Geheim deel 12 - Laatste deel!!

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
Raymonm
Berichten: 94
Lid geworden op: za 11 apr 2009, 13:09

Re: Geheim deel 12 - Laatste deel!!

Bericht door Raymonm » zo 19 jul 2009, 19:35

Dag Cor,

Hetgeen je schrijft raakt voor mijn gevoel noch kant, noch wal. Het verhaal is goed geschreven, het einde is goed geschreven. Het is geschreven zoals de schrijver het wil. Klaar, basta.

Hetgeen ik zou willen, staat niet ter discussie. Hetgeen jij stelt, dat als het plotsklaps een goed einde zou treffen dat het verhaal dan zo uit een verpleegsterrommantje zou komen vind ik schande dat je dat zou stellen. Daarmee ondermijn je de kwaliteit van de schrijver.

Als voorbeeld geef ik aan dat je eens zou moeten voorstellen hoe het zou zijn om in een gesprek te zitten. Dan kan een woord, een zin, een discussie je hele standpunt veranderen.

Als ik het zo bij elkaar neem, dan zeg je dus eigenlijk het volgende:
Een goed einde van dit verhaal zou niet kloppen, het staat gelijk aan de kwaliteit van een verpleegterromannetje.

Hierbij houd je dus geen rekening met hetgeen er in het verhaal"zou kunnen spelen"

Dat vind ik een kwalijke zaak, de schrijver kan er een hele andere draai aangeven. (met mogelijk een happy ending) Je gaat deze keer erg kort door de bocht. Het is dat ik je beter ken, maar anders zou ik denken: Typisch gevalletje van de klok horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt.

@bas, weest niet bang, Cor en ik kiften al jaren, dat kunnen we goed hebben. We verschillen vaak van mening, het gebeurd weinig dat we het met elkaar eens zijn. Maar ook die momenten zijn er geweest.

Om dan terug te komen op wat jij schrijft Oliver, dat Daan het een slap einde vind, ik kan me er niet in vinden. Wel is het zo dat je anders wat sterkere slotdelen hebt, waar een heleboel in duidelijk word, en dat er op die manier dingen uit het verhaal duidelijk worden.
Dat was naar mijn mening mooier geweest. Je had het anders kunnen schrijven. , wat niet wegneemt dat het een goed geschreven verhaal is. Het is een open einde, wat mooi is, maar in dit geval had ik het persoonlijk liever anders gezien.

Voor de duidelijkheid, ik schrijf hier mijn mening op, als reactie op onder andere die van Cor, ik heb niet de intentie om wie dan ook negatief af te schilderen. Als er commentaar op is, laten we dan niet op het forum gaan moddergooien, maar stuur een PM of een emailtje.

Gr,
Ray.

cor van dongen
Berichten: 322
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 23:39

Re: Geheim deel 12 - Laatste deel!!

Bericht door cor van dongen » zo 19 jul 2009, 23:06

Hoi jongens (Oliver, Ray en Bas),

Zulke heftige reacties na het einde van een verhaal had ik niet verwacht, maar het is wel een heel aardige discussie.
Misschien moet ik een en ander uitleggen. Iedereen lijkt te vallen over de term "keukenmeidenroman". Zo heb ik echter nog nooit een verhaal van Oliver gekwalificeerd hoor en het lijkt me sterk dat ik dat ooit zal doen. Ik heb ook helemaal niks tegen een happy end. Zoals hij zelf zei, heeft hij er een aantal geschreven, die heel positief eindigden en waar alle lezers, inclusief ik, blij mee waren.

Belangrijk lijkt het mij dat het verhaal psychologisch goed is opgebouwd en ook het einde daarbij past. Als er allerlei verschrikkelijke dingen gebeuren bij wijze van spreken en er moet kost wat kost via een Deus ex Magina een happy end aan gebreid worden dan noem ik dat een keukenmeidenromannetje, en dat heeft niets met verpleegsters (of verplegers) te maken hoor Bas, ook al komen ze er vaak in voor. Jouw "logica" en humor bezorgen mij trouwens best veel plezier. (Dat het verhaal eindigt met het laatste hoofdstuk was een heel mooie).

En Ray, natuurlijk kunnen wij het heerlijk oneens zijn over allerlei onderwerpen (denk maar eens aan het wel erg late ziekenhuisbezoek van de hoofdpersoon aan zijn geliefde), maar met modder gooien wij nooit, en dat hoeft dus ook niet persé in een persoonlijke mail. Volgens mij zijn er trouwens ook best wel lezers die zitten te gniffelen als ze onze bijdragen lezen. Met genoegen heb ik je referaat gelezen, ook al kan ik niet altijd alles volgen, omdat jouw invalshoek anders is dan die van mij.

