Trouw deel 4

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
Oliver
Beheerder
Berichten: 821
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Trouw deel 4

Bericht door Oliver » do 09 mei 2013, 22:06

Deel 4 van Trouw staat online.

Lees ze!

Oliver

Kevin
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 07 dec 2008, 23:58
Vul het getal in: 0
Locatie: Aalter (België)
Contacteer:

Re: Trouw deel 4

Bericht door Kevin » do 09 mei 2013, 22:30

Mooie wending :-) en natuurlijk ook weer de gewoonlijke cliffhanger :(
Wij zijn ook maar gewone jongens, die dan toevallig op andere jongens verliefd worden

cor van dongen
Berichten: 322
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 23:39

Re: Trouw deel 4

Bericht door cor van dongen » vr 10 mei 2013, 12:34

Hoi Oliver,
Heel genuanceerde en mooie beschrijving van de gemoedstoestand en bovenal de twijfels bij Stan, maar ook de begrijpelijke opstandige gedachten. De wijze waarop binnen dit toch wel benauwende milieu wordt geobserveerd en gecontroleerd, maakt dat je al weer snel intens met de hoofdpersoon gaat meeleven.

Ben heel benieuwd naar de volgende afleveringen, en met name of daarin sprake zal zijn van een geleidelijke verandering door meer contacten met andere, meer vrijzinnige peronages (met name benieuwd hoe Jacco er tegenover staat), of dat verrassende gebeurtenissen zullen leiden tot heftige, schokkende ontwikkelingen in het leven van en de relatie tussen beide jongens.

Ben het dus eens met Kevin, maar niet wat zijn opmerking over een clifhanger betreft, want van een echte clifhanger kun je deze keer toch eigenlijk niet spreken: de traan hoort bij de emoties die verwerkt moeten worden.
Lieve groet,
Cor

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: Trouw deel 4

Bericht door Sjack013 » vr 10 mei 2013, 13:43

Hoi Oliver,

Heel confronterend vond ik dit hoofdstuk. Hoewel ik R.K. ben opgevoed, was er veel herkenning voor mij. Tegen mij werd gezegd, dat het een fase van mijn pubertijd was, dat ik maar vooral naar meisjes moest kijken, mijn handen boven de dekens moest houden en elke zondag naar de kerk moest gaan, dan ging het wel over!!
Het alles bezorgde mij een aantal jaren een minderwaardigheidsgevoel en een definitieve kappen met de R.K. Kerk.
Van dat laatste heb ik totaal geen spijt van gekregen. Kortom, er kwam heel wat herkenning bij mij boven, tijdens het lezen hiervan.
Toch bedankt voor het posten van dit hoofdstuk ;)

Sjack

Sidious130
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 10 mei 2013, 13:58
Vul het getal in: 123

Re: Trouw deel 4

Bericht door Sidious130 » vr 10 mei 2013, 14:22

Dag Oliver!
Ik ben al sinds jaar en dag fan van je verhalen.
Ook deze keer weet je me te boeien met die onverwachte wendingen en cliffhangers.
Ik kijk al enorm uit naar het volgende deel!

Jablan
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 19:54
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Re: Trouw deel 4

Bericht door Jablan » di 14 mei 2013, 18:15

Eindelijk in alle rust deel 1-4 kunnen lezen, op deze manier kom ik beter in het verhaal en kun je beter genieten van alle subtiele details. Deze keer heb ik het gevoel dat hier een besloten wereld wordt geportretteerd, het komt in elk geval breder over dan eerdere verhalen.

Stan zoekt, verkent, ruikt en snuffelt aan de vrijheid. De andere rollen bieden voldoende ruimte om zijn zoektocht in te kleuren. Behalve Loek zijn Ziggy en een van de skaters interessant voor Stan.
Bij Jacco heb ik nog een vraagteken. Jacco woont in de 'stad', hij komt in elk geval niet met de trein, maar hij gaat wel naar dezelfde kerkdienst als Stan. Of is Stan's familie wel verhuisd en gaan ze nog naar hun 'oude' kerk? Geen idee, de logistiek is vaag, in elk geval kan Jacco nog een sleutelrol spelen in volgende delen.

