MORGENSTER

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: MORGENSTER

Bericht door Lucky Eye » zo 27 aug 2017, 08:51

Ik vind het van schrijvers heel erg knap als zij hun hoofdstukken steeds van ongeveer dezelfde lengte weten te krijgen.

Mij lukt dat gewoon niet. Ik moet mijn ei kwijt. Bij mij vertel ik in een hoofdstuk die dingen die bij elkaar horen en ja ... dan is de waterval van woorden soms niet te stoppen. Moet alles in dat ene hoofdstuk. En andere keren zijn de hoofdstukken kort omdat alles gezegd is.

Zo weet ik nog dat ik in 'Blanco' een heel groot hoofdstuk schreef waarin de zussen (de moeder en tante van Jasper) met elkaar in gesprek waren. Een erg lang hoofdstuk werd het maar afbreken ergens (zou niet weten waar) zou volgens mij niet goed geweest zijn. Het waren openbaringen over en weer en ... hoorde gewoon bij elkaar.

Groeten,

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: MORGENSTER

Bericht door Sjack013 » do 31 aug 2017, 01:55

Het feit dat sommigen de delen te kort vinden, heeft volgens mij meer te maken met de betrokkenheid met het verhaal dan om de werkelijkheid. Ik lees vrij veel verhalen om forums en eerlijk waar, de meeste hoofdstukken zijn stukken korter dan de delen bij Lucky Eye. Je wordt bij de verhalen van Lucky Eye zo meegezogen, dat het einde van 'n deel eerder komt dan dat je dit wenst. Logische reactie, hoor.

Iets anders is mijn vraag aan Lucky Eye. In het verleden gaven jouw vakanties in het zuiden des lands aanleiding om daar verhalen aan te koppelen. Zie jouw vakantieverhalen. Waarom is daar geen vervolg meer op gekomen? Het waren heerlijke verhalen, die mooi gesitueerd waren in Zuid Limburg. Als lezer kreeg je zelfs hierbij vakantiegevoel. Althans ik wel. Van mij mogen er weer nieuwe vakantieverhalen bijkomen. Of vraag ik nou teveel? :D

Sjack

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: MORGENSTER

Bericht door Lucky Eye » do 31 aug 2017, 07:46

Hoi Sjack!

Je uitleg over de lengte van verhalen op het internet is heel duidelijk. Bedankt daarvoor, Sjack!
Zelf heb ik ook wel eens gekeken op een site (naam natuurlijk weer eens vergeten!!!) en daar werd zelfs aangegeven dat een deel/hoofdstuk niet langer moest zijn dan de grootte van het scherm. Erg klein lijkt me, maar dat werd aangeraden opdat het makkelijk leesbaar zou blijven en de lezers niet hoefden te scrollen.

En dan je vraag over mijn vakantieverhalen. Heel mooie verhalen, vind ik zelf nog steeds. Verhalen waar ik heel veel plezier aan beleefd heb bij het schrijven ook. De woorden vlogen toen werkelijk uit mijn pen en binnen korte tijd was een heel verhaal af. Mijn opzet destijds was om er drie te schrijven. En dat deed ik. Een jaar na het laatste verhaal kwam 'Misja' uit. Ook eigenlijk een vakantieverhaal maar dan wel in het buitenland. Maar meer vakantieverhalen ... gesitueerd in Zuid-Limburg ... ik weet het niet ...
Je ziet ... ik laat het nog open ;) Ook omdat een 'nee' zo definitief is en daar heb ik soms wat moeite mee. Vandaag en op deze vraag dus ook.

De week wachten was lekker kort deze keer, Sjack! Kwam toevallig zo uit deze keer. Ik weet dat ik op vrijdag geen tijd heb om iets te plaatsen en dacht dat het vandaag ook niet zou lukken maar ... het had gekund dus want anders had ik ook jouw reactie niet kunnen lezen en erop reageren. Maar ... zekerheid voor alles, koos ik voor de woensdag.

Bedankt voor je reactie, Sjack!

Groeten,
Lucky Eye

DomiNiC
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 02:41
Vul het getal in: 123
Locatie: Somewhere under the rainbow

Re: MORGENSTER

Bericht door DomiNiC » do 31 aug 2017, 08:58

Dank je voor het nieuwe deel.

En voor de menselijke-reactie-mogelijkheid.
/om de lees-honger te voeden, ga ik nog eens van voor af aan herlezen ;-)

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: MORGENSTER

Bericht door Sjack013 » do 31 aug 2017, 12:22

Ik kijk ook niet verder dan mijn neus lang is. Plaatste ik gisterenavond een reactie zonder te kijken of deel 13 al geplaatst was. Gelukkig door de reactie van Lucky Eye begreep ik dat dat wel zo was. Dus meteen gelezen.

