MORGENSTER

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
DomiNiC
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 02:41
Vul het getal in: 123
Locatie: Somewhere under the rainbow

Re: MORGENSTER

Bericht door DomiNiC » vr 29 sep 2017, 23:06

Woede.
Opgekropt, omdat je er niets mee kan.

Weinig woorden zeggen zo veel.
Weinig woorden zijn zo geladen.


Mooi om te lezen dat het verhaal in zekere zin interactief is.

Dank je, Lucky.
Tot het volgende deel, schrijfze.

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: MORGENSTER

Bericht door Lucky Eye » za 30 sep 2017, 10:38

Hoi DomiNiC!

Bedankt voor je reactie.

Je zegt het heel erg mooi. Dank daarvoor.

Soms kunnen weinig woorden heel veelzeggend zijn. En ... tegelijkertijd heb ik er als schrijver soms zo heel veel nodig ;)

Dat interactieve (dat ik met - gedeelten van - reacties van lezers hier op het Forum iets gedaan heb) is helemaal nieuw voor mij. In dit geval zijn er dingen duidelijker geworden en dat was beter voor het verhaal.

Groeten en een goed weekend gewenst!
Lucky Eye

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: MORGENSTER

Bericht door Sjack013 » zo 08 okt 2017, 13:16

Lucky Eye, jij hebt het me moeilijk gemaakt! Normaliter reageer ik spontaan na het lezen op jouw hoofdstuk. Nu moest ik toch hierover nadenken. De methode van werken van Jocelyn ken ik niet. Als voormalig hulpverlener ken ik diverse methode's om iemand tot een gesprek te ondersteunen. Maar dit? Het hangt tussen een open gesprek en een hypnose gesprek in. Heel vreemd vond ik dit.
Enfin, je bent nooit te oud om te leren, mocht deze methode bestaan.
Ik ben bang dat Richard in z'n enthousiasme te snel tegelijk wil en dat lijkt me zeer riskant. Ik snap dit wel. Als je merkt dat je door gesprekken "ontdekt" dat je meer weet dan dat je dat beseft, wil je doorgaan. Maar ja, wie het onderste uit de kan wil........

Daarnaast gaf je aan in antwoord op DomiNIC, dat je nu experimenteert met "interactie" met lezers. Ook dat vind ik riskant. Je loopt de kans dat je jouw verhaal gaat afstemmen op de "grillen" van het lezerspubliek, waardoor het niet meer te volgen is. Ik kan me wel voorstellen dat opmerkingen en reacties van lezers kunnen leiden te verbetering/verduidelijking van jouw verhaal en dat je dat meeneemt in het verhaal, maar daar moet het wel ophouden. Dit moet niet leiden tot herschrijving van hoofdstukken of zo.

Lucky Eye, bedankt weer voor dit deel en tot de volgende week,

Sjack

Oliver
Beheerder
Berichten: 821
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: MORGENSTER

Bericht door Oliver » zo 08 okt 2017, 18:23

Hoi!

Halverwege een verhaal op het idee komen om het een beetje "interactief" te maken lijkt me niet verstandig. Het zou kunnen hoor, maar je moet wel heel erg oppassen dat je het overzicht niet verliest. je hebt toch een verhaallijn in je hoofd zitten, en je moet uitkijken dat de interactie niet dingen scheef trekt, waardoor het uit balans raakt en sommige dingen niet meer logisch over komen.

Toch lijkt het me wel eens interessant om te doen. Eén deel online zetten, en reageer maar met zijn allen! :D
Daar dan weer deel 2 op baseren, etc etc.
Geen idee of het zou werken....

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: MORGENSTER

Bericht door Lucky Eye » di 10 okt 2017, 15:56

Hoi Sjack!

Spontaan of niet, ik ben blij met jouw reactie, Sjack!

