Aan de andere kant...

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: Aan de andere kant...

Bericht door Sjack013 » ma 02 mei 2016, 11:36

Ik kan haast niet geloven dat Ciska dit kan volhouden. Als het uitkomt, sta zij onder hete vuren. En het ergste vind ik nog, dat alles toch in het geniep blijft. Mijn nieuwsgierigheid blijft toch gericht op Manuel. Zal hij hiermee akkoord gaan? Binnenhuis de partner van Victor en buitenhuis het vijfde wiel aan de wagen.

Wel stond ik versteld over de filosofische strekking van het gesprek tussen Victor en Ruben. Dit was behoorlijk diepzinnig. Ik heb het ook tweemaal moeten lezen om het tot me te kunnen nemen. Wouw, wat 'n gesprek tussen die twee. Het geeft mij ook stof tot nadenken. Michael, bedankt hiervoor.

Nu nog 2 weken wachten op de reactie van Manuel :cry:

Sjack

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: Aan de andere kant...

Bericht door Lucky Eye » wo 04 mei 2016, 16:40

Mijn klomp brak toen ik het laatste hoofdstuk van ADAK las.

Ciska maakt een duidelijk keuze voor haar kinderen en wil ook dat Victor daar een rol in blijft spelen. Prachtige oplossing maar ... het wereldje van de 'reformatorischen' enigszins kennend vraag ik me toch af hoe zo'n verbouwing gaat gebeuren. Meestal kennen ze iemand uit eigen kring die zoiets kan doen en die dan ook zo'n opdracht krijgt. Die moet ineens een badkamer bijbouwen want ze willen het huis opsplitsen. Natuurlijk zal de aannemer geen vragen stellen: geld is geld tenslotte. Maar ... zoals het overal gaat ... een praatje gaat snel over de lippen en tong en ... Ik bedoel maar, over zoiets wordt gepraat. Waarom ineens een badkamer beneden terwijl er al een boven is?

Het stukje van David en Jonathan ken ik. Eerder in de bijbel is er ook al een tekst die uitgelegd kan worden als dat beiden iets met elkaar hebben.

Maar kan Victor het op deze, door Ciska voorgestelde manier, wel verantwoorden naar zijn god toe? En ... nog veel belangrijker, wat vind Manuel ervan?

Groeten,
Luck Eye

Michael87
Berichten: 458
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 08:22
Vul het getal in: 123
Contacteer:

Re: Aan de andere kant...

Bericht door Michael87 » zo 15 mei 2016, 08:11

Dag allemaal,

Aan de andere kant, deel 29. Ciska heeft het helemaal uitgedacht, ze vindt dat Manuel bij hun in huis moet komen, dan hoeft verder niemand te weten hoe het precies zit. Het klinkt mooi, maar zit Manuel dat zitten?

Veel leesplezier en fijne Pinksterdagen!

Groet,
Michael
[i]**Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen**[/i]

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: Aan de andere kant...

Bericht door Sjack013 » zo 15 mei 2016, 12:46

Echt, respect voor Ciska. Ze had zo mooi een plannetje bedacht. Maar door het bezoek van Martin valt dat meteen in de prullenbak, vrees ik. Voor de schijn samen blijven wonen is 'n leuke gedachte, maar het houdt nooit lang stand. Een loslippige persoon kan al funest zijn, zoals dit hoofdstuk al aangeeft. Over de hypocriete houding van de Kerk heb ik me al vaker uitgelaten, dus daar zeg ik niets meer over.

Martin gaat echt te ver. Ik ga er vanuit dat hij de kerkenraad informeert en dat Victor uitgewerkt is als organist. Dit heeft financiële consequenties. Hopelijk kan hij met zijn gave elders terecht. Wat dit betekent voor de familiaire verhoudingen is af te wachten. Je houdt het verhaal goed spannend, Michael.

Bedankt weer voor dit deel,

Sjack

Oliver
Beheerder
Berichten: 821
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: Aan de andere kant...

Bericht door Oliver » zo 15 mei 2016, 14:57

De opstelling van Martin kon er wel eens voor zorgen dat de overstap naar een andere kerkgemeenschap een stukje makkelijker wordt.....
Boven alles: respect voor Ciska inderdaad!

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: Aan de andere kant...

Bericht door Lucky Eye » di 17 mei 2016, 11:50

Goedemorgen!

Bedankt voor dit nieuwe hoofdstuk, Michael!

