeven en die nu hun fiets toegang hadden.
Toen het 8 uur was keek ik even hoeveel pasjes er waren geactiveerd en schrok toch wel even.
Er waren ondertussen meer pasjes geactiveerd dan er plekken waren.
Ik onthield de aantallen en vroeg of Joshua het even een uurtje alleen kon.
Ja hoor als het zo rustig blijft als gister wel.
Mooi ga ik even naar boven.
De manager liet me binnen en ik zei dat er ondertussen 796 pasjes actief waren.
Zo dan dat is een hoop.
Ik ga er vanuit dat die niet allemaal tegelijk komen want dan zijn er plaatsen te kort.
Ja zeker.
We besloten het aan te kijken en indien nodig extra plaatsen te genereren.
Dit was mogelijk door het 2e deel van de garage ook bij de stalling te trekken.
Wel zou er dan flink wat werk gedaan moeten worden.
Ook bespraken we in het kort even of het nodig was dat Joshua zijn gehele dienst in het kantoortje moest blijven.
We gingen er van uit dat ondertussen de meeste pasjes geactiveerd waren.
En momenteel was er niet echt veel meer te doen.
Dit zou binnen 1 maand geëvalueerd worden.
Dan zou de kerst ook voor bij zijn en de fietsen in grote lijnen uitgeleverd.
Ik ging weer naar Joshua zijn bureau en daar hebben we de rest van de dag door gebracht.
De rest van de week was het rustig en maakte we ons klaar voor de zaterdag.

De zaterdag waren we om 8 uur aanwezig.
Er waren 2 witte schermen opgehangen waar de fietsen voor gefotografeerd werden.
Tussen de 2 schermen was een tafel gezet waar de taxateur zat.
Er waren nummertjes die aan de fiets werden gehangen met een strookje welke de taxateur invulde met de waarde.
De mensen hadden een nummer gekregen bij aanmelding en op die volgorde werd alles gedaan.
Het nummer werd afgeroepen.
Dat nummer kwam naar de 1e tafel.
Daar hing een collega een nummer aan de fiets.
En gaf het 1e strookje aan de eigenaar.
Dan liep de persoon door naar de aangewezen scherm.
Daar stond een collega die de fiets fotografeerde.
Dan liep je naar de taxateur.
Die bekeek de fiets en gaf een waarde.
Dat vulde hij in op het 2e strookje en gaf die aan een van ons.
Wij vulde de gegevens in het systeem samen met de foto en waarde bepaling.
Dan printen we het formulier uit en gaven het aan de eigenaar.
Als die akkoord ging moest hij op het tekenbordje zijn handtekening zetten en gebruikte we zijn pasje als 2e bevestiging.
Indien de fiets achterbleef ging hij naar het hok voor eventuele reparatie.
Als de fiets weer mee ging werd er een leen overeenkomst opgemaakt.
Een assistent fietsen maker spoot met een mal het logo op een bepaalde plaats en kon de fiets mee.
Er zat een goede structuur in en kon binnen de 5 minuten worden gedaan.
En zo zou het precies uitkomen.
We begonnen om half 9, toen alles stond was er iemand van de catering die koffie en koeken had voor ons.
En voor de mensen die de fiets kwamen brengen was er ook koffie.
Om 9 uur begonnen we met de operatie en het liep gesmeerd.
Om 10 uur waren de eerste fietsen al gespoten en een aantal in het hok geplaatst.
2 fietsen waren in principe waardeloos.
De eigenaren kregen daarom ook geen waardebepalingsformulier.
Wel hebben deze een afstandsverklaring getekend.
De fietsen werden apart gezet en eventueel gebruikt voor onderdelen.
Om 12 uur was het 1e hok vol en zijn we aan het 2e hok begonnen.
Ondertussen hadden we al 7 fietsen staan waar afstand van was gedaan.
En 1 collega had het verkeerd begrepen.
Die had alle fietsen uit zijn hok mee genomen.
Die kwam met dik 13 fietsen aan zetten.
We hebben aangeboden de aanhanger in het elektrische fietsen deel te zetten en de taxateur er later naar te laten kijken.
We hebben de fietsen dan ook niet van een eigen nummer voorzien maar alles als 1 nummer.
Er was tussen door gelukkig tijd om een broodje te eten.
Om 17 uur kwam de laatste binnen.
We waren blij dat het voorbij was.
Wat een dag was dat.
Een aantal fietsen was weer uitgegeven als leen fiets.
Er waren 21 fietsen die als waardeloos waren bestempeld(minder dan 25 euro).
En 2 hokken vol met ingenomen fietsen.
De fietsenmaker zei ik ben blij dat er een werkplaats is waar de fietsen opgeknapt kunnen worden.
Maar goed daarnaast scheelt het een hoop heen en weer rijden.
We sloten alles af en toen kwam de manager langs.
Die zag het resultaat en zei mannen wat een werk hebben jullie verzet zeg.
Hij gaf ons complimenten en bood ons een diner aan in een plaatselijk restaurant.
Dat hadden we wel verdient.
We logde uit het systeem en sloten het kantoor van Joshua af.
De hele groep ging mee naar het restaurant en we genoten van een goede maaltijd.