Cognitief interview is een bestaande methode. De definitie die ik op internet vond (bron helaas niet genoteerd) luidt als volgt: "Methode om ooggetuigen zich dingen beter te kunnen laten herinneren. De behandelaar stelt gerichte vragen terwijl de getuige zich zoveel mogelijk ontspant. De behandelaar vraagt specifieke dingen. Bijvoorbeeld om de getuige te laten herinneren wat voor dag het was (weer en zo) en waarom hij dit zo goed nog weet."
Veel van de dingen die ik in mijn verhalen noem bestaan. De Jan van Nassauweg in 'Blanco' bestaat evenals de plaats waar het kasteeltje ligt net na 't Harde. Ook in mijn vakantieverhalen komen plaatsen voor die echt bestaan.
Al schrijvend geleerd dat ik geen onzin moet verkopen. Een collega-schrijver liet me in deel 2 van 'Blanco' weten dat ik de plank volledig missloeg op een gegeven moment. Hij had verstand van de medische wereld, ik niet. Vanaf dat moment ben ik meer gaan opzoeken en kwam ik er niet uit dan hield ik dingen heel bewust vaag.
Daarom laat ik Jocelyn Harper ook zeggen: "Dat wat ik doe staat nergens beschreven. Het is mijn invulling van mijn vak. Collega's zullen vraagtekens zetten bij hoe ik dit doe maar voor mij werkt dit goed." Hiermee geef ik mezelf de vrijheid om af te wijken van de gevonden definitie.
Ja, Richard wil te snel te veel tegelijkertijd. De situatie waarin hij is opgegroeid heeft dat voortgebracht, naar mijn mening. Niet de volwassenen om hem heen regelden dingen, nee dat moest hij zelf doen. En tja … dan kan het gebeuren dat je soms het lid op de neus krijgt.

Bewust schreef ik in antwoord op DomiNiC het interactie tussen aanhalingstekens. Jammer genoeg was dat niet duidelijk, zo blijkt nu.
Mijn verhaal afstemmen op mijn lezerspubliek zal ik niet doen. Dat is volkomen strijdig met mijn normale manier van werken. In de regel schrijf ik een verhaal volledig uit en pas dan ga ik publiceren. De lezers hebben er dus geen enkele invloed op. Alles staat er zoals het er staat. Bij 'Morgenster' begon ik al te publiceren terwijl ik er nog aan werkte. Dus werd het publiceren en schrijven tegelijkertijd voor mij. Het 'interactieve' is niet echt interactief. Het blijft beperkt tot twee dingen.
Na alle hoofdstukken plaatste jij een reactie. Ook na hoofdstuk 9. Je vroeg je daarin het volgende af: "Maar om zo gelaten je spaarrekening te laten plunderen en zelfs de vloer van je slaapkamer laten openbreken, terwijl je een honkbalknuppel onder handbereik hebt?" Een uitleg gaf ik daarvoor in het vervolg van het verhaal tot dan toe nergens. En dus … paste ik het begin van hoofdstuk 10 aan.
Het tweede dat ik heb gewijzigd was op grond van een opmerking van DomiNiC en moet nog komen.
Meer is er niet. Vandaar ook dat interactie geschreven als 'interactie'.

Twee hoofdstukken kwamen tijdens het schrijven er nog bij. Geheel en al mijn keuze. Het paste prima in het verhaal.

Ik hoop dat mijn toelichting – die weer eens lang is geworden – duidelijkheid verschaft. De verhalen van mij zullen blijven zoals ze zijn. Mijn verhalen.

Groeten,
Lucky Eye

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: MORGENSTER

Bericht door Lucky Eye » di 10 okt 2017, 15:59

Hoi Oliver!

Bedankt voor jouw opmerking aangaande 'interactie' dat ik ergens schreef. Grotendeels is het al beantwoord in mijn antwoord aan Sjack.
Bewust heb ik het aan DomiNiC als 'interactie' geschreven omdat het niet echt interactief is. Een opmerking van Sjack en een opmerking van DomiNiC hebben mij het verhaal doen wijzigen. Voor zover het interactieve.

Als ik ga schrijven heb ik twee dingen in mijn hoofd: het begin en het eind van het verhaal. Wat zich daar tussen afspeelt zit gedeeltelijk in mijn hoofd en vormt zich terwijl mijn vingers over het toetsenbord gaan. Dialogen vormen zich vaak eerst in mijn hoofd en worden dan later uitgewerkt en bewerkt.
Tijdens het publiceren van 'Blanco' kreeg ik op een gegeven moment een reactie van een lezer. Hij deed mij bepaalde voorstellen om het verhaal anders te maken. Toen het volgende hoofdstuk op gelijke voet verder ging, werd hij heel erg boos! Waarom had ik niets gedaan met zijn opmerkingen? Omdat mijn verhaal niet interactief is, schreef ik hem in iets andere woorden. Dat was toen al zo, is altijd zo geweest en zal nooit veranderen.

Eens te meer weet ik dat mijn normale manier van werken – eerst alles uitschrijven en dan pas gaan publiceren – voor mij de beste werkwijze is. Het brengt me rust. Alles is klaar en ik hoef alleen het verhaal maar online te zetten. Met een verhaal dat nog niet helemaal af was als 'Morgenster' is die rust er minder. Nog steeds is het eind van het verhaal niet klaar en dus werk ik op meerdere fronten tegelijkertijd: corrigeren voor publicatie, publiceren en verder schrijven. Omdat het onnatuurlijk voor mij is, voelt het chaotisch.