Wat de reacties betreft heeft de schrijver zelf ook een duit in het zakje gedaan, en ik stel me voor dat Oliver met een satanisch genoegen het vuurtje verder heeft opgestookt door de reactie van Daan aan te halen, die het einde wat flauw noemde. Ik heb trouwens nog eens over dat einde zitten mijmeren. Dat er sprake zou zijn van een open einde, zoals verschillende mensen - inclusief de schrijver zelfs - zeggen, waag ik te betwijfelen. Als je afspreekt over 10 jaar een gepassioneerde relatie weer op te nemen, dan weet iedereen dat zoiets niet serieus kan worden genomen, dus dan beëindig je de relatie alleen zonder scène en misschien op niet zo'n pijnlijke manier als anders het geval zou zijn.

Lieve groeten voor allen (ook voor het gevogelte)
:D
Cor
Laatst gewijzigd door cor van dongen op ma 20 jul 2009, 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Oliver
Beheerder
Berichten: 823
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: Geheim deel 12 - Laatste deel!!

Bericht door Oliver » zo 19 jul 2009, 23:43

Dat ik de reactie van Daan hier neerzette was niet om op te stoken hoor, ik vond het niet meer dan eerlijk om die kritische reactie in het gastenboek van de site hier ook in het forum te zetten.

Als er kost wat kost na verschrikkelijke gebeurtenissen toch een goed einde aan gebakken moet worden, dan ben je slecht begonnen met het schrijven van het verhaal. Ik had dit einde al in mijn hoofd voordat ik begon met alles op 'papier' te zetten. Daar werk je naar toe, daar bouw je op. Als ik een happy end in gedachten had gehad waren dingen heel anders gelopen.

bas
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 07 dec 2008, 02:17

Re: Geheim deel 12 - Laatste deel!!

Bericht door bas » ma 20 jul 2009, 00:41

jeumig, sommige commentaren zijn bijna langer als het hele verhaal zeg. laat ik dan in het heel kort wat punten op papier zetten (papier? wat is dat nou weer?).
1. Cor en Ray. hebben jullie al eens een verhaal geschreven (dit is absoluut niet sarcastisch bedoeld hoor)
2. en 10 jaar wachten op het vervolg? is wel heel lang zeg. volgens mij zou er best wel eens een vervolg op Lau, Luc en Terence kunnen komen............
3. Oliver, op welk boek is jouw naam ook al weer gebasseerd? (ik dacht iets met kraanvogels maar kan het niet vinden)
4. En de belangrijkste vraag! duik je onder met de verpleger of het verpleegstertje? of komt er gauw weer een nieuw verhaal??

groetjes Bas

Hans Bernard
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 07 dec 2008, 01:13
Vul het getal in: 0
Locatie: Heemskerk

Re: Geheim deel 12 - Laatste deel!!

Bericht door Hans Bernard » ma 20 jul 2009, 00:53

Hoi,

Zoals gewoonlijk (want daar gaat het op lijken) ben ik het helemaal eens met Bas.

Verder maak ik van deze gelegenheid gebruik om jullie te vertellen dat de nickname Hajebas ter ziele is
en ik mijn verhalen voortaan publiceer onder mijn eigen naam Hans Bernard (de achternaam is de naam van mijn moeder).
Na kostschool en FLORIS volgt over enkele weken het nieuwe verhaal: SJOERD.

Voor iedereen een hartelijke groet, Hans

retah
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 01:17
Vul het getal in: 0
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Geheim deel 12 - Laatste deel!!

Bericht door retah » vr 24 jul 2009, 22:51

Laat je niet gek maken Oliver, het is juist leuk om al deze verschillende meningen te zien verschijnen. Het betekend dat het verhaal vele en verschillende emoties oproept en dat geldt voor ieder van ons. Ik vind het open einde goed gekozen en natuurlijk heeft het bij mij ook een reactie gegeven, maar nadat ik het even laat bezinken ben ik het toch eens met jouw verhaal en de afloop daarvan. Maar misschien is het idee "Friso tien jaar later"niet zo vreemd. We zien wel. Bedankt voor dit mooie verhaal en ik ben eind september weer thuis dus hoef ik niets te missen van jouw schrijfkunst. Lieve groetjes, Henk H

guido
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 27 jul 2009, 13:32

Re: Geheim deel 12 - Laatste deel!!

Bericht door guido » ma 27 jul 2009, 13:49

Hee Olv, hoi andere lezers!

Mijn respect voor dit verhaal, Je hebt jezelf overtroffen, ik ben het dan ook niet met andere forumbezoekers eens dat het een slecht of open einde is, het is het einde dat bij dit verhaal hoort. De ooit zat er het hele verhaal al aan te komen, in eerdere delen werd er ook al over gesproken. En natuurlijk zal die ooit nooit plaatsvinden, maar hij staat symbool voor Friso, met zijn praatjes, zijn eromheengelul, zijn eigen lot verzachtend.

