Beste lezer,
Dit nawoord is mijn allereerste nawoord. Er komen er nog, maar deze eerste... Ik weet niet goed hoe ik zo iets moet beginnen. Een beetje een gek contrast, als je "Zomer '98" hebt gelezen en weet dat ik nu al zo'n 22 jaar gedichten maak.
"Zomer '98" is mijn eerste verhaal, mijn eerste stuk in deze verhaal-vorm.
Ik begon het eerste deel eind maart, de volgende delen volgden vrij snel. Ik schreef omdat ik het verhaal "kwijt" wou.
Vóór "Zomer '98" schreef ik enkel gedichten. Maar wat ik in "Zomer '98" vertelde, kreeg ik met geen enkele mogelijkheid in een gedicht verwerkt. Ik was met een paar gedichten begonnen, die op zich staan, maar tegelijk ook bij elkaar horen en één verhaal vormen. Een beetje zoals een TV-serie: Verschillende afleveringen met elk één verhaal dat op zich staat, maar je kunt de afleveringen ook in één keer na mekaar kijken, en dat vormt één geheel.
Maar ik raakte niet tot bij hetgeen ik wilde vertellen.
Het knaagde, het wou ontsnappen, ik wist het geen vorm te geven... Ik begon te schrijven en mijn zomer-verhaal was geboren nog voor het een titel had en nog voor ik wist waar ik ging eindigen.
Rond dezelfde tijd leerde ik "Olivers Verhalen" kennen. Ik heb een deel van Olivers verhalen gelezen, ze grepen me aan, het ging diep, erg diep, heel erg diep, verschrikkelijk diep.
En toen wist ik het: Ik stap af van de gedichten, en maak van mijn zomer-verhaal een verhaal dat uit meerdere delen bestaat.
Ik moest de delen nog maken, ik moest het verhaal nog uitschrijven. Ik wou een verhaal vertellen. En het werd 'live geschreven'.
Het verhaal van Dennis speelt niet toevallig tijdens de zomer van 1998. Controleerbare feiten kloppen - omdat ik ze nog zo herinner, niet omdat ik ze deed kloppen voor het verhaal. De computer, diskettes, Windows '95, de Belgische Frank, ...
Het verhaal van Dennis is autobiografisch.
Voor de goede orde en ivm. privacy heb ik de eigennamen veranderd en plaatsen niet-herkenbaar gehouden.
Ik wil de lezers danken voor hun tijd, hun aandacht, hun opmerkingen, vragen, raadgevingen, tips, bezorgdheid, ...
Wanneer je met vragen zit of je verhaal kwijt wil, stuur gerust een PB.
DomiNiC