Drempelvrees

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
Plaats reactie
caprys
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 04 jun 2017, 03:19
Vul het getal in: 123

Drempelvrees

Bericht door caprys » do 08 jun 2017, 00:06

Het is het eerste verhaal dat ik plaats, dus ik weet nog niet goed hoe het hier allemaal in zijn werk gaat. Ik voel zelf toch wel wat drempelvrees om het te plaatsen :) . Voorlopig blijft het een kort verhaal zonder vervolg. Ik vrees dat het anders een onafgemaakt verhaal zal worden als ik er op door ga.

Tips en opmerkingen zijn altijd welkom. Zinsbouw is mijn zwakste punt, dus wijs me er gerust op als een zin totaal niet klopt.

Oliver
Beheerder
Berichten: 821
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: Drempelvrees

Bericht door Oliver » do 08 jun 2017, 23:53

Zo! Sterk debuut! :D

Kort, krachtig, met een verrassende wending. Na het plot (die ik hier niet ga geven, geen spoiler voor degene die het nog moeten lezen) heb ik het nog een keer gelezen en genoot ik van de stille hints die ineens wel duidelijk waren.

Prima zinsbouw trouwens, ik heb geen rare dingen gezien.

"DT"-dingetjes:
Alinea 2: Hij had het er toch wel moeilijk mee, vooral omdat hij bezorgd was.
Alinea 3: Misschien zou ik wel iemand leren kennen die mij leuk vindt fantaseerde ik toen nog naïef.
Alinea 4: Eén van hun struikelt de drempel af en wordt nog net opgevangen door zijn partner voor hij met zijn gezicht op de stoep beland.

Ik voel me schuldig eigenlijk om daar over te zeuren: je zult ze in mijn verhalen ook genoeg tegenkomen dus wie ben ik om daar iets over te zeggen. Bovendien zie je je eigen fouten vaak gewoon niet, dus zeker geen verwijt.
Het is gewoon een te leuk en goed verhaal om daar eigenlijk over te zeveren. :D

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: Drempelvrees

Bericht door Sjack013 » vr 09 jun 2017, 13:37

Jammer dat dit op een zelfstaand verhaal is, Caprys. Het heeft elementen om een mooi lang verhaal te kunnen worden. Enfin, de keus is aan jou. Ook ik weet dat veel verhalen opeens vastlopen en plotseling eindigen, omdat de schrijver een write-block heeft. Om dit te voorkomen schrijven sommige auteurs eerst het hele verhaal uit, alvorens ze het gaan plaatsen. Dat geeft rust en minder stress. Misschien iets om te overwegen?

Ik hoop meer vanuit jouw hand hier te lezen. Het leest heel prettig en het vraagt om meer,

Sjack

caprys
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 04 jun 2017, 03:19
Vul het getal in: 123

Re: Drempelvrees

Bericht door caprys » za 10 jun 2017, 00:08

@Oliver:
Bedankt voor je reactie :) . Ik vat het zeker niet op als een verwijt. Integendeel, ik ben juist heel blij als ik opbouwende kritiek krijg. Dat helpt me om mijn schrijven te verbeteren. Ik vertrouw inderdaad iets te veel (of beter gezegd compleet) op de spellingscontrole van WORD :oops: . Het is goed dat ik nu weet dat ik daar wat meer aandacht aan moet schenken. Ik zal mijn cursus Nederlands maar eens vanonder het stof halen.

@Sjack013:
Jij ook bedankt voor je reactie :) . Ik zou het zelf ook wel leuk vinden als ik verder op dit verhaal zou kunnen doorgaan. Zodra ik me voornam om het kort te houden begonnen er toch wel wat ideetjes in me op te komen :lol: . Ik weet alleen totaal nog niet hoe het zou aflopen. Dat houd me toch wel wat tegen. Maar ik zou het inderdaad wel eerst kunnen proberen uit te schrijven zonder nog iets te plaatsen. Ik zal het zeker overwegen.