En chapeau (mijn Frans is niet zo goed, dus ik hoop dat ik het goed geschreven heb) voor Victor. Eindelijk laat hij eens iets horen. Laat hij niet alleen Ciska maar het praat- en denkwerk doen. Hij stelt voor - en dat vind ik een enorme vooruitgang, maar dat zegt alles over mij - om eens te kijken naar een andere kerk. Een kerk waar homoseksualiteit niet als een zonde wordt gezien. Werkelijk een ommezwaai, zo komt het op mij over.

Ciska heeft dan nog zo haar bedenkingen maar ik kan me Victor heel goed voorstellen. Wil je in een kerkelijke gemeenschap waar homoseksualiteit als zonde gezien wordt blijven zitten? Je weet dan wel dat door het verlossende lijden en sterven van Jezus Christus je zonden je vergeven worden maar ... is dat genoeg? Er steeds maar weer op gewezen worden of voor jezelf weten dat je in zonde leeft, lijkt mij funest voor iemand die gevoelig is. En ... misschien wel voor iedereen.

En ja ... waar ik het na het vorige hoofdstuk al had over de mogelijk aannemer die een verbouwing zou moeten gaan doen en wellicht wat praatjes zou gaan rondstrooien, is dat nu al gebeurd. Een verpleegster uit dezelfde kring die iets laat vallen en dat al snel doorgespeeld wordt.

Dan komt de dominee op bezoek. Vroeger ging dat ik de gewone gereformeerde kerk ook zo. Mijn ouders hebben dat ook wel meegemaakt. Waren ze een keer niet in de kerk op zondagochtend en kwam of de dominee of de ouderling langs om navraag te doen. Mijn moeder was goedgebekt genoeg om weerwoord te geven. Ook toen de ouderling zag dat bij hen het 'Nieuwsblad van het Noorden' op tafel lag. Want die krant mocht je niet lezen want daar stond het filmnieuws in.

Ciska geeft de eerwaarde goed weerwoord en ik hoop van ganser harte dat het iets uit mag halen.

Groeten,
Lucky Eye

Michael87
Berichten: 458
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 08:22
Vul het getal in: 123
Contacteer:

Re: Aan de andere kant...

Bericht door Michael87 » zo 29 mei 2016, 09:58

Dag allemaal,

Aan de andere kant, deel 29. Victor heeft er zijn buik aardig van vol, al die bemoeienissen met zijn privé-leven.
Maar durft hij daar ook openlijk voor uit te komen?

Veel leesplezier!

Groet, Michael
[i]**Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen**[/i]

Rientje
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 26 mar 2014, 15:18
Vul het getal in: 123

Re: Aan de andere kant... Deel 30

Bericht door Rientje » zo 29 mei 2016, 17:40

Ik vind dit een verschrikkelijk goed geschreven verhaal.

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: Aan de andere kant...

Bericht door Sjack013 » ma 30 mei 2016, 19:13

Eindelijk, de kogel is door de kerk. Victor heeft het wereldkundig gemaakt en is klaar voor de confrontatie. Zolang Ciska, Victor en Manuel één front vormen is er niets aan de hand. Hopelijk blijft dat zo. Maar hoe zit het met de kleintjes? De kans is groot dat ze gepest of vermeden worden en daar moeten ze zich ook voor wapenen.

Overstap naar Manuel's kerk is een juiste beslissing. Maar wat heeft dit alles voor consequenties voor de carrière van Victor? Zomaar elders een baan als organist vinden is ook niet gemakkelijk, lijkt me. Enfin, dat alles lezen we wel in deel 31.

Michael, bedankt weer voor het plaatsen,

Sjack

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: Aan de andere kant...

Bericht door Lucky Eye » di 31 mei 2016, 16:36

@Rientje: Je hebt helemaal gelijk!

Er lijkt beweging in te zitten. Ingenomen standpunten - eerst geen scheiding - worden verlaten. Want nu is er wel sprake van een scheiding. Een andere kerk waar ze eerst niet aan wilden denken, is nu wel in zicht.

Natuurlijk heeft dit - zo denk ik tenminste - te maken met de figuur van Manuel. Hij komt nog steeds amper aan het woord (misschien ook wel logisch want Victor is de hoofdpersoon) maar gesprekken tussen de drie zullen er toe geleid hebben dat ze van mening zijn veranderd. En maar goed ook ;-)

Het bezoek van ouderling en dominee lijkt totaal geen invloed te hebben op degenen die het aan gaat. Ook dat vind ik een goed teken.

Groeten,
Lucky Eye

Plaats reactie