Ik zou het ook geen ongelukkig einde noemen voor Ruben, Hij heeft een leuke relatie gehad, maar het werkte niet, hij heeft zich eroverheen gezet, en is nu al bezig met de volgende. Hij beseft dat het niet kon werken. Voor Friso is het wel een ongelukkig einde, dat is jammer, maar voor een deel ook zijn eigen schuld, en dat is waar het verhaal eigenlijk over gaat. Hoe een relatie niet kan werken omdat Friso het voor zichzelf verpest. Zijn familie zou Ruben echt wel accepteren, Jort heeft het ook gedaan, (overigens Vind ik Jort een uitstekend neergezet karakter) maar Friso verpest het alsmaar voor zichzelf omdat hij moeite heeft met de waarheid vertellen. (ondanks zijn praatjes, kwam Friso ook heel lief over hoor)

Al met al vond ik het een sterk verhaal, mooi geschreven, veel spannende wendingen, en ik denk dat iedereen hier een vriend als Hessel zou willen hebben. (en het is ook nog eens totaal anders dan je voorgaande verhalen)

Natuurlijk heb ik je op msn zoals altijd ook mijn kritiekpunten gegeven, maar die zal ik hier niet plaatsen.

Je trouwe proeflezer,
Guido

Ps. Wanneer een volgend verhaal? :D

Dolphinboy
Berichten: 36
Lid geworden op: di 23 dec 2008, 22:23
Vul het getal in: 0
Locatie: Apeldoorn

Re: Geheim deel 12 - Laatste deel!!

Bericht door Dolphinboy » wo 05 aug 2009, 11:43

Hoi allemaal,

Zo heel erg vaak reageer ik niet op de verhalen van Oliver. Niet dat ik die niet lees want dat is toch wel het belangrijkste van mijn komst hier. Ook dit deel van geheim vind ik prachtig geschreven. Deze reactie schrijf ik omdat ik vind dat er maar heel weinig wordt in gegaan op de reactie van Daan. (geplaats door Olliver)

Die schrijft dat hij het een heel slap en open einde vind. Dat het een heel erg open einde is, ja dat is absoluut waar. Het laatste deel van Geheim beslaat tenslotte een ruimte van een jaar. Maar vraag je het eens anders af. Iedereen kan zijn eigen invulling geven aan het einde. Voor de één zullen de gebeurtenissen zoals beschreven in alle 12 de delen een absoluut einde betekenen van de relatie tussen deze twee mensen simpel omdat er teveel begraven ligt in hun verleden voordat ze elkaar kenden. Voor de ander zijn alle mogelijkheden nog open. Het fijne van de grote punt die Olliver heeft geplaatst is dat ieder dit voor zichzelf nu kan uitmaken. Geen boze klanken van mensen die uit eigen ervaringen nu al vinden dat de relatie gedoemd is bij voorbaat. Geen boze klanken van mensen die vinden dat olliver hier een slecht verhaal heeft neergezet.

Als dit verhaal aan iedereen iets duidelijk maakt is dat Olliver zijn verhalen schrijft vanuit het leven zoals het morgen jou en mij kan overkomen. Laten we dit met zijn allen respecteren en laat iedereen zijn eigen einde aan dit verhaal geven zoals zij vinden dat het einde moet zijn. Niks geen 10 jaar of 5 jaar later waarin alle verwachtingen die we nu allemaal voor onszelf in gedachten hebben te niet worden gedaan. Laten we nu eens zelf nadenken hoe vergevingsgezind wij zouden zijn geweest als deze gebeurtenissen in de eigen familie hadden plaatsgevonden. Laten we op die manier ons eigen einde schrijven in ons hoofd. Misschien leren we er dan met zijn allen nog eens wat van zonder dat we elkaar beschuldigen van een "Keukenmeid, Margriet, En verplegersromantje". It's just Life zoals het iedereen kan overkomen.
Who Ever You Are, Whatever U Do Just Be Yourself

Oliver
Beheerder
Berichten: 823
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: Geheim deel 12 - Laatste deel!!

Bericht door Oliver » wo 05 aug 2009, 19:37

Dolphinboy schreef: Laten we dit met zijn allen respecteren en laat iedereen zijn eigen einde aan dit verhaal geven zoals zij vinden dat het einde moet zijn. Niks geen 10 jaar of 5 jaar later waarin alle verwachtingen die we nu allemaal voor onszelf in gedachten hebben te niet worden gedaan.
Zeg, je maait nu wel de mogelijkheid voor een nieuw vervolgverhaal voor mijn voeten weg.
:D

Nee, da's gekheid. Ik denk dat je gelijk hebt, iedereen mag bij zichzelf nagaan hoe het allemaal het beste kan aflopen na die (ongeveer) 10 jaar in de eigen fantasie. En bij zichzelf te rade gaan; 'wat zou ik zelf gedaan hebben?'.

Bedankt voor je mooie reactie! ;)

Plaats reactie