Oliver
Beheerder
Berichten: 821
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: Drempelvrees

Bericht door Oliver » za 10 jun 2017, 16:00

Soms is iets kleins zo krachtig, dat je het niet moet uitmelken. ;)

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: Drempelvrees

Bericht door Lucky Eye » ma 03 jul 2017, 06:53

Goedemorgen caprys!

Gistermiddag heb ik de tijd genomen om jouw korte verhaal 'Drempelvrees' te lezen.

Een heel erg mooi debuut. Gefeliciteerd ermee. Drempelvrees had jij ook zelf, zo liet je weten, om het te plaats maar dat was absoluut niet nodig. Het is een heel erg mooi verhaal.
Een verhaal dat spanning in zich had, want je wilt toch heel erg graag weten waarom de hoofdpersoon toch niet naar naar binnen durft te gaan. En dit medium leent zich daar keurig voor. Als ik het geprint onder ogen had gekregen had ik wellicht snel naar het eind gekeken maar dat lukt mij op het scherm niet. Daar ga ik regel voor regel naar beneden.

En de spanning bleef er voor mij dus in tot de allerlaatste regel. En toen ... toen was er ook meteen ontroering. Een gevoel van "ach, gut".

Lezers van mijn verhalen hebben mij wel eens "verweten" dat het altijd allemaal goed afloopt. En ... bij jouw korte verhaal loopt het niet goed af. En dat vind ik heel erg jammer, vandaar ook mijn rotgevoel. Ik leef dan ineens intens mee met de hoofdpersoon en als je dat als schrijver voor elkaar weet te krijgen, dan heb je het gewoon heel erg goed gedaan!
Proficiat, nogmaals!

Wat betreft lengte, voor een kort verhaal is het precies goed. Geen woord meer aan toevoegen.

Groeten,
Lucky Eye

caprys
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 04 jun 2017, 03:19
Vul het getal in: 123

Re: Drempelvrees

Bericht door caprys » wo 05 jul 2017, 23:42

@Lucky Eye: Bedankt :)

Ik vind het eigenlijk best wel moeilijk om een verhaal negatief te laten aflopen. Ik kan over heel donkere thema’s schrijven, maar ik heb uiteindelijk dan toch ook wel de neiging om het goed te laten aflopen. Ik voel me toch wel een beetje gemeen als ik een personage geen happy end geef.

De meeste mensen lezen graag verhalen die goed aflopen. Dat soort eindes geven een fijn gevoel zeker als je erg gaat meeleven met de personages. Dan wil je gewoon dat alles goed komt. Maar als de verhalen altijd goed aflopen dan zit het risico er in dat ze voorspelbaar gaan worden. Het kan voor de lezer de spanning wat wegnemen als ze op voorhand verwachten dat het toch allemaal goed zal komen.
Het kan verhalen ook minder realistisch maken, want in realiteit loopt het niet altijd goed af. Het goede overwint niet altijd het kwade, misdaden worden niet altijd bestraft, eerlijkheid word niet altijd beloond, fouten worden niet altijd vergeven, liefde word niet altijd beantwoord,...
Dat is de harde realiteit die we liever niet zien. Een negatief einde aan verhaal kan heel confronterend zijn en heftige gevoelens bij de lezers losmaken.

Ik vind een goed einde leuker om te lezen, maar een slecht einde kan me dieper raken.

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: Drempelvrees

Bericht door Lucky Eye » vr 07 jul 2017, 09:03

Hoi caprys!

Met jouw gevolgtrekking over wel of goed niet af laten lopen van een verhaal ben ik het helemaal eens.

Ook jouw vergelijking met het werkelijke leven kan ik alleen maar onderstrepen: het is niet allemaal rozengeur en maneschijn. Daarom was het voor mij bij mijn verhaal 'BLANCO' ook duidelijk dat het niet helemaal goed zou aflopen. Sommige lezers gaven al in het verloop van het verhaal aan dat ze de hoop en verwachting hadden dat het met Jasper helemaal goed zou komen. En ... dat deed het niet. Maar ... misschien ook weer wel. Hij wist dat wat hem overkomen was en de gevolgen daarvan een goede plaats te geven.

Groeten,
Lucky Eye

Plaats reactie