Reden te meer om gewoon weer te gaan werken zoals ik meestal heb gedaan.

Groeten,
Lucky Eye

DomiNiC
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 02:41
Vul het getal in: 123
Locatie: Somewhere under the rainbow

Re: MORGENSTER

Bericht door DomiNiC » vr 13 okt 2017, 17:29

OK.
Beperkt interactief.

Inzicht verworven, iets waarmee je het verhaal op een later punt nog verder kunt verfijnen.

Geen interactie.

Enkel uitdiepen wat er al was.

Zo? ;-)


Dank je voor de verduidelijking. Sommige schrijvers hier waagden zich aan "één of enkele hoofdstukken publiceren" en daarna de wil, wens en gril van de lezer.
Vele verhalen zijn niet veel verder geraakt, jammer.

Ik heb voor iemand proefgelezen en daar kwam het verhaal week per week uit de pen.
Niet interactief, ik had geen invloed op de verhaallijn. Maar ook weer niet "eerst alle 15 delen af en dan beginnen publiceren met deel 1".
Elk schrijft en publiceert en volgt de volgorde die hij of zij prettig vindt.


Dank je voor inmiddels deel 19.

Een "rust-deel", zeg maar?
Mooi.
Het doet goed.

:-)

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: MORGENSTER

Bericht door Lucky Eye » za 14 okt 2017, 06:13

Hoi DomiNiC!

Bedankt voor je reactie.

Uit de wijze waarop je reageert begrijp ik dat mijn eerdere reacties op het 'interactie' aan jou duidelijk zijn. Gelukkig maar, want ik vind het soms best lastig om dingen goed onder woorden te brengen. Klinkt wellicht vreemd voor iemand die verhalen schrijft, maar toch is het zo.

Ooit eens samengewerkt met een andere schrijver (soort van interactie?) waarbij we beurtelings een hoofdstuk schreven. En ... ook dat verhaal kwam niet af. Mijn partner was een stuk minder gedisciplineerd dan ik was en dat bleek te botsen. Op een gegeven moment voorgesteld dat ik zelf het verhaal wel af zou schrijven maar dat wilde hij niet. Bijdragen van zijn kant kwamen er echter ook niet meer. Heel jammer!

Hoofdstuk 19 (ik heb er weer heel veel nodig dit keer) is inderdaad een rustmoment. Even het voorgaande afsluiten en tot rust komen voordat er verder gegaan kan worden. Zoals we allemaal af en toe even zo tot rust moeten komen. Ons opnieuw moeten bezinnen voordat we weer op pad gaan.

Zodra 'Morgenster' volledig gepubliceerd is, neem ik ook zo'n rustpauze ;)

Binnenkort stuur ik je een privébericht om je te informeren over dat wat jij ooit aanreikte in dit Forum en dat ik ga gebruiken in het verloop van dit verhaal. Dan weet je het in elk geval vooraf.

Groeten,
Lucky Eye

Rientje
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 26 mar 2014, 15:18
Vul het getal in: 123

Re: MORGENSTER - hoofdstuk 19

Bericht door Rientje » za 14 okt 2017, 12:43

Je blijft een wereld schrijver Ik vind dit een fantastisch verhaal

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: MORGENSTER

Bericht door Sjack013 » za 14 okt 2017, 13:18

Een hoofdstuk dat volledig wordt opgevuld door 'n dialoog. Nog nooit eerder tegengekomen. Van andere schrijvers weet ik dat dialogen schrijven als heel moeilijk wordt ervaren. Sfeer omschrijven gaat gemakkelijker af. Daar heb jij blijkbaar geen last van. Volgens mij is het ook een unicum dat een hoofdstuk volledig geschreven is in dialoogvorm. Mijn complimenten!!!

Ondanks zijn "bijzonderheid" toont Stan veel belangstelling in het welwezen van Richard. Hij maakt zich zorgen om hem. Is dit aangepraat gedrag van hem door Max en Edith? Of is hij uit zichzelf zo geïnteresseerd? Stan blijft voor mij voorlopig toch nog een mysterie, alhoewel de contouren steeds duidelijker worden. Alleen jammer dat dit hoofdstuk voor jou doen wel aan de korte kant was, maar daar zal jij ook wel een reden voor hebben.

Weer reuze bedankt voor dit deel en succes met de afronding,

Sjack

Plaats reactie