Ik had een wisselend gevoel bij dit deel. Enerzijds jammer dat Stan nog steeds niet in het verhaal zit, want daar ben ik wel benieuwd naar, en anderzijds werd ik geraakt door die hele ziekenhuis gedoe. Maar hoe moet Richard tot rust komen, terwijl anderen bezig zijn met de reddingsoperatie van Stan? Ik zou pas kunnen rusten, als ik mijn broertje zag en sprak.
Enfin, de weken bij Lucky Eye duren gelukkig steeds korter. Van vrijdag naar donderdag en nu al op woensdag. Ik vind dit echt niet erg hoor. Wie weet tot volgende week dinsdag :D

Lucky Eye, wederom bedankt voor het plaatsen,

Sjack

Oliver
Beheerder
Berichten: 823
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: MORGENSTER

Bericht door Oliver » do 31 aug 2017, 13:08

Wat raar om als site te stellen dat een deel op één scherm moet passen met als reden dat een lezer moeite heeft met scrollen...

De lengte van delen was bij mij altijd 10 A4-tjes. Op een of andere manier werk ik daar naar toe. Met een beetje flexibiliteit, soms haalde ik het einde van die tiende bladzijde, soms stonden er maar drie regels op. Voor mijn twee jaar feuilleton voor de Gay Krant was het nog compacter en strikter: +/- 800 woorden. Het moest allemaal tenslotte wel, met een illustratie, precies op twee bladzijdes passen. Het werd een automatisme: dáár ligt de eindzin, de cliffhanger.

Ik ben bezig met een nieuw verhaal en ik merk dat de delen wat korter zijn. Ik ben korter van stof geworden blijkbaar. Opmerkelijk; ik ben er wel langer mee bezig. Beide zaken kunnen ook wel komen door wat omstandigheden, maar het is wel apart en wennen op een of andere manier.

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: MORGENSTER

Bericht door Lucky Eye » vr 01 sep 2017, 15:46

Hoi DomiNiC!

Bedankt voor je reactie, DomiNiC!

Dat plaatsen doe ik graag en ik ben heel blij dat er steeds reacties komen. Dat geeft ook voor mij om met mijn lezers van gedachten te wisselen over het verhaal en soms ook over andere dingen (vakantie bijvoorbeeld).

Vanwege het nog niet af zijn van het verhaal, en het tussenvoegen van een paar hoofdstukken ben ook ik nog steeds bezig met het teruglezen van dat wat ik eerder heb geschreven want het moet natuurlijk er wel in passen allemaal.

Groeten,
Lucky Eye

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: MORGENSTER

Bericht door Lucky Eye » vr 01 sep 2017, 15:50

Hoi Sjack!

Vond het zelf eigenlijk ook al vreemd dat je niet reageerde op dat wat ik geplaatst had, maar had absoluut niet in de gaten dat jij het nieuwe hoofdstuk nog niet gelezen had.

Stan is er nog niet en komt dus nog niet in het verhaal voor. Hij komt vanzelf beter uit de verf. Het "ziekenhuisgedoe" is vervelend om te lezen, en dat kan ik me heel goed voorstellen. Naar een ziekenhuis gaan, vind niemand echt prettig en erover lezen ook niet.

Ga er niet van uit, Sjack, dat mijn weken zo kort blijven want anders haal ik mezelf in en is mijn verhaal niet af als ik aan het plaatsen toe ben. En dat is natuurlijk ook niet de bedoeling want dan moeten jullie op het laatst een tijdje wachten tot ik het echt af heb.

Groeten,
Lucky Eye

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: MORGENSTER

Bericht door Lucky Eye » vr 01 sep 2017, 15:54

Hoi Oliver!

Vond het zelf ook erg simplistisch eigenlijk die "voorwaarde". Vandaar waarschijnlijk ook dat ik de site links heb laten liggen en er niets mee heb gedaan.

Voor een column of iets anders dat geprint moet worden, vind ik het wel heel logisch. Je kunt een redacteur niet ineens opzadelen met de gevolgen van het feit dat jij als schrijver een veel te kort stuk of veel te lang stuk hebt geschreven.

Of ik zelf korter van stof geworden ben in de loop der jaren, vraag ik me af. Heb zelf het idee van niet. Ben er - net als jij dus - wel veel langer mee bezig. ;)

Groeten,
Lucky Eye

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: MORGENSTER

Bericht door Sjack013 » do 07 sep 2017, 16:55

Met een blij gevoel zag ik dat vandaag alweer een nieuw deel was geplaatst. Niet verwacht, maar toch gehoopt!

3 Gebroken ribben. Toe maar. Dat wordt afzien voor Richard. Hij heeft duidelijk hulp van anderen nodig. Gelukkig dat Dean Drummond en Edith dit opvangen, met steun van Nancy, Nathan en wellicht ook Anna.
Ook heel verstandig is het om Stan te laten controleren door het ziekenhuis. Dit kan als een extra argument gebruikt worden, als de "ouders" van Stan/Richard moeilijk gaan doen. Ook kan er een officiële uithuisplaatsingstraject opgestart worden. Max reageert goed verstandelijk op de situatie.
Enfin, weer een week wachten op het vervolg. Lucky Eye reuze bedankt voor dit deel,

Sjack

Plaats reactie