Het is zeker goed geschreven. Bij mij gaan af en toe de haren recht overeind staan, dat is een teken dat de tekst je mee op reis neemt.

bas
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 07 dec 2008, 02:17

Re: Trouw deel 4

Bericht door bas » vr 17 mei 2013, 23:56

hoi oliver,
eigelijk kan ik het verhaal al helemaal verdere vertellen..er komt een rel. stan gaat bijna het huis uit, loek wordt bekeerd maar toch niet helemaal. stan gaat bij milan uithuilen. en ja hoor ze leefde nog lang en gelukkig. ik weet alleen nog niet wie met wie. oh ja een van de parkhangers komt ook nog om de hoek kijken.
het begint onderhand heel voorspelbaar te worden. na een cliffhanger komt er altijd het goede uit...na die kus in de treindeur zou ik eigelijk een dreun verwachten..maar nee..
en het einde altijd happy ending want als dat niet zo is, dan gaan de lezers protesteren en moet er een deel aan geschreven worden.

ik hoop dat er ook toch wel iets niet voorspelbaars gaat komen!

groetjes bas

ps maar toch bedankt voor je verhalen hoor, want lezen zullen we ze!

cor van dongen
Berichten: 322
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 23:39

Re: Trouw deel 4

Bericht door cor van dongen » zo 19 mei 2013, 15:46

Tja Bas,
ik begrijp niet waarom je de verhalen van Oliver nog leest, als je ze zo voorspelbaar vindt. Dan lijkt me dat er voor jou toch maar weinig interessants in moet zitten om van spanning helemaal niet te spreken. :evil:
Waarom ga je zelf geen betere verhalen schrijven. Dan zal ik wel commentaar leveren :lol:
Cor

bas
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 07 dec 2008, 02:17

Re: Trouw deel 4

Bericht door bas » ma 20 mei 2013, 00:21

hoi allemaal en cor in het bijzonder.

er is een heel groot verschil tussen lezen en schrijven. ik ben echter niet gezegend met het schrijfgen. datgene wat ik denk kan ik meestal niet op papier zetten. daar had ik vroeger een afdelingssecretaresse voor.
en waarom ik ze lees? om gericht commentaar (positief en eventueel negatief) te kunnen leveren. want als je het niet lees kan je geen commentaar geven.
en waarom nu deze opbeurende woorden in mijn vorig commentaar? mischien op de schrijver eens te becommentarieren. volgens mij moet hij van al die veren die jullie hem geven,een hele kip kunnen maken! ieder verhaal is beter maken (niet door mij heleaas) en ik hoop dat met mijn commentaar de schrijver weer iets allerter wordt (en jullie lezer ook)

groetjes bas

ps ik heb geen afdelingssecretaresse meer. dus sorry voor de fouten

Jablan
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 19:54
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Re: Trouw deel 4

Bericht door Jablan » do 23 mei 2013, 23:07

Hoi Bas,

Opvallende reactie van je. Ik begrijp je opmerking over de herhaling wel: de meeste verhalen van Oliver zijn Coming-Out-Verhalen met een goede afloop, altijd vanuit de hoofdpersoon verteld, met een paar obstakels onderweg. Het is op zich een logische onderwerpkeuze, voor de meesten is de Coming Out nu eenmaal de spannendste periode in hun leven, daarom interessant om over te lezen of te schrijven.

Andersom zijn de verschillen tussen de verhalen groot. Deze keer is de spagaat tussen geloof en seksualiteit het tweede onderwerp - het is de eerste keer dat dit onderwerp zo langskomt (en niet in een zijlijn zoals in Vlucht). Vergelijk de beklemmende sfeer van dit verhaal eens met de gemoedelijkheid in de Luc-reeks. Dan valt het behoorlijk mee met de herhaling.

Alerte lezers? Deze keer niet, omdat ik deel na deel met een gemengde gevoelens lees. Aan de ene kant Stans wereld, aan de andere kant een paar collega's met een vergelijkbare achtergrond, waardoor ik alles direct kan plaatsen.

Tenslotte roept dit verhaal herinneringen op. In mijn geval een herinnering aan iemand, die zichzelf heeft opgehangen omdat hij geen brug kon slaan tussen geloof en seksuele voorkeur. Relaties hielden niet lang stand, daarvoor was zijn zelfbeeld te negatief en minderwaardigheidscomplex te groot. 'Ik mag niet zo leven, daarom is het niet meer de moeite waard om te leven'. Zijn ouders en zijn kerk roepen bij mij nog steeds woede op, in mijn ogen hebben ze iemand onnodig de dood ingejaagd door middel van een eenzijdige nadruk op 'hoe het hoort' in plaats van 'hoe het kan'.

Het kost mij echt moeite om dit verhaal vanaf een afstand te beoordelen. Tegelijk vind ik het heel goed dat ook deze wereld langskomt in een Coming-Out-Verhaal en Oliver weet de sfeer ontzettend goed neer te zetten.

Groet, Jablan

Plaats reactie