De maandag kwam de fietsen maker met 3 collega’s en een aanhanger.
Die zette we bij de werkplaats.
En hun hebben fiets voor fiets na gekeken en opgeknapt.
Toen was het al duidelijk dat we veel fietsen hadden die er goed uitzagen.
Er moest een selectie worden gemaakt.
Intern was besloten om maximaal 50 fietsen te houden als leen fiets.
En de rest zou worden verkocht of weg gegeven.
De fietsen maker had 3 dagen nodig om de eerste fietsen op te knappen.
Gelukkig was er besloten om geen enkele fiets te merken.
De fietsen die in 1e instantie als leen fiets werden bestempeld kwamen in een aparte ruimte.
De andere in een 2e ruimte.
Zo hadden we weer ruimte voor de volgende zaterdag.
Gelukkig was er besloten om nog 3 jongens in te zetten om alles nog beter te laten verlopen.
Deze jongens zouden normaal de trailers schoon maken.
Maar werden nu ingezet als assistenten in de fietsen stalling.

De zaterdag zelf was koud en vochtig dus was er in de garage een aantal kachels neer gezet.
Het bedrijf had een 2e koffie hoekje gecreëerd.
En het liep nog beter dan de zaterdag er voor.
Mede door de hulp van de 3 jongens die nu al het verplaats werk deden.
De persoon die zijn aanhanger met fietsen had achtergelaten kwam ook langs en kreeg een prijs voor alle fietsen in 1 keer.
We wisten toen we ze zagen al dat de meeste niet veel waard waren.
Maar alles bij elkaar had het een leuk bedrag opgeleverd.
Veel fietsen waren als onderdelen donor bestempeld en hij had al bij aankomst gezegd dat de fietsen en mooie bestemming moesten krijgen.
Hij zei ik doneer de vergoeding voor de fietsen aan een instelling in de regio en de zaak had dat bedrag dan ook verdubbeld.
En de fietsen zouden worden opgeknapt zo ver mogelijk.
En ook aan die instantie worden gesponsord.

Al met al had de fietsenmaker de week er na weer 3 dagen nodig om alles op te knappen.
En donderdag waren er bijna 60 fietsen als leen fiets bestempeld.
Het managers team kwam ook langs en alle als leenfiets bestempelde fietsen werden uitgestald.
Er werd een 2e selectie gemaakt en totaal kwamen er 52 fietsen uit de bus die als leen fiets in het bestand kwamen.
De vrijdag werden er van de overige fietsen een selectie gemaakt.
En in 3 delen verdeeld.
De goede fietsen werden verkocht bij de fietsen maker.
De iets mindere als donatie aan een 4 tal instanties
en de rest werd als voorraad gehouden.
Van alle fietsen die als donor waren afgegeven waren er nog 2 frames over die slecht waren.
Samen met wat oude kapotte onderdelen werd dat afgevoerd als schrot.

Vrijdags was de kerstborrel en werden door de directie wat hoogte punten op tafel gegooid.
Onder andere het geslaagde idee voor een fietsen plan.
De jubilarissen van dat jaar en komend jaar.
De huwelijken en verlovingen van afgelopen jaar
De geboortes en nieuwe collega’s van dat jaar
En als afsluiter van de speech de collega’s die ons waren ontvallen
2 collega's op het werk tijdens een ongeval.
1 collega die al tijden ziek was en 1 collega die in de slaap was gebleven de directie vroeg 2 minuten stilte om deze te herdenken.
Na de 2 minuten stilte riep de directie de familie van de om gekomen collega’s bij zich.
Ze kregen het kerstpakket wat voor hun geliefde was overhandigd samen met de garantie dat dat de komende 5 jaar zo zou blijven.
Uiteraard was dit in overleg gegaan met hun.
De familie van de al tijde lange zieke collega en die in zijn slaap was overleden had besloten het bedrag aan waarde over te laten maken aan een specifiek doel.
Uiteraard werd dat symbolisch overgedragen aan de instantie door middel van een cheque.
Daarna kon iedereen elkaar fijne dagen wensen en een goed uit einde.
De datum van de personeelsnieuwjaarsborrel werd ook bekend gemaakt en zo was het grootse deel van het jaar voorbij.
De kerst dagen waren we gesloten van 24 december 12 uur tot 26 december 16 uur, op 31 december en 1 januari werd er ook niet gewerkt.
Op 2 januari werd iedereen weer op het werk verwacht.
Om 8 uur zou de eerste shift weer beginnen.

De zaterdag zijn we naar Joshua zijn oude baas gegaan en hebben daar zijn kerstpakket opgehaald.
Ook lagen er nog div. dingen voor hem van collega’s en de directie.
Dat hebben we allemaal mee genomen en thuis en plek gegeven.
Het leukste vond ik de miniatuur van een transport bedrijf wat onderdeel was van hun.
Dat werd op Joshua zijn kamer boven zijn bureau op de plank geplaatst.
Dat was de 2e model wat hij had.
Laat ieder in zijn waarde,
Groot of klein,
Iedereen mag er zijn

Gesloten